آیا شهرسوخته واقعا آتش گرفته است؟ +عکس
شهر سوخته به ظاهر نام جدیدی است، اما قدمت آن به ۵۰۰۰ سال می‌رسد 

تاریخچه شهر سوخته "شهر اولین ها" 

شهر سوخته در ۴۵ کیلومتری شهرستان زابل و در جاده زابل به زاهدان مابین رود هیرمند و دریاچه هامون واقع شده است. این شهر با تمدنی به قدمت ۵۰۰۰ سال از پیشرفته‌ترین شهر‌های باستانی با علوم نوین به شمار می رود.

به شهر سوخته «شهر اولین‌ها» نیز گفته می شود؛ چرا که باستان شناسان در هر حفاری به کشف گوشه‌ای جدید از ماهیت و تاریخ این شهر باستانی رسیدند.

چرا شهرسوخته به این خوانده می شود؟

علت نامگذاری این شهر در واقع ربطی به آتش گرفتن شهر ندارد و کاوشگران معتقدند که این شهر در تاریخ خود آتش سوزی گسترده‌ای را تجربه نکرده و خاکستر در منطقه مسکونی این شهر ناشی از فعالیت کوره‌های صنعتگران در اطراف شهر بوده و نابودی این تمدن ناشی از تغییرات آب و هوایی و از بین رفتن دام و محصولات بوده که به تدریج شهر را خالی از سکنه کرد.

شهرسوخته زابل
شهرسوخته زابل

مساحت کلی شهر ۲۸۰ هکتار است. این شهر نه فقط به علت وسعت بلکه در موارد دیگر در کمال تعجب سرآمد بوده؛ به طور مثال اولین جراحی مغز ۴۸۰۰ سال پیش و علاوه بر آن ساخت چشم مصنوعی برای یک خانم در این شهر انجام شده است.شهر سوخته

ساکنان شهر سوخته در تولید صنعت کفش فعالیت می‌کنند و علاوه بر آن اولین خط کش با دقت نیم میل را داشتند.

این شهر در یکی از کم آب‌ترین نقاط ایران واقع شده و موجب تابستان‌های گرم و زمستان‌های سرد آن می‌شود. بنابراین بهترین فصل بازدید از این شهر اوایل پاییز است.

در این شهر برای اقامت گزینه‌های بسیار محدودی وجود دارد؛ چراکه  فقط یک هتل در مرکز شهر زابل و چند اقامتگاه بومگردی هم برای طرفداران این نوع سفر‌ها موجود است. همچنین در کنار بازدید از این شهر جاذبه‌های دیگری از جمله قلعه سه کوه، آتشکده کرکویه، قلعه رستم و دهانه غلامان در انتظار شماست. 

 

بیشتر بدانید : پیشرفته ترین شهر جهان باستان را بشناسید + عکس

بیشتر بدانید : نمایش چشم مصنوعی شهرسوخته برای اولین بار

بیشتر بدانید : کشف تازه های جدید در شهر سوخته ایران

بیشتر بدانید : شهر سوخته در فهرست یونسکو

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: yjc.ir