سرنوشت غم‌انگیز یک میراث جهانی سازمان یونسکو در سوریه دستمایه گزارش خبرنگار آسوشیتدپرس شده که به تازگی از این اثر تاریخی دیدن کرده است.
 با گذشت سال‌ها از جنگ داخلی خونین در سوریه که به مرگ هزاران تن و آوارگی میلیون‌ها نفر انجامیده، همگان علاوه بر نگرانی از شرایط داخلی این کشور نگران میراث تاریخی ارزشمند سوریه نیز هستند.

در این شرایط خبرنگار آسوشیتدپرس که به تازگی به سوریه سفر کرده در گزارشی به سرنوشت غم‌انگیز «قلعه شهسواران» یک میراث جهانی سازمان یونسکو در سوریه پرداخته که تا مدتی قبل در اختیار تروریست‌های مسلح بود.

در بخشی از این گزارش آمده است: «بناهای ارزشمند تاریخی سوریه در جریان جنگ داخلی این کشور به شدت آسیب دیده‌اند که در یکی از موارد اصلی آن «قلعه شهسواران» در استان حمص سوریه دچار صدمات زیادی شده است.

این قلعه که در سال 2006 در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید و چند هفته قبل به تصرف ارتش سوریه درآمد، سال‌ها در اختیار تروریست‌های مسلح مخالف دولت سوریه بود و از آن به عنوان دژ دفاعی استفاده می‌شد، به طوریکه در درگیری برای تصرف این قلعه ۹۳ تن از تروریست‌های مسلح کشته شدند. قلعه شهسواران که قدمتی حدود 900 سال دارد و قرن‌ها قبل یکی از پایگاه‌های اصلی صلاح‌الدین، فرمانده مسلمانان در جنگ‌های صلیبی بود در سال ۱۰۳۱ میلادی برای امیر حلب ساخته شد.

بازپس‌گیری قلعه شهسواران توسط ارتش سوریه از تروریست‌های مسلح در شرایطی صورت گرفت که حدود دو ماه قبل «بان کی مون»، دبیرکل سازمان ملل متحد، «ایرنا بوکووا» دبیرکل یونسکو و «اخضر ابراهیمی»، نماینده‌ سازمان ملل در سوریه، از جناح‌های سیاسی مختلف سوریه خواستند دست از تخریب بیشتر آثار تاریخی سوریه بردارند و با متوقف کردن جنگ سه ساله‌ داخلی به حفظ کالبد اجتماعی سوریه و میراث فرهنگی آن کمک کنند.


 سرنوشت غم‌انگیز میراث جهانی سوریه
خبرنگار آسوشیتدپرس در ادامه آورده است:«در روزهای گذشته خبرنگاران اجازه یافتند از قلعه شهسواران که زمانی از آن به عنوان سالم‌ترین بنای برجای مانده از دوران جنگ صلیبی نام برده می‌شد دیدن کنند و آنها با حجم بالایی از صدمات مواجه شدند. حالا این قلعه خالی از تروریست‌های مسلح است و به دست ارتش سوریه افتاده، اما صدماتی که به آن وارد شده به این زودی‌ها جبران نخواهد شد و سرنوشت غم‌انگیزی را برای آن رقم زده است.»

http://www.seemorgh.com/uploads/1393/02/bana15.jpg
 سرنوشت غم‌انگیز میراث جهانی سوریه
دیوارهای خارجی قلعه شهسواران با سلاح‌های مدرن و به ویژه حملات هوایی به شدت آسیب دیده و در این میان بیشترین صدمات به بخش‌های داخلی دژ و به‌ویژه مسجد آن با محرابی زیبا وارد شده است. در تمامی بخش‌های قلعه آثار جنگ خونین به چشم می‌خورد و معلوم نیست کسانی که این قلعه را برای زمانی در اختیار خود داشته‌اند چه اعتقادات مذهبی داشته‌اند، چرا که صدمات زیادی به مسجد آن وارد شده و قرآن‌های سوخته در هر گوشه به چشم می‌خورند.

