شکارچی 1200 ساله ایرانی سوار بر اسبش روی دیوار موزه + عکس
نقاشي ديواري مشهور به «تپه تاکستان» نيشابور که در زمان کاوش‌هاي موزه متروپوليتن در نيشابور کشف شده بود، در سالن اصلي موزه‌ي باستان شناسي و هنر دوران اسلامي موزه ملي ايران به نمايش درآمد

نمايش کهن‌ترين نقاشي ديواري صدر اسلام در موزه ملي ايران

نقاشي ديواري مشهور به «تپه تاکستان» نيشابور که در زمان کاوش‌هاي موزه متروپوليتن در نيشابور کشف شده بود، در سالن اصلي موزه‌ي باستان شناسي و هنر دوران اسلامي موزه ملي ايران به نمايش درآمد.

کرم ميرزايي - مسئول موزه باستان‌شناسي و هنر دوران اسلامي- با بيان اين‌که اين نقاشي ديواري که روي گچ کشيده شده، نمايان‌گر مرد سوار بر اسب با شاهيني بر دست و خرگوشي آويزان به زين است، اظهار کرد: به اعتقاد پژوهشگران، اين نقاشي، احتمالاً يکي از  امراي ساماني را به تصوير کشيده يا صرفاً يک نگاره‌ي نمادين با مضمون  سنت شکار در اين دوره را يادآوري مي‌کند.

وي توضيح داد: مرد "قوشچي" جزو کهن‌ترين نقاشي‌هاي ديواري پس از اسلام در ايران است که در هنگام کاوش‌هاي موزه‌ي «متروپوليتن» نيويورک در نيشابور کشف شد. اين نقاشي، نمايشگر يک صحنه‌ي شکار مربوط به سده‌ي سوم قمري است که در محدوده‌ي تپه‌ي تاکستان نيشابور به دست آمد.

او با بيان اين‌که اين نقاشي در کادر مربع مستطيلي با  بلندي۱۴۰ سانتي متر و پهنا۱۲۰ سانتي متر  ساخته شده است، بيان کرد: ساختار نقاشي سوارکار نيشابور صرف نظر از صورت مَرد، با خطوط محيطي پر رنگ و قلمي محکم و استوار روي گچ کشيده که يادآور نقش برجسته‌هاي دوره ساساني است.

وي با تاکيد بر اين‌که بررسي‌هاي انجام گرشده روي اين نقاشي نشان مي‌دهد که سوارکار، افسار يک اسب را  با يک دست گرفته و  با آرامش مرکب خود را هدايت مي‌کند و روي دست ديگر وي يک شاهين نشسته، افزود: نقاش، اسب را  که در حال تاختن است، واقعگرايانه‌تر از سوار کار ترسيم کرده و سوار را  با کلاهي قبه مانند بر سر، جبه‌اي ابريشمين بر تن، با اجزاي لباس و تجهيزات و همچنين ساز و برگ بسيار غني نشان داده است.

کهن‌ترين نقاشي ديواري صدر اسلام در موزه ملي ايران
کهن‌ترين نقاشي ديواري صدر اسلام در موزه ملي ايران

به گفته‌ي مسئول موزه باستان‌شناسي و هنر دوران اسلامي، اين مرد که چهره‌اش تخريب شده، دو شمشير و سه تسمه‌ي چرمي مرصع است که از کمربند وي آويخته است. روي زين اسب پوششي از پوست پلنگ با حاشيه‌ي گوهر نشان و جزييات کاملي از نقش‌هاي آذيني روي جبه با گل‌هاي چهار برگ محاط شده در دايره‌ها و نقش شبيه خط کوفي روي بازوبند ديده مي‌شود.

جبرييل نوکنده - رييس موزه ملي ايران – نيز درباره‌ي اين اثر نفيس و منحصر به فرد اعلام کرد:‌ پس از گذراندن مراحل آسيب شناسي، حفاظت، مرمت و استحکام بخشي در تالار صدر اسلام موزه باستان شناسي و هنر دوران اسلامي نمايش داده شد.

بنا بر اعلام از روابط عمومي موزه ملي ايران، اين اثر متعلق به دوره‌ي سامانيان است که به شماره‌ي موزه ۳۲۸۱ در تالار صدر اسلام موزه‌ي باستان شناسي و هنر دوران اسلامي موزه‌ي ملّي ايران به نمايش درآمده است.
 

بیشتر بدانید : از ابوالهول تا الهه عشق در موزه لوور کوچک در تهران + تصاویر

بیشتر بدانید : آثاری موزه ایران باستان که هلندی ها را مسحور خود ساخت + تصاویر

بیشتر بدانید : تنها اثر تقلبی موزه ملی چیست؟! (+عکس)

بیشتر بدانید : حضور آثار تاریخی موزه لوور درموزه ملی ایران + تصاویر

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: isna.ir