هم اینك در این مجموعه آثاری از اوایل دوره ساسانی تا دوره ایلخانان مغول شناسایی شده، ولی از آنجایی كه تاریخ نظری این مجموعه به دوره هخامنشی و اشكانی می‌رسد، بی‌تردید...
مجموعه آثار باستانی تخت سلیمان در 42 كیلومتری شمال شرقی شهرستان تكاب در استان آذربایجان غربی قرار دارد.
آثار باستانی این مجموعه و دریاچه جوشان آن، روی صفحه‌ای سنگی و طبیعی قرار گرفته كه از رسوبات آب دریاچه به وجود آمده است.
قدمت این منطقه از لحاظ سكونت‌گاه انسانی به 3 هزار سال پیش باز می گردد؛ و یكی از مهمترین آثار تاریخی كشور است كه به عنوان چهارمین اثر ایران در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.
این مجموعه چه به لحاظ وجود آثار باستان شناختی و چه به لحاظ ارتباط با مدارك مكتوب تاریخی و اسطوره‌ای در شمال و غرب ایران كاملا منحصر به فرد است.
هم اینك در این مجموعه آثاری از اوایل دوره ساسانی تا دوره ایلخانان مغول شناسایی شده، ولی از آنجایی كه تاریخ نظری این مجموعه به دوره هخامنشی و اشكانی می‌رسد، بی‌تردید در صورت ادامه حفاری، آثار مهمی از دوره‌های پیش از ساسانی در این محل كشف خواهد شد.
بخش طبیعی مجموعه تخت سلیمان متشكل از یك كوه آهكی است كه در قله آن، چشمه بسیار بزرگی (با دریاچه‌ای به قطر حدود 100 متر) وجود دارد.
بخش طبیعی مجموعه تخت سلیمان متشكل از یك كوه آهكی است كه در قله آن، چشمه بسیار بزرگی (با دریاچه‌ای به قطر حدود 100 متر) وجود دارد.
كوه بلند زندان سلیمان نیز یكی از همین كوه‌های رسوبی است كه در پنج كیلومتری تخت سلیمان هزاران سال پیش شكل گرفته است (البته در حال حاضر چشمه به وجود آورنده این كوه و دریاچه آن خشك شده).
این كوه در طول هزاران سال در اثر رسوبات آهكی موجود در آب چشمه فوق شكل گرفته است. هم اینك در اطراف كوه تخت سلیمان چندین تپه كوچك از این نوع، در اطراف چشمه های آهكی در حال شكل گیری است.
روند شكل گیری كوه‌های رسوبی در منطقه تخت سلیمان امری طبیعی و مربوط به شكل خاص زمین و نوع املاح موجود در آب چشمه های منطقه است.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: www.tabnak.ir