آبشار رویایی و وهم انگیز در دل کویر لوت + تصاویر
 آبشار کشیت یکی از مکان‌ های گردشگری استان کرمان در دل کویر لوت است که ارزش دیدن دارد

سفر به آبشار کشیت در کرمان

آبشار بی‌نظیر کشیت در کویر لوت (استان کرمان) واقع شده است. آب این آبشار‌ شیرین است. این آبشار حوضچه‌ای طبیعی و بزرگ را به‌وجود آورده ‌است که ۶۰۰ متر مربع وسعت دارد.

معرفی آبشار کشیت

یکی از آبشار‌های زیبا و دیدنی گلباف کرمان، آبشار کشیت است. این آبشار در روستایی با همین نام قرار دارد که روستایی با بافت تاریخی منحصر به‌فرد و چشم‌انداز بسیار زیبایی است.

پس از گذر از بافت تاریخی روستا به دره‌ای مملو از درختان نخل و مرکبات می‌رسیم. در دل این دره سرسبز، رودخانه آبی جاری بوده که باعث شده است این‌چنین دره‌ای باورنکردنی در دل کویر ایجاد کند، جایی‌که کمتر کسی شاید حتی گمان کند آب و آبادی نیز در این منطقه وجود داشته باشد.

از دیگر زیبایی‌های این دره می‌توان به این نکته اشاره کرد که در دیواره‌های این دره آبشار‌های کوچک و بزرگی ایجاد شده است. در کنار این آبشار‌ها گونه‌های خاصی از سرخس و گل سنگ‌ها نیز رشد کرده‌اند. در نهایت همه این آبشار‌ها سر جمع شده و توانسته‌اند رودخانه زیبایی با آب شیرین را ایجاد کنند.

آبشار زیبای کشیت در کرمان
آبشار زیبای کشیت در کرمان

یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های این روستا می‌توان به آبشار کشیت اشاره کرد که ۱۲ متر ارتفاع و در ناحیه‌ای که ۶۰۰ متر مربع مساحت دارد و اهالی روستا به آن دریا می‌گویند، فرو می‌ریزد. وجود چنین آبشاری در دل کویر فضایی باورنکردنی را ایجاد کرده است و گردشگران می‌توانند حتی در فصل‌های سرد سال در مجاورت این آبشار روز خوبی را برای خود رقم بزنند و از هوای لطیف این ناحیه نهایت لذت را ببرند.

زیبایی‌ های کشیت

دره کشیت به طول سه کیلومتر مملو از نخلستان و درختان میوه است و دیواره‌های این دره عمیق نیز مملو از خزه و نوعی سرخس بوده که در کنار آبشار‌های همیشه جاری آن روییده و منظره‌ای بدیع را به وجود آورده است.

این آبشار حوضچه‌ای طبیعی و بزرگ را به وجود آورده است که ۶۰۰ متر مربع وسعت دارد و مردم محلی اعتقاد دارند عمق این حوضچه که به دلیل ریزش آبشار‌ها ایجاد شده، تاکنون مشخص نشده است.

وجود ده‌ها آبشار این دره در میانه کویر سوزان لوت و وجود هزاران اصله نخل و مرکبات، همگونی را به‌وجود آورده است که هر بیننده را محصور خود می‌کند.

دره کیشت کرمان
دره کشیت کرمان

با وجود سردشدن هوا در بیشتر مناطق کشور، کشیت را می‌توان همچنان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین نقاط گردشگری استان کرمان محسوب کرد. هر چند که این مکان نیز به دلیل کم‌کاری‌های صورت گرفته، کمتر معرفی شده است و امکانات گردشگری در این منطقه مهیا نیست؛ با این وجود مردم محلی و مهمان‌نواز منطقه شرایط لازم جهت گردشگری را به‌صورت خودجوش ایجاد کرده‌اند.

قلعه کشیت را بشناسید

پس از بازدید از آبشار، می‌توانید مسیر خاکی را برگردید و مسیر آسفالت را به سمت کشیت ادامه دهید تا به قلعه کشیت برسید. همچنین می‌توانید همان مسیر خاکی را ادامه دهید و از داخل رودخانه عبور کنید و در کنار رودخانه و در بین نخلستان‌ها برای صرف ناهار و استراحت توقف کنید. با ادامه دادن این مسیر می‌توانید به قلعه کشیت برسید.

گفته می‌شود این قلعه در زمان سلجوقیان ساخته شده است. اطلاعات زیادی از این قلعه در دست نیست اما به‌نظر می‌رسد خانه‌هایی که در نزدیکی مسیر آسفالت قرار دارند، قدیمی‌تر باشند. مسیری برای عبور ماشین‌ها در میان قلعه ایجاد شده است و وقتی وارد این مسیر می‌شوید، اطراف خود خانه‌های خشت و گلی را می‌بینید و حس و حال خوبی از فضا می‌گیرید. 

