10 نقطه مهم فرهنگی ایران از نگاه گاردین + عکس
دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا در یکی توییت‌های خود تهدید به حمله به ۵۲ نقطه ایران ازجمله مراکز مهم فرهنگی کرده است. در این مقاله به معرفی مهم‌ترین مکان‌های فرهنگی ایران از نگاه گاردین می پردازیم

مهم ترین مکان های فرهنگی ایران

دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا این روز‌ها همانند گذشته در شبکه‌ی اجتماعی توییتر بسیار فعال است و توییت‌های جنجالی بسیاری درباره‌ی تهدید حمله به ایران می‌کند. او در یکی توییت‌های خود تهدید به حمله به ۵۲ نقطه ایران ازجمله مراکز مهم فرهنگی کرده است.

پس از ترور سردار قاسم سلیمانی در حمله فرودگاه بغداد توسط تروریست‌های آمریکایی، اولین توییت رییس جمهور آمریکا، پرچم آمریکا بود. اما عصر شنبه به وقت واشنگتن آمریکا، دونالد ترامپ در ۳ توییت دنباله‌دار ایران را تهدید کرد. در بخشی از این توییت‌ها آمده است: ما ۵۲ مکان و سایت را که برخی از آن‌ها ارزش بسیار بالایی از نظر فرهنگی دارد، تحت نظر داریم. ایران و خود این اهداف تحت حمله سریع و شدید قرار خواهند گرفت و آمریکا دیگر هیچ تهدیدی را قبول نمی‌کند.

پس از این توئیت، خبرگزاری گاردین در واکنش به اقدام تروریستی و ضد فرهنگی ترامپ، در مقاله‌ای به معرفی مهم‌ترین مکان‌های فرهنگی ایران پرداخته است که در ادامه شاهد آن‌ها هستید.

10 نقطه مهم فرهنگی ایران
پرسپولیس (تخت جمشید)

تخت جمشید یا پرسپولیس نام یکی از شهرهای باستانی ایران است که طی سالیان، پیوسته پایتخت باشکوه و تشریفاتی پادشاهی ایران در زمان امپراتوری هخامنشیان بوده‌است. در این شهر باستانی کاخی به نام تخت جمشید وجود دارد که در دوران زمامداری داریوش بزرگ، خشایارشا و اردشیر اول بنا شده‌است و به مدت حدود ۲۰۰ سال آباد بوده‌است. این مکان تاریخی از سال ۱۹۷۹ یکی از آثار ثبت شدهٔ ایران در میراث جهانی یونسکو است.

10 نقطه مهم فرهنگی ایران
مسجد شاه‌ چراغ، شیراز

شاه‌ چراغ، نام مسجد و آرامگاهی است در شیراز که احمد بن موسی (ع)، پسر ارشد امام موسی کاظم (ع) و همچنین محمد بن موسی (ع)، از برادران علی بن موسی‌الرضا (ع)، در آن به خاک سپرده شده‌اند. او در راه پیوستن به برادر خود به سوی خراسان سفر نمود ولی در راه توسط افراد مأمون خلیفه عباسی در شهر شیراز کشته شد.

10 نقطه مهم فرهنگی ایران
کلیسای وانک

کلیسای وانک یا کلیسای نجات دهنده مقدس، نام کلیسایی است در محله جلفا (اصفهان)، که از نام کلیسای «سورپ آمنا پرکیچ وانک» جوغا در نخجوان گرفته شده‌است. این کلیسا از کلیساهای تاریخی ارمنی‌های اصفهان می‌باشد و در زمان شاه عباس دوم ساخته شده‌است. وانک در زبان ارمنی به معنی صومعه است.

بیشتر بدانید : تلفیق هنر ایرانی، اسلامی و مسیحی در کلیسای وانک (+عکس)

10 نقطه مهم فرهنگی ایران
سی‌ و سه‌ پل اصفهان

سی‌ و سه‌ پل یا پل الله‌وردی‌ خان پلی است با ۳۳ دهانه، ۲۹۵ متر طول و ۱۴ متر عرض بر روی زاینده‌رود در شهر اصفهان و همزمان با حکومت شاه عباس صفوی ساخته شده است.