http://www.seemorgh.com/uploads/1393/02/bana14.jpg
سرنوشت غم‌انگیز میراث جهانی سوریه
قلعه شهسواران در نزدیکی مرز سوریه با لبنان واقع شده و به عنوان یک اثر تاریخی شاخص و یکی از زیباترین قلعه‌های جهان در متون تاریخی متفاوت از جمله خاطرات لورنس عربستان از آن یاد شده تا آنجا که برخی از آن به عنوان "تاج جواهرنشان صنعت گردشگری سوریه" نام می‌بردند.

http://www.seemorgh.com/uploads/1393/02/bana13.jpg
سرنوشت غم‌انگیز میراث جهانی سوریه
طی بیش از سه سال جنگ داخلی در سوریه ده‌ها اثر تاریخی شاخص این کشور از جمله شش محوطه تاریخی ثبت شده در فهرست میراث جهانی سازمان یونسکو شامل قلعه شهسواران، شهر تاریخی پالمیرا، شهر تاریخی حلب، بخش تاریخی دمشق و بخش تاریخی بصرا، قلعه صلاح‌الدین و مجموعه‌ی دهکده‌های تاریخی شمال سوریه به شدت آسیب دیده‌اند.

http://www.seemorgh.com/uploads/1393/02/bana12.jpg
سرنوشت غم‌انگیز میراث جهانی سوریه
علاوه‌بر محوطه‌های تاریخی ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو صدمات زیادی نیز به محوطه‌های تاریخی کمتر شناخته شده سوریه وارد شده و بیشتر آن‌ها با ابزارهای ابتدایی توسط مردم و برای تروریست‌ها برای بدست آوردن هزینه زندگی و یا خرید سلاح کاوش می‌شوند و این‌طور به نظر می‌رسد که بازار خرید و فروش آثار تاریخی سوریه در کشورهای مختلف جهان داغ بوده و تا سال‌های آتی نیز داغ بماند. البته در حال حاضر آتش بس موقتی بین دولت سوریه و شورشیان مسلح برقرار است اما بسیار بعید به نظر می‌رسد که این آتش بس زیاد دوام داشته باشد.

http://www.seemorgh.com/uploads/1393/02/bana11.jpg
سرنوشت غم‌انگیز میراث جهانی سوریه
تا قبل از آغاز جنگ داخلی در سوریه صنعت گردشگری یکی از ارکان اقتصاد این کشور محسوب می‌شد و بخش قابل توجهی از نیروی کار این کشور در این صنعت و صنایع مرتبط به کار اشتغال داشتند. اما چند سال جنگ داخلی خونبار درآمدهای سوریه از محل صنعت گردشگری را به صفر رسانده و تقریبا دیگر هیچ گردشگری به این کشور سفر نمی‌کند. هر چند مدتی قبل یکی از مقامات ارشد صنعت گردشگری سوریه اعلام کرد که برخی از مناطق این کشور کاملا امن بوده و تلاش‌هایی برای جذب گردشگران به آن‌ها در جریان است.

اکنون ساکنان شهر حصن در شرایط بسیار بدی قرار دارند و همچنان حسرت روزهایی را می‌خورند که قلعه شهسواران پابرجا بود و این شهر مملو از گردشگر. اگر جنگ داخلی در سوریه همین فردا نیز پایان یابد، ممکن است مرمت قلعه شهسواران که سازمان یونسکو برای آن ابراز آمادگی کرده سال‌ها طول بکشد و تا سال‌ها خبری از گردشگران نباشد.




گرد آوری: فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture

منبع:isna.ir


  مطالب پیشنهادی:

گلشیفته فراهانی با «سرزمین فلفل های شیرین من» به کن می رود+ تصاویر
ماااا به کافه ها و دود سیگار...ماااا
به مناسبت تولد ادری هپبورن، پری مهربان هالیوود+تصاویر
 
لذت های بازخوانی نیکی کریمی+ تصاویر
مریل استریپ: فکر می کردم برای بازیگر بودن زیادی زشتم!+ تصاویر