مسافرت پاییزی
از ما می‌شنوید، تا پاییز تمام نشده، دو سه روز یکی از آخر هفته‌ها را خالی کنید و بزنید به جاده ولی یادتان باشد هر قدر سفرهای تابستانی با تور و دسته‌جمعی می‌چسبد، سفرهای پاییزی...

از ما می‌شنوید تا پاییز تمام نشده، حتما سرتان را چند روزی خلوت کنید و سر به کوه و دشت بگذارید چون پاییز یکی از بهترین فصل‌ها برای دل به جاده زدن است.

پادشاه فصل‌ها پاییز
هیچ فکر کرده اید پاییز چه فصل بکر و بی‌نظیری برای یک سفر جمع و جور است؟
معمولا در پاییز آن قدر سرمان شلوغ است که حتی فکر یک سفر چند روزه هم به سراغمان نمی‌آید.اما جاده‌هایی که از مسافران تابستانی خالی شده‌اند و حالا دارند یک نفس راحت می‌کشند، جان می‌دهند برای چند روز خلاصی از شهر و زدن به دل کوه و دشت. از ما می‌شنوید، تا پاییز تمام نشده، دو سه روز یکی از آخر هفته‌ها را خالی کنید و بزنید به جاده ولی یادتان باشد هر قدر سفرهای تابستانی با تور و دسته‌جمعی می‌چسبد، سفرهای پاییزی به خاطر آب و هوای نیمه رمانتیکش بهتر است دسته جمعی نباشد و تعدادتان را نهایتا در سه، چهار نفر خلاصه کنید. دوربین عکس‌برداری هم یکی از واجبات سفر در این فصل است. جاده باران خورده و برگ‌های خیس زرد و نارنجی و درخت‌های نیمه سبز و زرد، تونالیته بی‌نظیری از رنگ به وجود می‌آورند که جان می‌دهند برای عکاسی.

گوش کن، جاده تو را می‌خواند
اگر چندان با خوابیدن در چادر وسط یک دشت یا در دامته کوه میانه ای ندارید و سفر، این جوری بهتان
مزه می‌دهد که در رختخواب گرم و نرم یک هتل شیک بخوابید و در رستورانش هم برایتان غذا حاضر و آماده سرو شود، حتما شهر یا نهایتا یک روستا را برای گذراندن آخر هفته‌تان انتخاب کنید. این طوری هم اسیر گل و شل باران پاییزی نمی‌شوید، هم از سرمای شب‌های کوه جان سالم به در می‌برید.

اگر هوای روستا در سر دارید

قبل از هر چیز اگر با ماشین شخصی راهی می‌شوید، حتما آن را یک چک درست و حسابی بکنید و بعد به دل جاده بزنید؛ چون برای شمایی که عازم روستا هستید و می‌خواهید از جاده‌های اصلی خارج شوید، خرابی ماشین در یک جاده پرت، حسابی علافی و اعصاب خردی دارد.
 
شهرستانک؛ سرزمین رویاها
در جاده تهران – چالوس و در 20 کیلومتری گچسر، جاده فرعی‌ای وجود دارد که شما را به این روستای زیبا می‌رساند. جاده تا خود روستا آسفالته است و لازم نیست نگران مسیر باشید.
 ویژگی پاییزی: "آن شرلی" را یادتان هست که چطور در جاده پر دار و درختی راه می‌رفت و شعر می‌خواند؟ حالا آن جاده زرد و نارنجی را می‌توانید در جاده ورودی به روستا ببینید.

منشاد: با ستاره‌هایی درمشت

برای رفتن به این روستا باید اول خودتان را به یزد برسانید. از میدان ابوذر، هم تاکسی برای روستا وجود دارد و هم مینی بوس‌هایی که شما را بین یک تا یک ساعت و نیم می‌رسانند به روستا.
ویژگی پاییزی: منشاد بهشت اهالی کویر  است. درخت‌های سر سبز و سر به فلک کشیده روستا و رود باریکی را که از بالا دست روستا شروع می‌شود و از وسط روستا می‌گذرد، تا با چشم خودتان نبینید باورتان نمی‌شود، وسط بیابان بی آب و علف کویر مرکزی، چنین منظره‌هایی وجود داشته باشد. روستا پر از درخت‌های سپیدار است که حالا فصل بر گریزانشان سر رسیده.

