اولین ارگ بزرگ خشتی جهان ارگ بم بود که متاسفانه فرو ریخت ؛ اما جالب است بدانیم دومین ارگ بزرگ جهان نیز در ایران است این ارگ...
 
اولين و دومين ارگ بزرگ خشتي جهان در ايران قرار دارد ؟!!!
 
 
البته اولین ارگ بزرگ خشتی جهان ارگ تاریخی بم بود که متاسفانه طی زمین لرزه چند سال پیش بم از میان رفت. ولی هر گوشه اي از اين سرزمين رو که بگرديم جايي براي ديدن هنر اجدادمون هست كه همت و اراده خودشون رو به يادگار گذاشتن
زماني ارگ بم بزرگترين ارگ خشتي دنيا بود اما بعد از زلزله بم همه فكر ميكرديم كه ديگه نمونه اي مشابه اين ارگ تو ايران نداريم ولي .....حدود 100 كيلومتري شهر كرمان در شهرستان راين، ارگي وجود داره كه با مقياسي كوچكتر دقيقا با همون مشخصات ارگ بم ساخته شده و يادگاري از دوران ساسانيان هست.
شايد به اين زودي ها ارگ بم بازسازي نشه ، ولي به راحتي ميشه براي ديدن ارگي مشابه به ارگ بم به راين رفت و ارگ راين رو ديد .
"ارگ راين يکي از بزرگ‌ترين بناهاي خشتي جهان است. اين بناي تاريخي دومين بناي خشتي بزرگ جهان بعد از ارگ بم است.
ارگ راين در جنوب غربي شهر كنوني راين در استان کرمان ايران قرار دارد. اين بناي خشتي تا حدود زيادي به ارگ تاريخي بم شبيه است و بر بالاي تپه اي قرار دارد.
قلعه راين يكي از مهم ترين آثار تاريخي کهن راين است و بر موجوديت راين قبل از اسلام مهر تأييد نهد. گفته مي شود قدمت آن به دوره ساسانيان بر مي گردد.
 
تصاویری ببینید از این ارگ زیبا
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
گردآوری :گروه فرهنگ و هنر سیمرغ.
www.seemorgh.com/culture 
مقالات ارسالی