بیشتر بدانید : آشنایی با معماری شگفت انگیز سی و سه پل اصفهان

10 نقطه مهم فرهنگی ایران
مسجد شیخ‌ لطف‌ الله اصفهان

مسجد شیخ لطف‌الله (ساخته شده در ۱۶۰۲ - ۱۶۱۹ میلادی) یکی از مسجدهای تاریخی و شناخته شده شهر اصفهان، در ضلع شرقی میدان نقش جهان، اصفهان است. میدان نقش جهان است که در دوران صفوی ساخته شده است. این مسجد شاهکاری از معماری و کاشی‌کاری قرن یازدهم هجری است که توسط استاد محمدرضا اصفهانی از معماران نامدار آن دوره ساخته شده‌است. مسجد شیخ لطف‌الله به فرمان شاه عباس اول در مدت هجده سال بنا شده و در ضلع شرقی میدان نقش جهان و مقابل عمارت عالی‌قاپو و در همسایگی مسجد شاه واقع شده است.

10 نقطه مهم فرهنگی ایران
حرم امام رضا (ع)، مشهد

حرمِ امام رضا (ع) یا حرم رضوی مدفن علی‌بن‌موسی‌الرضا (ع)، امام هشتم شیعیان است. این مکان که در مرکز شهر مشهد در استان خراسان رضوی ایران واقع است، نزد شیعیان مکانی مقدس و محترم گرامی داشته می‌شود. حرم امام رضا (ع) مجموعه‌ای است با کانونِ آرامگاهِ امام رضا (ع) که دیگر مسجدها، آرامگاه‌ها، رواق‌ها، صحن‌ها، کتابخانه و موزه‌ها را دربرمی‌گیرد. مسجد بالاسر (۴۲۵ ه‍. ق/۱۰۳۳ م) و مسجد جامع گوهرشاد (ساختهٔ ۸۲۱ ه‍. ق/۱۴۱۸ م) از مهم‌ترین بناهای پیوسته به آن هستند.

10 نقطه مهم فرهنگی ایران
پاسارگاد

مجموعه پاسارگاد مجموعه‌ای از سازه‌های باستانی برجای‌مانده از دوران هخامنشی است که در شهرستان پاسارگاد در استان فارس جای گرفته‌است. این مجموعه دربرگیرنده ساختمان‌هایی چون آرامگاه کوروش بزرگ، پاسارگاد، باغ پادشاهی پاسارگاد، کاخ دروازه، پل، کاخ بارعام، کاخ اختصاصی، دو کوشک، آب‌نماهای باغ شاهی، آرامگاه کمبوجیه، ساختارهای دفاعی تل تخت، کاروانسرای مظفری، محوطهٔ مقدس و تنگه بلاغی است. این مجموعه، پنجمین مجموعه ثبت‌شده در فهرست آثار میراث جهانی در ایران است.

10 نقطه مهم فرهنگی ایران
آرامگاه دانیال نبی (ع)

آرامگاه دانیال نبی مربوط به دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و در خیابان امام خمینی شهر شوش واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۴ شهریور ۱۳۱۰ با شمارهٔ ثبت ۵۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

10 نقطه مهم فرهنگی ایران
ارگ بم

ارگ بم، بزرگ‌ترین بنای خشتی جهان، یکی از مهم‌ترین و با ارزش‌ترین شاهکار‌های تاریخی ایران زمین است. پیشینیان این مجموعه‌ی تاریخی عظیم را روی صخره‌ای سترگ و در نزدیکی شهر بم در استان کرمان ساخته‌اند.

ارگ بم بنایی تاریخی و مهم در شهرستان بم واقع در استان کرمان است که به صورت قلعه‌ای مستحکم بنا شده و با شماره‌ی ثبت ۵۱۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

10 نقطه مهم فرهنگی ایران
گنبد قابوس

برج گنبد قابوس بنایی تاریخی از سده چهارم هجری است که در شهر گنبد کاووس، شمال ایران در استان گلستان قرار دارد. این بنا که بلندترین برج تمام آجری جهان به‌شمار می‌آید بر فراز تپه‌ای خاکی که نزدیک به پانزده متر از زمین بلندتر است قرار دارد. بلندای بنا به همراه پی آن ۷۲ متر می‌باشد. این بنا در سال ۳۷۵ هجری خورشیدی و در زمان پادشاهی کاووس بن وشمگیر و در شهر گنبدکاووس که پایتخت پادشاهان آل زیار آن دیار بوده، بنا گردیده‌است.


بیشتر بدانید : بیشترین جستجوی خارجی‌ها در گوگل درباره «فرهنگ ایران» چیست؟

بیشتر بدانید : گزارش تصویری یکی از بلندترین بناهای آجری جهان

بیشتر بدانید : به کدام شهرهای ایران سفر کنیم؟ + عکس

بیشتر بدانید : اصفهان گردی، از غذاهای سنتی تا مکان های گردشگری

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: bartarinha.ir