خانه هیولاهای سنگی در روستای وردیج تهران + تصاویر
نام دیگر روستای وردیج، روستای ارواح سنگی و روستای آدمک جیان است. وردیج بزرگ ترین روستا در منطقه ی شمال غرب تهران محسوب می گردد. مسیر رسیدن به روستای ارواح سنگی در امتداد رودخانه ای است که در دره ی کن جاری می باشد 

وردیج کجاست؟ ارواح سنگی این روستا کجا قرار دارد؟

روستای وردیج یکی از روستاهای دیدنی استان تهران است. روستاگردی یکی از ظرفیت های فوق العاده در پاییز است که امسال به دلیل جولان ویروس کووید ۱۹، فرصت هایش را از طبیعت گردها و عکاسان و گردشگران خودمانی و کوله پشتی گردها، سلب کرده است.

امسال خیلی ها نتوانستند پاییز هزار رنگ هزار نقش ایران چهار فصل را تجربه کنند وامیدوارم سال ۱۴۰۰، جبران شود. روستای وردیج از روستاهای کمتر شناخته شده استان تهران است. روستای وردیج در انتهای اتوبان شهید همت قرار دارد.

مناظر سنگی روستای وردیج استان تهران
مناظر سنگی روستای وردیج استان تهران

روستای وردیج بین تهران و کرج در استان البرز بوده و زیبایی های خاص خود را دارد که در این گفتار به بخش هایی از آن اشاره می کنیم. اگر در تابستان به دنبال جایی برای فرار از گرما هستید و به دنبال مقصد عکاسی در پاییز فراموش نشدنی ایران، روستای وردیج برای تهرانگردها و هموطنان مقیم پایتخت توصیه می شود.

روستای وردیج در شمال غربی تهران است. یک هزار و هشتصد و پنجاه متر از سطح دریافت بالاتر بود و بخشی از کن و سولقان است که شاتوت ها و توت های خوشمزه دارد. روستای وردیج در محدوده شهرداری منطقه ۲۲ تهران است.

ساختار سنگی در روستای وردیج استان تهران
ساختار سنگی در روستای وردیج استان تهران

جایی که گفته می شود، به دلیل سرمایه گذاری ها و ساخت و ساز های انبوه و لاکچری و حضور ایران مال ۸۵۰۰۰ میلیارد تومانی بانک آینده (لاکچری ترین بازار تجاری خاورمیانه ) و دریاچه شهدای خلیج فارس (بزرگ ترین دریاچه مصنوعی خاورمیانه)، آینده تهران ۱۴۰۰ است. منطقه ۲۲ را باید مثل کیش که آینده نظام مالی بین المللی کیش را هدایت می کند، جدی گرفت. روستای وردیج در منطقه ۲۲ است.

فاصله مرکز شهر تهران تا روستای وردیج در حدود ۴۰ کیلومتر است و از خروجی جاده وردیج در اتوبان خرازی تا این روستا در حدود ۱۰ کیلومتر راه پیش رو دارید. منازل واقع در روستای وردیج شخصی هستند و برای اقامت مسافران مکانی وجود ندارد. تنها راه اقامت در روستای وردیج، اتراق در طبیعت و کمپ کردن است. اواخر بهار تا اوایل پاییز، بهترین زمان برای سفر به روستای وردیج است.

در غرب دره کن بوده و لوکیشن آن، نظر طبیعت گردها و عکاس ها را بر اساس انچه اینستاگردها روایت می کنند، به خود جلب کرده است. حتما ارزش یک بار رفتن را پس از دوران کرونا، دارد.

چگونه به وردیج برویم؟

برای عزیمت به روستای وردیج ۲ راه داریم. یکی عزیمت از طریق اتوبان تهران کرج و استفاده از ورودی پمپ بنزین وردآورد به سمت خیابان شهید اردستانی که شمال آن، تابلو روستای وردیج خودنمایی می کند. البته اگر خودرو شخصی ندارید، ایستگاه مترو وردآورد هم می تواند شما را به این روستای زیبا ببرد.

