یکی از دیدنی ترین تنگه های ایران با اشکال هندسی و جذاب + عکس
تنگه کریان منطقه ای بکر در دل کوه های دولاب قشم است که دارای قدمتی باستانی بوده و از زمان های دور برای تامین آب شیرین اهالی جزیره ی قشم مورد استفاده داشته است

سفر به تنگه کریان جزیره قشم

تنگه کریان قشم را باید یکی از دیدنی ترین تنگه های ایران دانست. این فقط تنگه هرمز نیست که به عنوان استراتژیک ترین تنگه جهان هر روز در اخبار ایران و جهان به گوش می رسد. تنگه کریان در قشم همیشه زیبا، جایی است که در نیمه دوم سال به دلیل هوای مطلوب، مورد استفاده گردشگران قرار می گیرد و یکی از جاذبه های دیدنی جزیره قشم به شمار می رود. تنگه ای در دل کوه های دولاب، جایی که یادآور تنگه چاه کوه و دره ستارگان است و قدمتی تاریخی داشته و از زمان های خیلی دور برای تامین آب شیرین اهالی منطقه استفاده می شد.

تنگه کریان,جزیره قشم,سفر به قشم,دیدنی های قشم,جاذبه گردشگری قشم,طبیعت بکر قشم
سفر به تنگه کریان در جزیره قشم


در کوه های دولاب قشم که پستی و بلندی های آن، جشنواره ای از اشکال هندسی جذاب و هیجان انگیز و لوکیشن فوق العاده ای برای عکاسان اماتور و حرفه ای خلق کرده و دست نقاش زبردست طبیعت را بر ما عیان می کند، تنگه ای به نام کریان وجود دارد که پس از بارندگی های فصلی، زیبایی های وصف ناشدنی دارد. بدلیل آبگرفتگی چاله های این دره و ارتفاع از سطح زمین، نسیم همیشه خنکی در آن می وزد که روباهان و پرندگان را معمولا به این منطقه سوق می دهد. چاله هایی که در نگهداری آب و تغذیه سفره های زمینی اهمیت فراوان برای منطقه خشک قشم دارد.

تنگه کریان,جزیره قشم,سفر به قشم,دیدنی های قشم,جاذبه گردشگری قشم,طبیعت بکر قشم
تنگه کریان قشم؛ جشنواره اشکال هندسی طبیعی

صحبت از دولاب شد. دولاب در واقع کمدهای دیواری بود که قدیمی ها برای نگهداری محصولات غذایی و ظروف در دل دیوار آن را احداث میکردند. دولاب و سردآب بخشی از سبک زندگی ایرانیان در خانه های تاریخی است. اما دولاب در قشم، نام یک روستای دیدنی است.

روستای دولایی جایی که تنگه کریان در آن واقع شده است روستایی از توابع بخش شهاب شهرستان قشم در استان هرمزگان ایران است و در شرق باسعیدو قرار دارد. علت نام این روستا را محتمل به دلیل وجود چاه‌های آب شیرین در این منطقه در زمان گذشته می‌دانند که آب آن را با دولاب به سطح زمین انتقال می‌دانند. امروزه نیز از این روش برای تأمین آب بخش ‌هایی از جزیره قشم استفاده می‌کنند. این روستا در دهستان دولاب قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱٬۱۲۵ نفر بوده ‌است.

تنگه کریان,جزیره قشم,سفر به قشم,دیدنی های قشم,جاذبه گردشگری قشم,طبیعت بکر قشم
گرگور سازی در جزیره قشم


نکته ای که در سفر به این منطقه قشم باید در نظر داشته باشید آن است که در تنگه کریان جزیره قشم، صنایع دستی جذاب و کمتر شنیده شده و دیده شده ای به نام گرگور وجود دارد که ابزار ماهی گیری مردمان خونگرم و مهمان نواز منطقه به شمار می رود. گرگورسازی در واقع از صنایع دستی قدیمی منطقه بوده که همچنان رواج دارد. گرگور در واقع تله های سیمی و نیم دایره شکل بزرگ است که وسیله شکار ماهیان کف زی بوده و ابزاری برای درآمد زایی و ممر درآمد اهالی اندک منطقه محسوب می شود. علاوه بر گرگورسازی، میتوان به هنرهای معروف خطه جنوب مثل حصیربافی و گل دوزی و کوزه گری اشاره کرد.

