روزشمار سفر حسین بن علی (ع): 4 محرم 61 / لشکر يزيد به سوى كربلا
در این روز عبیدالله ‏بن زیاد مردم را در مسجد كوفه گردآورد و خود به منبر رفت و گفت: ای مردم! شما آل ابی ‏سفیان را آزمودید و آنها را چنان كه می‌خواستید یافتید.

حسين ‏(ع) امروز كجاست ، چه ميكند و چه ميگويد؟

هنوز آفتاب روز چهارم محرم از منتهی‌الیه افق برنخاسته بود كه كنانه بن ‏عتیق به كاروان امام حسین (ع) ملحق شد. كنانه بن عتیق پیرمردی از شهدای كربلاست كه در حمله نخست به ‏شهادت رسید و از عابدان و قاریان آن شهر بود و در ایامی كه سیدالشهدا (ع) به كربلا ‏رسید، خود را به آن حضرت رساند. كنانه یكی از اصحاب امام علی (ع) بود كه در ركاب آن ‏حضرت یك پای خود را از دست داده بود.‏

همچنین در این روز عبیدالله ‏بن زیاد مردم را در مسجد كوفه گردآورد و خود به منبر رفت و گفت: ای مردم! شما آل ابی ‏سفیان را آزمودید و آنها را چنان كه می‌خواستید یافتید، یزید را می‌شناسید كه دارا سیره ‏و طریقه‌ای نیكو است و به زیردستان احسان می‌كند و عطایای او بجاست. پدرش نیز ‏چنین بود و اینك یزید دستور داده است كه بهره شما را از عطایا بیشتر كنم و پولی نزد ‏من فرستاده است كه در میان شما قسمت نموده و شما را به جنگ با دشمنش حسین ‏بفرستم! این سخن را به گوش جان بشنوید و اطاعت كنید.‏

سپس از منبر به زیر آمد و برای مردم شام نیز عطایایی مقرر كرد و دستور داد تا در تمام ‏شهر ندا كنند كه مردم برای حركت آماده باشند و خود و همراهانش به سوی نخیله ‏حركت كرد و حصین بن نمیر، حجاربن ابجر، شبث بن ربعی و شمر بن ذی‌الجوشن را به كربلا ‏گسیل كرد. عمربن سعد را در جنگ با حسین كمك كنند.

پس از اعزام عمربن سعد به ‏كربلا، شمربن ذی‌الجوشن اولین فردی بود كه با چهار هزار نفر سپاهی آزموده برای جنگ ‏با امام حسین (ع) اعلام آمادگی كرد و بعد یزید بن ركاب كلبی با دو هزار نفر، حصین بن ‏نصیر با چهارهزار نفر، مضایربن وهینه با سه هزار نفر و نصربن حرثه با دو هزار نفر ‏كه جمعاً بیست‌هزار نفر می‌شدند به سوی كربلا رفتند.

بیشتر بدانید : روزشمار ماه محرم، شب پنجم؛ ای حسین! با تو چه بگویم؟

بیشتر بدانید : روزشمار شب‌ های ماه محرم؛ شب سوم و حضرت رقیه(س)

بیشتر بدانید : روزشمار شب‌ های ماه محرم؛ شب دوم و ورود به کربلا

بیشتر بدانید : روزشمار سفر حسین بن علی (ع): اول محرم 61 / منزل قصر بنى مقاتل



تهیه و تدوین:گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