کندلوس: بهار زود رس

در دره‌های البرز مرکزی در جنوب دریای خزر، روستایی هست که طبیعت بکرش را در میان کوه‌ها پنهان کرده است. از راه جاده چالوس و بعد از گذشتن از "مرزن آباد"  و، به یک سه راهی می‌رسید که "دو آب کجور"  نام دارد. جاده ای فرعی به سمت راست می‌رود. این همان جاده ای است که شما را به سوی کندلوس می‌رساند.
 ویژگی پاییزی: شاید اگر درخت‌های سیب و گلابی روستا هوس نکرده بودند شش ماهی زودتر جوانه بزنند.، حالا این روستا را بهتان پیشنهاد نمی‌کردیم. هر چند پاییز کندلوس از نظر زیبایی دست کمی‌از بهارش ندارد اما دیدن شکوفه‌های بهاری، آن هم شش ماه زودتر خالی از لطف نیست.

اگر هوای شهر در سر دارید

این وقت سال چندان لازم نیست نگران اتاق خالی مهمانسرا و هتل‌ها باشید؛ معمولا همه‌شان اتاق خالی برای یکی دو شبی که قرار است بمانید دارند. اما بد نیست قبل از حرکت، از سازمان گردشگری آن شهر یا استان، آدرس و شماره تلفن یکی دو تا از هتل‌ها یا مهمانسرا‌ها را برای روز مبادا بپرسید.

ساوه: سرخی انار از تو

رفتن به ساوه اصلا کار سختی نیست. اگر در یکی از شهرهای تهران، اصفهان، کاشان، همدان، قم یا زنجان زندگی می‌کنید، فقط کافی است یک صبح نه چندان زود از خانه بیرون بزنید و بعد از دو تا چهار ساعت رانندگی، به این شهر خوش آب و هوا برسید.
ویژگی پاییزی: باغ‌های انار معمولا در اطراف شهر هستند و اگر باغبان خوش ذوقی سر راهتان سبز شد، کمرویی را کنار بگذارید و سرش خراب شوید تا هم از آویزان شدن از درخت و چیدن انار لذت ببرید و هم از قدم زدن بین درخت‌های نه چندان بلند انار.

سردشت: چهره متفاوت جنگ

برای ما اسم سردشت و اهالی اش با جنگ و بمباران شیمیایی گره خورده است. سردشت شهر جمع و جوری در استان آذربایجان غربی است. اگر از شهر حسابی خوشتان آمد و ماندنی شدید، هتل شهر جای خوبی برای یک اقامت کوتاه است.
ویژگی پاییزی: سردشت درست وسط یک دشت سرسبز و خوش آب و هوا قرار گرفته است. فقط کافی است کمی ‌از شهر خارج شوید تا خودتان را وسط یک دشت به شدت وسیع و سرسبز ببینید.

بندرعباس: دریایی به رنگ فیروزه
همین اول بگوییم که بندر را به برو بچه‌هایی پیشنهاد می‌کنیم که می‌خواهند بیشتر از دو روز از شهرشان بیرون بزنند. پس خیلی سنگین و رنگین به سمت ایستگاه راه آهن بروید و با یک قطار سواری 18 -20 ساعته به بندر برسید.
ویژگی پاییزی: درست است از این فصل تا اوایل فروردین، آب و هوای جنوب برای جنوب گردی حسابی مناسب است. می‌توانید از نزدیک دریای واقعا نیلگون را ببینید. 
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: هفته نامه همشهری جوان/ شماره 233/ ایثار قنواتی
بازنشر اختصاصی سیمرغ
 
مطالب پیشنهادی:
طبیعت زیبای شهرستان ورزقان (تصویری)
افسون گردشگران با افسانه
موفق ترین مقصد گردشگری جهان!
اوقات فراغت در تهران قدیم
انگیزه‌های سفر به ایران