تنگه کریان,جزیره قشم,سفر به قشم,دیدنی های قشم,جاذبه گردشگری قشم,طبیعت بکر قشم
تصویری از تنگه کریان قشم


شهرستان قشم توانسته است به خودکفایی برسد و از مکان های زیر کشت آن می توان رمکان، توریان، کوشه، کاروان، دیرستان را نام برد. البته آبیاری قطره ای و توسعه گردشگری پایدار در جزیره قشم که مملو از ژئوپارک های فوق العاده در خاورمیانه است، میتوان توسعه توریسم را برای ایران عزیز به ارمغان آورد. خلاصه تنگه کریان قشم و جزیره قشم در ۱۲ ماه سال میتواند منبع فرصت آفرینی هم برای روستاگردان و هم برای طبیعت گردان باشد.

نکته دیگری که در سفر به تنگه کریان باید در نظر داشته باشید و این موضوع جالب برای دانشجویان و دانش آموختگان محیط زیست و مهندسی مکانیک و آب و عمران است، مقوله ذخیره آب و تامین آب شیرین است.

تنگه چاهکوه قشم این روزها ماموریت نگهداری آب باران و تامین بخشی از آب منطقه را برای دامداری بر عهده دارد. تنگه چاهکوه یکی از جاذبه های بی نظیری است که در جزیره قشم قرار دارد و دارای صخره ها و تندیس هایی است که به صورت طبیعی و در اثر گذر زمان شکل و ظاهری متفاوت گرفته اند.

تنگه کریان,جزیره قشم,سفر به قشم,دیدنی های قشم,جاذبه گردشگری قشم,طبیعت بکر قشم
تنگه کریان جزیره قشم

برای تماشای هر کدام از این صخره ها می توانید ساعت ها زمان بگذارید، اگر به تماشای ستارگان در شب نیز علاقمند هستید، می توانید به تماشای آسمان آن در شب بایستید و به شمارش ستارگانی که در آسمان بی نظیر قشم قابل مشاهده هستند، بنشینید. عمق این دره حدود ۱۰۰ متر است و دنیای جدیدی را به روی شما می گشاید به گونه ای که فکر می کنید به سرزمین دیگری وارد شده اید.در تابلوی اطلاعات سازمان منطقه آزاد قشم از این تنگه با عنوان دره مقدس چاهکوه یاد شده است چرا که آب در گذشته های دور تقدس خاصی برای پیشینیان ما داشته و این دره محلی برای ذخیره ی آب بوده است.

تنگه کریان,جزیره قشم,سفر به قشم,دیدنی های قشم,جاذبه گردشگری قشم,طبیعت بکر قشم
بازدید از تنگه کریان جزیره قشم

البته شاید بتوان هنوز هم قداست را در این مکان جستجو کرد چرا که قدرت پروردگار در جای جای آن خودنمایی می کند. تورهایی برای بازدید تنگه کریان و تنگه چاهکوه قشم وجود دارد که میتوانید از بلدهای راه و تور لیدرهای حرفه ای برای سفر به این نقطه استفاده کنید. سفر به قشم را فراموش نکنید. قشم، مقصد فرصت آفرین برای سرمایه گذاری صنعت توریسم است و برای گردشگری سلامت و گردشگری روستایی توصیه می شود. امیدواریم سازمان گردشگری ایران برای جلوگیری از مهاجرت داخلی این استان تلاش کند.
 

بیشتر بدانید : سفری به آریزونای ایران + تصاویر شگفت انگیز

بیشتر بدانید : 'قشم'؛ جزیره ای زیباتر از 'کیش'

بیشتر بدانید : گزارش تصویری: غارهای خربس قشم

بیشتر بدانید : قشم، جزیره عجایب هفت‌گانه خلیج فارس

 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: rooziato.com