چاه ساز و دهل را بیشتر بشناسید! + عکس
یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر دورود با نام چاه ساز و دهل شناخته می‌شود

چاه ساز و دهل کجاست؟

 به شهر دورود استان لرستان که وارد می‌شوید، به طور حتم همچون هر مسافر و گردشگر دیگری تلاش می‌کنید که در وهله نخست با جاذبه‌های تاریخی و طبیعی آن شهر آشنا شوید و از آن‌ها بازدید کنید.

شهر دورود جاذبه‌های گردشگری متنوع و متفاوتی دارد. یکی از این جاذبه‌های گردشگری با نام چاه ساز و دهل شناخته می‌شود. افرادی که از این چاه بازدید کرده‌اند، تصور می‌کنند که می‌توان از درون چاه صدایی شبیه به صدای ساز و دهل را شنید.

البته تا امروز اکتشافات کاملی درباره چاه ساز و دهل نشده است، اما برخی از افراد معتقدند یک رودخانه خروشان در انتهای چاه وجود دارد.

چاه ساز و دهل در دورود 
چاه ساز و دهل در دورود

بر اساس نظر برخی دیگر از افراد فشار هوای ورودی و خروجی چاه علت ایجاد صدایی همچون صدای ساز و دهل است. این گمانه‌زنی‌ها را چند نفر از کوهنوردان شهرستان دورود انجام داده‌اند.

این افراد با طناب‌اندازی به ارتفاع ۱۰۰ متری از عمق چاه ساز و دهل نزدیک شده‌اند، اما به علت نداشتن تجهیزات کامل و پیشرفته نتوانستند اکتشافاتشان را تکمیل کنند.

 چاه ساز و دهل در لرستان
چاه ساز و دهل در لرستان

از جاذبه‌های طبیعی دیگر شهر دورود می‌توان به دریاچه گهر، اشترانکوه، کوه رنگیه، غار مرده‌ها، غار منو، غار وقت ساعت، آبشار دوش خرسان، آبشار ازنادر، آبشار عزیز‌آباد، دره نی‌گا، تنگه هشوبد، تالاب ازگن، بیشه لنج‌آباد و بیشه آبگرم اشاره کرد.

بیشتر بدانید : قنات 2500 ساله گناباد یکی از عجایب تمدن ایران

بیشتر بدانید : قلعه ای در جنوب ایران که به دست جن ها ساخته شده!! + عکس

بیشتر بدانید : قدیمی ترین سازه چوبی جهان کشف شد + عکس

بیشتر بدانید : نخستین قبرستان مسلمانان در ایران + عکس

 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: yjc.ir