عجایب هفتگانه قشم را بشناسید + عکس
جزیره قشم جاذبه های بسیار حیرت آوری دارد و هفت جاذبه ی اصلی در آن وجود دارد که به عجایب هفتگانه قشم معروف هستند

از دره ستارگان تا غار نمک: عجایب هفتگانه قشم

جزیره ی زیبای و بزرگ قشم در تنگه ی هرمز، مساحتی برابر ۱۵۰۰ کیلومتر مربع دارد و پهناورترین جزیره ی خلیج فارس محسوب می شود. این جزیره، جاذبه های بسیار حیرت آوری دارد و هفت جاذبه ی اصلی در آن وجود دارد که به عجایب هفتگانه قشم معروف هستند. شاید تا حالا نام آنها به گوشتان خورده باشد اما دقیقا ندانید این جاذبه ها چه جاهایی هستند و به چه دلیلی جز عجایب محسوب می شوند. این مطلب ، این جاذبه ها را بطور کامل به شما خواهد شناساند. همراه ما باشید:

ژئو پارک قشم

ژئوپارک به جایی گفته می شود که در آن، چند پدیده ی شاخص زمین شناسی و زیستی، تاریخی، طبیعی و میراث فرهنگی اتفاق بیفتد. ژئو پارک قشم، اولین و تنها ژئوپارکی در سرتاسر خاورمیانه است که در سال ۲۰۰۶ در فهرست ژئوپارک های جهانی ثبت شد. این ژئو پارک دارای موزه ای است تصاویری از حیات وحش منطقه در آن نمایش داده شده است. از طرف دیگر، این ژئوپارک بدلیل قرار داشتن در منطقه ی خلیج فارس و قرار گیری بین ژئوپارک اروپا و شرق آسیا، اهمیت زیادی دارد.

ژئو پارک قشم 
قشم

یکی دیگر از خصوصیات خاص این ژئوپارک، قرار گرفتن آن در مجاورت جنگل های حرا است. در ژئو پارک قشم، حدود ۲۲۰ نوع پرنده، ۲۰ گونه جانور چهارپا و ۳۰ گونه خزنده زندگی می کند و در نتیجه اکوسیستم بسیار قوی ای هم دارد. جدای از این ها، آثار تاریخی ای در این پارک وجود دارد که قدمت آنها به دوره مادها می رسد. 

جنگل های حرا

حرا، گونه ای از درختان است که ارتفاع آنها بین ۳ تا ۶ متر است و برگ های سبز روشن دارند و در آب های شور زندگی می کنند.

جنگل های حرا در قشم
جنگل های حرا در قشم

این درختان موقع مد دریا، به زیر آب می روند. این درخت ها، قسمت شیرین آب دریا را جذب می کنند و نمک آن را دفع می کنند و مثل یک آب شیرین کن طبیعی عمل می کنند.

غار نمک

بلندترین منطقه ی جزیره ی قشم، کیش کوه نام دارد که از کوه نمک تشکیل شده است و به آن، کوه نمکدان هم می گویند و در بخش جنوبی جزیره قرار گرفته است.

غار نمک
غار نمک

جالب است بدانید طبق تحقیقاتی که انجام شده، مشخص شده است که تنفس در هوای این غار برای افرادی که دچار آسم و یا ناراحتی تنفسی هستند، مفید است.

تنگه چاهکوه

در جزیره ی قشم، روستایی به نام چاهکوه وجود دارد که در نزدیکی آن، دو دره ای که بر هم عمود شده اند و دیوارهای عمودی دارند، دیده می شود.

تنگه چاهکوه
تنگه چاهکوه

دیوارهای عمودی در دره که دارای شیارهای خط های فرسایشی هستند و همچنین وجود حفره های نیمه کروی و بیضوی یاعث دو چندان کردن زیبایی این تنگه شده است.

بام قشم

تقریبا می توان گفت بلندترین قسمت جزیره قشم، بام قشم است که چشم انداز بسیار زیبایی هم دارد.

بام قشم
بام قشم

در بالای این بام می توان بطور همزمان، جنگل های حرا و سواحل شمالی خلیج فارس را دید و همین موضوع باعث محبوبیت آن شده است.

دره ستاره ها

دره ستاره ها بدون شک یکی از زیباترین نمونه های فرسایشی این جزیره است و به دلیل همین پدیده ی فرسایشی به آن، دره ستاره ها گفته می شود.

دره ستاره ها قشم
دره ستاره ها قشم

علاوه بر این، شکل بخصوص این دره باعث شده تا وزش باد و گردش هوا در آن باعث ایجاد صدا شود. این دره، یکی از هفت عجایب قشم است.

زیستگاه لاک پشت ها

این جزیره بدلیل داشتن سواحل شنی و ماسه ای، یکی از بهترین مکان ها برای تخم گذاری لاک پشت ها در فصل بهار است. شب هایی که نور ماه می درخشد و فضای آسمان را نقره گون می کند، می توان به تماشای این لاک پشت های غول پیکر نشست. در آبهای جزیره، ۵ گونه از ۸ گونه لاک پشت شناخته شده در دنیا، زندگی می کند.

 

بیشتر بدانید : بهترین زمان سفر به قشم، معرفی جشن های مردم جزیره قشم + تصاویر

بیشتر بدانید : یکی از دیدنی ترین تنگه های ایران با اشکال هندسی و جذاب + عکس

بیشتر بدانید : سفری به آریزونای ایران + تصاویر شگفت انگیز

بیشتر بدانید : قلعه ای در جنوب ایران که به دست جن ها ساخته شده!! + عکس

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: eligasht.com