بهشتی در قلب کویر ایران که شگفت زده تان می‌کند! + عکس
ازمیغان، روستایی است از توابع شهرستان طبس است. این روستا به سبب برخورداری از رودخانه‌های دائمی، متفاوت از روستاهای دیگری است که در مناطق کویری به چشم می‌خورند. ازمیغان تنها جایی است که در آن می‌توانید شاهد کشت خرما و برنج در کنار یکدیگر باشید

روستای ازمیغان؛ بهشت گردشگری طبس

طبیعت، خیلی وقت ها، ما انسان ها را شگفت زده می کند. احتمالا پدیده هایی را دیده اید که در آن کویر و دریا به شکل زیبایی کنار هم قرار گرفته اند؛ پدیده ای که روستای درک سیستان و بلوچستان و نامیبی آفریقا را سر زبان ها انداخته است. در این مقاله قصد داریم شما را با روستای ازمیغان از توابع طبس آشنا کنیم. روستایی کویری که به داشتن شالیزارهای متعدد و درختان پربار نخل معروف است!

روستای ازمیغان,سفر به طبس,ازمیغان کجاست,روستای بکر,سفر به ازمیغان
روستای ازمیغان طبس؛ شاهکار شگفت‌انگیز ایران


روستای اِزمیغان از توابع شهرستان طبس در خراسان جنوبی است. اگر نقشه ی ایران را نگاه کنید متوجه می شوید این روستا در یکی از خشک ترین مناطق ایران قرار گرفته است. اما کسب و کار اصلی مردم این منطقه کشت برنج است. ازمیغان در حال حاضر تنها روستای شهرستان طبس است که در آن برنج کاشت می شود. خانواده های روستایی مجموعا بر روی ۲۰ هکتار زمین کار می کنند که از آن حدود ۶۰ تن برنج برداشت می شود. بیشتر برنج تولید شده در این روستا به مصرف خانوارهای آن می رسد.

روستای ازمیغان,سفر به طبس,ازمیغان کجاست,روستای بکر,سفر به ازمیغان
روستای ازمیغان طبس


در این روستا بیشتر از آن که زمین کشاورزی مناسب وجود داشته باشد، آب فراوان در دسترس است و این یکی از اصلی ترین دلایل روی آوردن مردم این منطقه به کاشت برنج است. فرآیند کاشت و برداشت برنج در این روستا، از اردیبهشت ماه آغاز می شود و در مهر ماه، زمان برداشت آن می رسد. اگر به مراسم برداشت برنج علاقه مندید، مهر ماه بهترین زمان برای سفر به این منطقه محسوب می شود. این روستا در فصل پاییز بهترین شرایط آب و هوایی را دارد اما برای دیدار زیباترین حالت شالیزارها، بهتر است در تابستان به آن سفر کنید و در رودهای خروشان آن تنی هم به آب بزنید.

روستای ازمیغان,سفر به طبس,ازمیغان کجاست,روستای بکر,سفر به ازمیغان
کاشت برنج در ازمیغان


برنج تنها محصول عمده ی ازمیغان نیست. درختان نخل خودروی این منطقه به صورت نامنظم در نقاط مختلف روستا رشد کرده اند. اکالیپتویس و گل محمدی هم از گیاهان جالب توجهی هستند که در این روستای بی نظیر کشت می شوند.

معماری خانه های کاهگلی ازمیغان و ترکیب آن با نخل ها و شالیزار ها و رودخانه های خروشان تصویری از یک روستای اصیل و بکر را ارائه می دهد. می توانید دراین خانه های قدیمی اقامت داشته باشید. بعضی از این خانه های کاهگلی برای اقامت مسافران این روستا آماده هستند.

روستای ازمیغان,سفر به طبس,ازمیغان کجاست,روستای بکر,سفر به ازمیغان
روستای ازمیغان بهشت کویری طبس


بقعه تاریخی سید محمد ابن جعفر طیار از نقاط محبوب این روستاست که در نزدیکی کوه قرار گرفته است و سالانه در حدود ۱۰ هزار نفر گردشگر را به خود جذب می کند. مردم این روستا برای این بقعه ی تاریخی احترام زیادی قائل هستند. این مقبره متبرک، به علت قرار گیری در منطقه ی کوهستانی مشرف به روستا، منظره ی چشم نوازی دارد.

روستای ازمیغان,سفر به طبس,ازمیغان کجاست,روستای بکر,سفر به ازمیغان
تخت عروس


یکی از دیدنی ترین نقاط این روستا تخت عروس است. مسیر آب های پر خروش این روستا به تخت عروس ختم می شود. تخت عروس سنگ سفید بزرگی در کف رودخانه است که به دلیل شکل ظاهری و موقعیتش به تخت شباهت پیدا کرده است و به دلیل رنگش آن را عروس می خوانند!
تخت عروس

روستای ازمیغان,سفر به طبس,ازمیغان کجاست,روستای بکر,سفر به ازمیغان
تخت عروس در ازمیغان


در کنار تمام زیبایی ها قدم زدن در کوچه باغ های این روستای دیدنی را از دست  ندهید. ازمیغان با جاذبه های بی شمارش بهشتی برای عکاسان و عاشقان طبیعت است.

 

بیشتر بدانید : عروس کویر کجاست؟

بیشتر بدانید : خانه های صخره ای در طبس/ عبادتگاه یا صخره ی گنج؟!

بیشتر بدانید : طبس عروس کویر ایران +تصاویر شگفت انگیز

بیشتر بدانید : 10 روستای جذاب و ناشناخته ایران را بشناسید! (+عکس)

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: eligasht.com