با تعدادی از «ترین‌های» ایران و جهان در «یزد» آشنا شوید
قدیمی ترین بنای ساخته شده از خشت در دنیا، نارین قلعه یا كهن‌دژ نام دارد كه...

قدمت شهر یزد به پیش از اسلام می رسد، اما با این حال قدمت بسیاری از آثار تاریخی كشف شده در شهر یزد به قرن پنجم هجری
باز می گردد. در عین حال، كشف بناهای دیگری متعلق به قرن های دوم و سوم هجری، تردیدها را در تخمین قدمت شهر یزد بیشتر می كند.
    
نارین قلعه، قدیمی ترین بنای خشتی جهان
قدیمی ترین بنای ساخته شده از خشت در دنیا، نارین قلعه یا كهندژ نام دارد كه در شهر باستانی میبد بر فراز تپه ای بلند بنا شده و بر تمامی شهر میبد و پیرامون آن دید دارد. تا كنون كشوری ادعا نكرده است كه بنایی قدیمی تر از كهندژ دارد.
كهندژ نام دژهای كهنی است كه در آغاز پیدایش شهرها بنا شده اند. این دژها در دوره پیش از اسلام و بیشتر در دوران مادها، هخامنشی و اشكانی ساخته شده است.
    
طولانی ترین قنات ایران
طولانی ترین قنات ایران به نام «قنات زارچ» با طول 100 كیلومتر در استان یزد قرار دارد. این قنات یكی از كهن ترین قنات های ایران به شمار می آید كه سابقه ای بیش از 3 هزار سال دارد.
    
مسن ترین درخت جهان
سرو چهار هزار ساله ابركوه را می توان مسن ترین موجود زنده جهان نامید. هر چند كه گفته می شود در كشور سوئد نیز درختی وجود دارد كه از سرو ابركوه قدیمی تر است اما اكنون از درخت پیر سوئد تنها ریشه های آن باقی مانده در حالی كه سرو كهنسال شهرستان ابركوه با 25متر ارتفاع، 18 متر محیط و 11/5 متر اندازه دور تنه در قلب ایران زنده و سبز است و آرام آرام زندگی می كند.



گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: روزنامه ایران



مطالب پیشنهادی:
«جنیفر» در پارتی شبانه اسکار + تصاویر
کدام بازیگران یک‌دفعه لاغر شدند؟ + جدول
عکس‌هایی زیبا از «زیر آب» که سه سال زمان برد
این «دختر» از امشب باید آشپزی یاد بگیرد!
خانم محجبه و همسر شیک‌پوش بر فرش قرمز اسکار! + عکس