روستای وردیج سکونتگاه ارواح سنگی در تهران
روستای وردیج سکونتگاه ارواح سنگی در تهران

مسیر دوم، انتهای اتوبان همت است که از شهرک شهید باقی عبور کرده و از دوربرگردان دور زده و بلوار پژوهش می رسیم. وارد شهرک دانشگاه شریف شده و در خیابان شهید اردستانی به سمت روستای وردیج می رویم. این تابلو، اول جاده کوهستانی قرار گرفته و ما را به روستای وردیج می رساند. جاده حدود ده کیلومتر آسفالت و باریک است.

خانه هیولاها!

یکی از مقصدهای پیک نیک گردی و طبیعت گردی و روستاگردی اطراف تهران، لواسان و جاجرود و رودهن نیست. همین وردیج است. گفته شده که اهالی روستا خیلی دل خوشی از طبیعت گردهای بی مسئولیت ندارند.

 جاده باریک روستای وردیج
جاده باریک روستای وردیج


مخصوصا که بعضا غریبه ها بدون اطلاع قبلی وارد باغات اهالی روستای وردیج شده اند. اطراف روستای وردیج، نمایشگاه آثار سنگی وصورتک ها و آدمک های سنگی غول پیکر دیده می شود. داستان ها وافسانه های زیادی درباره این روستا وجود دارد. فرسایش طبیعی سنگ ها در طول سالها، این مجمسه های سنگی را شبیه به نمایشگاهی در دل طبیعت درآورده است و ارتباطی به حمله مریخی ها و موجوداتی که سنگ شده اند، ندارد. خانه هیولاهای سنگی، نام جالبی برای روستای وردیج است.

اطراف وردیج

یکی از مقصدهای طبیعت گردی روستای وردیج، آبشار لت مال است. برای عزیمت به این آبشار که در تابستان، فضای فرحبخشی را برای کوله پشتی گردها وعاشقان کمپ گردی فراهم می کند، نیاز به پیاده روی ۶۰ دقیقه ای است. لت مال در واقع از ۳ آبشار تشکیل شده که اولی ۵ متر و در کل، سی و پنج متر ارتفاع دارد. لت یعنی سنگ.

 تابستان روستای کوهستانی وردیج 
 تابستان روستای کوهستانی وردیج

جایی که آب روی سنگ ها مالیده می شود. منظر جاده کوهستانی در کنار کوه و رودخانه، از زیبایی های این مقصد روستاگردی اطراف تهران است. برای دوچرخه سواری در یک روستای آرام و زیبا نیز روستای وردیج توصیه می شود. قله های پهنه حصار و چشمه شاهی و لیچه ، از جمله مقصدهای طبیعیت گردی کوهنوردان در روستای وردیج است.

در غربی ترین نقطه شهر تهران و در امتداد جاده ای کوهستانی و پیچ در پیچ، دو روستای کوچک و آرام در دل کوه های البرز میانی قرار گرفتن به نام وَردیج و واریش. از  این ظرفیت ها باید استفاده کرد.

چشم انداز زیبای روستای وردیج در نیمه اول سال
چشم انداز زیبای روستای وردیج در نیمه اول سال

اگر عاشق گیلاس و آلبالو هستید، اواخر بهار و اوایل تابستان، زمان خوبی برای وردیج گردی است. روستای واریش در اطراف روستای وردیج هم انتخاب خوب دیگری برای طبیعت گردی در اطراف تهران است. امام زاده بی بی زرین قمر از نوادگان امام هشتم (ع) نیز برای گردشگران مذهبی در اطراف دشت پهنه حصار توصیه می شود.

اگر ۴۰ کیلومتر به سمت شمال شرق وردیج بروید، روستا و آبشار سنگان در دسترس است که از زیباترین جاهای دیدنی اطراف تهران است. ۲۱۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. بهار و تابستان فوق العاده داشته و باغات پر محصولی در اختیار گردشگران قرار می دهد.

 

بیشتر بدانید : سفر به طبیعت بکر و بی نظیر در نزدیکی تهران + عکس

بیشتر بدانید : سفر به‌ سرزمین عروسك‌های سنگی

بیشتر بدانید : دودکش جن؛ ستون های عجیب سنگی در زنجان + عکس

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: rooziato.com