معماری بی نظیر خانه تاریخی در دل کویر + تصاویر
ابنیه‌ های تاریخی همواره، بخش بزرگی از تاریخ سرزمین کهن ایران را به نمایش گذاشته‌اند. در این گزارش به معرفی یکی از خانه‌های تاریخی شهر نائین می پردازیم

تبلور معماری بی‌نظیر ایرانی در خانه فاطمی‌ها

هنگامی که قصد سفر می‌کنیم و از شهر و دیار خود دور می‌شویم و به شهر‌های کوچک سفر می‌کنیم، نمای دیگری از طبیعت را در این شهر‌ها مشاهده می‌کنیم. ابنیه‌های تاریخی همواره بخش بزرگی از تاریخ سرزمین کهن ایران را به نمایش گذاشته اند. در این سفر به شهر و دیاری رسیدیم که مردمانی همچون کوه استوار دارد که در برابر اقلیم گرم و سوزان مناطق زندگی خود همواره صبوری و استقامت از خود نشان داده اند و یار قدیمی سرزمین کویر شده اند.

بیشتر بدانید : آشنایی با خانه های تاریخی اصفهان + عکس و آدرس

در این گزارش قصد داریم به معرفی یکی از خانه‌های تاریخی شهر نائین بپردازیم. شهری که شهرتش به دار قالی‌هایی است که در هر کوی و برزنی برپا است و نائین را شهره آفاق کرده است. باید گفت که این تنها یکی از هنر‌های زیبای مردمان این شهر است.

خانه تاریخی,معماری ایرانی,خانه فاطمی ها,عکس خانه تاریخی 
خانه فاطمی نائین بنای تاریخی دوره قاجاریه

درمحله نو آباد، میدان شریعتی، جنب مسجد خواجه نائین، خانه‌ای زیبا با معماری کویری بی نظیر، چشم همگان را به خود جلب می‌کند. خانه‌ای به نام خانه فاطمی ها؛ این بنای تاریخی در محله‌ای به نام نوآباد و در جنب بازار قدیمی نائین قرار گرفته است. خانه فاطمی‌ها بنایی متعلق به خاندان فاطمی‌ها بوده که در دوران قاجار ساخته شده است.

این بنا از بخش‌های مختلفی ساخته شده که هرکدام کاربرد مخصوص به خود را داشته است. از بخش‌های مختلف این خانه می‌توان به بخش‌های اندرونی، بیرونی، محل نگهداری احشام و اصطبل اشاره کرد که هر کدام از آنها فراخور نوع معماری که دارند، فضا‌های مختلفی مانند اتاق، دالان‌ها، بهارخواب‌ها، مطبخ، حمام، اتاق‌هایی مخصوص پذیرایی از میهمان، اتاق‌هایی برای استراحت میهمان، سرداب‌ها و محل نگهداری غلات و حبوبات تشکیل شده اند.

یکی دیگر از ویژگی‌های این خانه‌ تاریخی، هنر و تزئیناتی است که در سرتاسر این بنا دیده می‌شود.

خانه تاریخی,معماری ایرانی,خانه فاطمی ها,عکس خانه تاریخی
تزئینات معماری در خانه فاطمی نائین

از مهم‌ترین هنر‌هایی که در این بنا کاربرد بسیاری دارد، هنر گچ بری است که به وسیله آن نقش و نگاری از گل و بوته در اتاق‌های ارسی(ارسی‌ها معمولاً یکی از اضلاع چهارگانه اتاق را تشکیل می‌داد و از کف اتاق تا سقف ادامه پیدا می‌کرد) به کار رفته است. از ظرافت‌هایی که در نقاط مختلف این خانه دیده می‌شود، معماری رسمی بندی، کاربندی، مقرنس کاری و ... است که به زیبایی کامل دیده می‌شود.

خانه تاریخی,معماری ایرانی,خانه فاطمی ها,عکس خانه تاریخی 
رنگ و بوی کویر در خانه‌ فاطمی‌ ها

از دیگر ویژگی‌های این بنا باید به ویژگی‌های هنری _تزئیناتی اشاره کرد که در درب و پنجره‌های مشبک و رنگارنگ بسیار زیبای این خانه به کار برده شده است و علاوه بر الوان بودن آن‌ها تکنینک‌های کار با چوب مانند گره چینی و کام و زبانه در آن‌ها دیده می‌شود.

یکی از نکات قابل تامل و ویژگی بارز این خانه، وجود حمامی است که قدمت آن به دوران قبل از قاجار بر می‌گردد. در این حمام دالان بلندی وجود دارد که به سربینه می‌رسد؛ سربینه سقف گنبدی کلی دارد که حوضی در میان آن قرار گرفته است.

گفتنی است این حمام بازمانده از دوران قاجار، خزینه داشته است.

Fatemi-house.jpg
خانه تاریخی فاطمی نائین

خانه فاطمی‌ها دقیقا در میان بافتی قدیمی و در کنار بازار و بنای تاریخی نارین قلعه قرار گرفته است.

مسجد امام رضا (ع)، آب انبار نوگاباد از دیگر اماکن تاریخی هستند که علاوه بر بازدید از خانه تاریخی فاطمی، می‌توان از این‌ها نیز بازدید کرد.

این بنای تاریخی در حال حاضر در مالکیت نمایندگی میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان نائین قرار دارد که در حال مرمت است.
خانه تاریخی فاطمی درفهرست آثارملی ایران به ثبت رسیده است.

نائین شهری با آب و هوای خشک و بیایانی، در فاصله ۱۴۷ کیلومتری شهر اصفهان قرار دارد.

بیشتر بدانید : لوکس ترین خانه تاریخی ایران را بشناسید + تصاویر

بیشتر بدانید : متفاوت ترین خانه خشتی که تا بحال دیده بودید! + عکس

بیشتر بدانید : شاهکار معماری ایران در کاشان + تصاویر

بیشتر بدانید : زیباترین خانه تبریز+عکس

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: yjc.ir