می‌توانید بین خانه‌های قلعه قدم بزنید یا گوشه‌ای بنشینید و آرامش و سکوت قلعه را نظاره‌گر باشید و زمانی را تصور کنید که مردم در این قلعه زندگی می‌کردند و آمد و رفت آنها را در قلعه تصور کنید. شاید این را شنیده باشید که مردم هر منطقه با امکانات و محصولاتی که در دسترس داشتند، ساختمان‌های خود را می‌ساختند. برای مثال در شمال کشور خانه‌ها را از چوب می‌ساختند و در کویر از خشت.

اگر به سقف خانه‌ها در کشیت نگاه کنید، غالباً بین خشت و گل‌ها، شاخه‌ها و تنه‌های درخت نخل را می‌بینید که این موضوع گواهی بر ساختن خانه‌ها از امکانات و وسایل در دسترس هر منطقه است. سقف برخی خانه‌ها گنبدی ساخته شده که احتمالاً هم به‌دلیل مقاومت بیشتر سقف‌های گنبدی و هم برای مطبوع بودن هوا در فصل‌های مختلف است که در کویر به وفور دیده می‌شود.

قلعه تاریخی روستای کشیت
قلعه تاریخی روستای کشیت

وقتی وارد می‌شوید سمت چپ خود برج و بارو می‌بینید که به‌نظر می‌رسد برای نگهبانی از قلعه بوده است. اگر به پشت آن برج‌های نگهبانی بروید، روستای کشیت را که در حال حاضر محل اسکان اهالی است، می‌بینید و همچنین درختان نخل سر به فلک کشیده‌ای را می‌بینید که زیبایی کویر را چندبرابر می‌کند. نخل‌ها، این درختان صبور کویری که واحد شمارش آن‌ها مانند انسان «نفر» است؛ چراکه اگر سر درخت نخلی بریده شود، آن نخل می‌میرد و همچنین اگر در زمان سیل آب تا سر درخت نخل برسد، درخت نخل از بین می‌رود، مانند انسان که در آب خفه می‌شود.

اقلیم آبشار کشیت

گلباف دارای دو اقلیم کوهستانی (بخش شمالی) و گرم و خشک (بخش جنوبی) است که این منطقه را بسیار زیبا و شگفت‌انگیز کرده است. باغ‌ها و مزارع این منطقه با آب قنات آبیاری می‌شود. از محصولات این منطقه می‌توان به میوه‌های سردسیری از جمله انگور، انجیر، به، انار، زردآلو‌های نوری، قیصی، گردو، هلو و همچنین میوه‌های گرمسیری مانند انواع خرما اشاره کرد. محصولات زراعی آن شامل گندم، جو، ارزن و ترخون است. ترخون گلباف دارای عطر و طعم به‌خصوص و از شهرت بالایی برخوردار است.

از مکان‌های دیدنی شهر گلباف می‌توان به قلعه ۶۰۰۰ ساله کشیت، سرو ۹۰۰ ساله، دریای عجیب‌الخلقه، بیکند (نوعی خانه مانند غار)، قنات‌های پر آب، کوه‌های رنگارنگ، یخچال طبیعی، رشته‌کوه پلوار، آبشار بیدوئیه، کلوت‌های کشیت، آبشار کشیت، رودخانه کشیت، خانه‌های داخل کوه هشتادان، آبگرم جوشان، کوه شبه دماوند کرمان در جوشان، باغ تاریخی مرتضی‌خان هشتادان و آبشار حرمک اشاره کرد.

نشانی آبشار کشیت

برای رسیدن به جاذبه ورای تصور آبشار کشیت باید از کرمان به "گلباف" برویم و از آنجا با کوله‌پشتی و بدون وسیله نقلیه راهی روستای کشیت شویم تا با پدیده‌ای رؤیایی و چشم‌اندازی بسیار زیبا روبرو شویم. از روستای کشیت تا آبشار معروف، حدود ۵ کیلومتر فاصله است که بعد از پیمودن این مسافت، درِ دنیایی دیگر با زیبایی و مناظر حیرت‌انگیز، به روی ما باز می‌شود. 

 

بیشتر بدانید : بهشت کرمان؛ گرم‌ترین نقطه زمین تا روستایی سردسیر تنها ۴۰ کیلومتر!

بیشتر بدانید : مکان‌ های دیدنی کرمان + تصویر

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: iribnews.ir