اولین سد دو قوسی ایران و جهان در فهرست میراث ملی ثبت شد + عکس
مدیرکل میراث فرهنگی البرز از ثبت سد امیر کبیر و ثبت برج آب رزکان نو در فهرست میراث صنعتی کشور خبر داد

مشخصات سد امیرکبیر کرج

حجت الاسلام فخرالدین صابری در گفت‌وگویی اظهار کرد: پرونده این دو اثر نیمه اول آذرماه در همایش ثبت میراث صنعتی کشور که در استان خوزستان برگزارشد، به ثبت رسید.

وی با اشاره به ویژگی سد امیرکبیر توضیح داد:

این سد که در ۲۳ کیلومتری جاده کرج- چالوس واقع شده، اولین سد دو قوسی ایران و جهان است که در سال ۱۳۳۷ شمسی احداث و در سال ۱۳۴۰ شمسی افتتاح شد.

وی اضافه کرد: ارتفاع این سد تا تاج آن ۱۸۰ متر و طول دیواره آن به ۳۶۰ متر می رسد.

این مسئول همچنین به ویژگی برج آبی رزکان نو نیز اشاره کرد و گفت: این برج اولین مخزن آب شرب کرج محسوب می‌شود و تنها برج به جا مانده در استان البرز است.

وی با بیان اینکه ارتفاع این برج به عنوان اولین سیستم لوله کشی آب شهری کرج ۱۶ متر است، اضافه کرد: این برج از جنس آجر بوده و استحکام و ایستایی زیادی دارد.

این مسئول در ادامه بر تشدید نظارت بر فعالیت تاسیسات گردشگری فعال در محورهای مواصلاتی استان خبر داد و گفت: نظارت بر فعالیت واحدهای پذیرایی و اقامتی استان با هدف ارائه خدمات بهینه و نظارت بر چگونگی ارائه این خدمات انجام می گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی البرز ابراز کرد: کمیته نظارت از ابتدای دی ماه تا پایان سفرهای نوروزی به کار خود ادامه خواهد داد .

صابری توضیح داد: در این بازدیدها با واحدهای متخلف طبق ضوابط و مقررات برخورد خواهد شد و واحد هایی که خدمات مناسب ارائه می کنند به عنوان واحد نمونه معرفی و مورد تشویق قرار خواهند گرفت.

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: isna.ir