پادشاهان مغ سه نفرند: ملچور، گاسپار و بالتازار. اینها، همان كسانی هستند كه طبق روایات، از سوی پادشاه ایران روانه سرزمین فلسطین شدند تا با بردن هدایایی...
                
میلیون‌ها اسپانیایی، در شهرها و روستاهای مختلف این كشور جنوب غربی اروپا هفته گذشته با شركت در جشن «پادشاهان مغ»، به تعطیلات سال نوی میلادی پایان دادند تا از روز چهارشنبه - هفتم ژانویه - فعالیت كاری خود را در سال 2009 میلادی بطور جدی آغاز كنند. تصاویری از این جشن را می‌بینید. 
 

با قرعه كشی معروف كریسمس در روز 24 دسامبر هر سال، جشنها و تعطیلات سال جدید اسپانیاییها كلید می‌خورد و در عمل، این كشور جنوب غربی اروپا به مدت سه هفته یعنی تا روز جشن "پادشان مغ" Los Reyes Magos در ششم ژانویه ادامه می یابد. تصویری از "ملچور" یكی از پادشاهان مغ در مادرید كه در حال پخش شكلات در میان مردم است.
 

پادشان مغ، مشابه چیزی است كه در دیگر كشورهای مسیحی به آن "پاپا نوئل" می‌گویند و در آن، برای كودكان هدیه می‌آورند. دوشنبه شب گذشته، دهها هزار كودك با والدینشان به خیابانهای مادرید پایتخت اسپانیا آمده بودند تا با شور و هیجان بسیار ورود پادشاهان مغ را جشن بگیرند. در این تصویر، پادشاهان مغ را در حالی می بینید كه "آلبرتو روئیز گایاردون" شهردار مادرید به آنها می‌نگرد. "ملچور" یكی از سه پادشاه در این مراسم در حال خواندن پیام سالانه خویش است كه در آن، یاد كسانی را كه در این جشن حضور ندارند و نیز، آنها كه به دلیل فقر یا حضور در صحنه های جنگ و خشونت نمی‌توانند از جشنهای كریسمس لذت ببرند، گرامی می‌دارد.
 

پادشاهان مغ سه نفرند: ملچور، گاسپار و بالتازار. اینها، همان كسانی هستند كه طبق روایات، از سوی پادشاه ایران روانه سرزمین فلسطین شدند تا با بردن هدایایی برای حضرت مریم (ع)، تولد عیسی مسیح (ع) را تبریك بگویند. بنا به روایات،‌ پادشاه ایران از طریق منجمان كه فرود ستاره ای را در سرزمین فلسطین دیده و آن را به ظهور انسانی بزرگ تعبیر كرده بودند، از تولد حضرت عیسی (ع) آگاهی یافت. در این تصویر، بالتازار را در حال پاسخ به ابراز احساسات مردم در مادرید می‌بینید.
 

جشن پادشاهان مغ كه از عصر تا شامگاه به مدت چندین ساعت ادامه می‌یابد، شاهد حضور كاروانهای بزرگی است كه سنت و مدرنیته را در هم آمیخته و به فرصتی برای تبلیغات بازرگانی شركتها و نهادهای خصوصی و دولتی تبدیل كرده اند. در این تصویر، یك فیل مكانیكی را می‌بینید كه با گروهی از هنرمندان در صفوف كاروان از برابر مردم رژه می‌رود.
 

بالتازار كه سپاهپوست است، به هزاران كودك كه به دیدارش شتافته اند، سلام می‌دهد. كودكان منتظرند تا صبح فردا، هنگامی كه از خواب بیدار می‌شوند، هدایایی را كه این پادشاهان آورده اند، دریافت كنند. خواسته های كودكان را والدین آنها از حدود دو هفته پیش از طریق نامه‌هایی كه كودكان خطاب به پادشاهان مغ نوشته اند، می‌دانند.
 

جشن شاهد رژه و هنرنمایی هنرمندانی با هر سبك و گرایش است اما امسال نگاه به حفظ محیط زیست در مجسمه های مكانیكی شهر مادرید بارزتر بود. در این تصویر، یك طوطی را می‌بینید كه با حركت پدالهای هنرمند، بالهای خود را به حركت در می آورد.
 

تركیب رنگ و نور هم در جشن پادشاهان مغ شكوهی دیدنی داشت.
 

بالتازار، گاسپار و ملچور مطابق افسانه ها، هزاران هدیه را در یك شب رویایی در همه اسپانیا پخش می‌كنند.
 

صحنه دیگری از نمایش تلفیق هنر و موسیقی در جشن مادرید.
 

همه شهرهای اسپانیا در شب ششم ژانویه شاهد حركت كاروان پادشاهان مغ است و تقریبا همه مردم به دیدن آنها می‌روند. در این جشن، صدها تن شكلات و شیرینی توزیع می‌شود. تصویر، حركت كاروان را در شهر تاراگونا در شمال شرقی اسپانیا نشان می‌دهد.
 

تصویر دیگری از یك نمایش هنری با فیل مكانیكی در جشن مادرید.
 

"سرخیو راموس" بازیكن رئال مادرید اسپانیا هم در جشن پادشاهان مغ در منطقه "كاماس" شهر سویا مركز ایالت اندالوسیا در جنوب اسپانیا خود را به شكل "بالتازار" پادشاه مغ درآورده است.
 

پادشاهان مغ پیش از شروع جشن در شهر اوئسكا از فرصت استفاده كرده و به ورزش اسكی پرداخته اند.
 

پادشاهان مغ كه به پادشاهان شرق نیز شهرت دارند، در بندر خیخون در شمال اسپانیا قصد سوارشدن به كشتی برای رصد كردن ستاره مشرق (هنگام تولد حضرت عیسی) را دارند.
 

"آمادئو كاربونی" فوتبالیست سابق ایتالیایی باشگاه والنسیا در شرق اسپانیا با شكل گاسپار به میان مردمی رفته است كه به استقبال او آمده اند.
 
 
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: jamejamonline.ir
 
مطالب پیشنهادی:
افسانه های درخت کریسمس
وجه تسمیه ماه ژانویه
جشن هالوین به روایت تصویر
تاریخچه استفاده از درخت کریسمس