زیباترین باغ های ایرانی + عکس
در این گزارش قصد داریم تعدادی از زیبا‌ترین باغ‌ های ایرانی را معرفی کنیم 

سفر به زیباترین باغ های ایرانی: از فین کاشان تا ارم شیراز

ساخت باغ در کشور  ایران سابقه‌ای طولانی داشته و باغ ایرانی از قدیمی‌ترین و مهمترین باغ‌های جهان به شمار می‌رود. باغ ایرانی سه ساختار و طراحی منحصر به فرد در بنا  دارد؛ چراکه در مسیر عبور جوی آب بنا و با دیوار‌های بلند محصور شده و در داخل باغ نیز عمارت تابستانی و استخر آب ساخته شده است.

بیشتر بدانید : آشنایی با باغ‌های‌ ایرانی

باغ شاهزاده ماهان یا باغ شازده ماهان

باغ شاهزاده ماهان را می‌توانیم به جرات یکی از زیباترین باغ‌های ایرانی بدانیم؛ زیرا در دل کویر، زیبایی منحصر به فردی را به وجود آورده است. این باغ در فاصله ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر کرمان و در فاصله ۶ کیلومتری شهر ماهان قرار گرفته است و مربوط به پایان دوره قاجاریه است. 

بیشتر بدانید : باغ شازده؛ تجلی هنر عصر قاجار + عکس

باغ شاهزاده ماهان
باغ شاهزاده ماهان

در گذشته به دلیل قرار گیری شهر ماهان در مسیر جاده ابریشم، از این منطقه خوش آب و هوا برای اتراق کاروان‌ ها استفاده می‌شود. این باغ مساحتی نزدیک به ۳/۵ هکتار دارد. دو مجموعه شرقی و غربی دارد. کوشک یا همان عمارت‌های آن بسیار زیباست و به صورت دو اشکوب ساخته شده‌است و سر در آن از معماری زیبایی برخوردار است که آن را از سایر باغ‌های ایرانی برجسته می‌سازد. این باغ یکی از ۹ باغ ایرانی است که در سال ۱۳۹۰ در فهرست آثار جهانی یونسکو به ثبت رسید و اطلاعات این باغ از طرف یونسکو به ۳۵ زبان ترجمه و در نقشه گردشگری یونسکو قرار گرفته‌است. باغ شاهزاده در تاریخ سی ام تیرماه ۱۳۹۰ به ثبت جهانی یونسکو رسیده ‌است.

باغ ارم شیراز

دو ویژگی منحصر به فرد باغ ارم شیراز تنوع پوشش گیاهی و نوع معماری آن است. عمارت اصلی این باغ در زمان ناصرالدین شاه و به شیوه معماری زندیه و صفویه ساخته شده، اما تاریخ دقیق ساخت این مکان دیدنی مشخص نیست. این باغ در روزگار سلجوقیان و آل اینجو پابرجا بوده ‌است. در زمان زندیه هم کریم‌ خان زند در سازندگی و بهسازی این باغ کوشید.

بیشتر بدانید : با تمام مکان های دیدنی و تفریحی شیراز آشنا شوید

نمایی از باغ ارم شیراز
نمایی از باغ ارم شیراز

عمارت وسط، هسته مرکزی این باغ محسوب می‌شود. این ساختمان در زمان قاجاریه و با تقلید از سبک معماری زندیه ساخته شده ‌است. این عمارت از نظر معماری، نقاشی، کاشی کاری و گچ بری از شاهکارهای معماری زمان قاجار است. باغ ارم به وسیلهٔ دولت و کمک ‌های مادی شاهنشاه و شهبانو خریداری و تعمیر و به دانشگاه شیراز اهدا گردیده ‌است. 

بیشتر بدانید : زیباترین باغ تاریخی ایران در شیراز + تصاویر

باغ فین کاشان

باغ فین یکی از معروف‌ترین و مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری کاشان است که با تلفیقی از تاریخ، معماری و طبیعت به جاذبه‌ای تماشایی تبدیل شده است. البته یکی دیگر از دلایل شهرت باغ فین قتل امیر کبیر صدر اعظم مشهور ایران در این مکان است.

بیشتر بدانید : شاهکار معماری ایران در کاشان + تصاویر

نگاره‌ ای از یکی از کوشک ‌های باغ فین
نگاره‌ ای از یکی از کوشک ‌های باغ فین

سابقه و قدمت باغ فین و بناهای آن به دوره صفویه بازمی‌گردد. وسعت باغ بالغ بر ۲۳ هزار مترمربع و شامل یک حیاط مرکزی است که به وسیله دیوار، بارو و برجهای استوانه شکل محصور شده‌است. در مقایسه با بسیاری از باغ‌ های ایرانی مشابه، باغ فین با آب قابل توجهی آب ‌رسانی می ‌شود.

باغ فین و مجموعه بناهای آن در کاشان، باغ فین واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۵ آذر ۱۳۱۴ با شمارهٔ ثبت ۲۳۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است؛ و چند سال است که به ثبت جهانی یونسکو نیز رسیده‌است.

باغ دولت آیاد یزد

این باغ یکی از قدیمی‌ترین باغ‌های ایرانی است و آنچه که این باغ را از دیگر باغ‌ها متفاوت کرده ساخت بادگیر مرتفع آن است. حتما در سفر یزد از این باغ دیدن کنید و ساعتی را در محیط زیبا و آرامش بخش آن بگذرانید. بادگیر عمارت بادگیر آن با ارتفاع ۳۳/۸ متر بلندترین بادگیر خشتی شناخته شده در جهان است.

نمایی از عمارت و بادگیر باغ دولت آباد یزد
نمایی از عمارت و بادگیر باغ دولت آباد یزد

باغ دولت ‌آباد در یزد در اواخر دوره افشاریه و در سال ۱۱۶۰ ه‍.ق توسط علی رضائیان صباغ معروف به (خان بزرگ) که وی سرسلسله خاندان خوانین یزد بود احداث گردید. علی ابتدا قناتی به طول ۶۵ کیلومتر را احداث نمود و آب را از مهریز به یزد و محل کنونی باغ دولت‌آباد رساند و سپس مجموعه حکومتی (دارالحکومه) خو د را بنا کرد. این باغ با مساحتی در حدود ۷۰/۰۰۰ مترمربع شامل ساختمان‌ها، حوض‌ها و آبنماهای بسیاری بوده که در فضای بین آن‌ها باغ های با درختان انار و انگور و… باگل‌های فراوانی زینت بخش محیط بوده‌اند.

 

بیشتر بدانید : تابستان گردی در باغ های باصفای ایرانی (قسمت دوم) + عکس

بیشتر بدانید : تابستان گردی در باغ های باصفای ایرانی (قسمت اول) + عکس

بیشتر بدانید : گزارش تصویری: 10 باغ ديدنی جهان

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: yjc.ir/fa.wikipedia.org