دوران نوجوانی و جوانی وی با كار و تلاش فراوان همراه بود اما لحظه ای از فرهنگ و ادبیات ایران به ویژه شاهنامه فردوسی غفلت نورزید...
 
پنجشنبه, 26 فروردین 1389 
 25 فروردین ماه در فرهنگسرای ابن سینا به دعوت جناب رامین فصاحت به منظور مراسم بزرگداشت از فردوسی مرا دعوت كردند. در این همایش باشكوه ابتدا من در باب سفرمان سخن گفتم. و پس از من جناب صادقی به همراه شاگردانش شاهنامه خوانی بسیار جذابی را به اجرا در آوردند.
استادامیر صادقی  به سال 1330 در یك خانواده فرهنگ دوست در اصفهان به دنیا آمد. از نخستین سالهای كودكی، زمزمه های مادرش مریم او را با شاهنامه و حكیم والای طوس آشنا نمود.
دوران نوجوانی و جوانی وی با كار و تلاش فراوان همراه بود اما لحظه ای از فرهنگ و ادبیات ایران به ویژه شاهنامه فردوسی غفلت نورزید، اكنون سی سال است در زمینه روایتگری شاهنامه فعالیت می‌نماید و در جهت آشنا ساختن مردم و نسل جوان كشور با شاهنامه و ترویج فرهنگ شاهنامه خوانی تلاش موثری دارد و در دانشگاهها، محافل و مراكز ادبی داخل و خارج از كشور پرده دار اثر با شكوه فردوسی می‌باشد.
 
در تاریخ 25 اردیبهشت 81 سالروز تولد فردوسی بزرگ طی مراسمی ‌در خانه هنرمندان ایران به منظور تقدیر از تلاشهای فرهنگی و خدماتشان حكم استادی و روایتگری شاهنامه به امضاء معاونت پژوهشی ریاست جمهوری ایران و گروهی از استادان برجسته دانشگاه به وی اهدا گردید. همچنین باید به دو اثر مكتوب و ماندگار وی "از خاك تا خاك" و "به پاكی خورشید ژ" اشاره نمود كه در رابطه با شاهنامه فردوسی و داستانهای آن می‌باشد. در تیر ماه 1384 در كنفرانس بین المللی احیای ورزش باستانی دركشور تاجیكستان حضور موفقی داشتند و از سوی مقامات بلند پایه فرهنگی و ورزشی آن كشور مورد تقدیر فراوان قرار گرفتند و امسال نیز از طرف معاونت مردم شناسی سازمان میراث فرهنگی به سازمان یونسكو وابسته به سازمان ملل متحد معرفی گردیدند تا به عنوان روایتگر شاخص و شاهنامه خوان برگزیده در رقابت های جهانی ژاپن حضور یابند. از ایشان مقاله های متعددی در روزنامه ها و مجلات سراسری منتشر گردیده و هم اكنون نیز مشغول نگارش چند كتاب می‌باشند.
تهیه شده توسط: داوود نصیری
www.seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ
 
مطالب پیشنهادی:
حکیم ابوالقاسم فردوسی و ماتادر گاو كش