حراج کلاه و وسایل ناپلئون برای نجات کاخ سلطنتی
کلاه معروف ناپلئون بناپارت و بیش از هزار شیء مرتبط با او برای تامین منابع مالی بازسازی کاخ خاندان سلطنتی موناکو در پاریس حراج می‌شود.
کارشناسان در حالی به این اقدام لقب حراج قرن داده‌اند که علاقمندان به ناپلئون بناپارت کاملاً با آن موافقند. بیش از هزار شیء متعلق به ناپلئون بناپارت، رهبر افسانه‌ای فرانسه، به فردی تعلق خواهد گرفت که بیشترین قیمت را پیشنهاد دهد. از شمشیری الماس نشان و نامه‌های شخصی ناپلئون تا پیراهنی که در دوران تبعید بر تن داشت و عقابی برنزی که پیش تر بر بلندای پرچم جنگ آشیان داشت و هنوز نشان گلوله بر تن دارد.
 
"ژان پیر اوزنا" مدیر حراج اوزنا، درباره عرضه این مجموعه می‌گوید: مجموعه‌ای استثنایی است که ابتدای قرن بیستم به دست شاهزاده لویی دوم جمع آوری شد و از آن زمان در موزه کاخ سلطنتی موناکو نگه داشته می‌شد. گمان می‌کنم نخستین باری است اشیای موزه‌ای درست و حسابی در معرض حراج قرار می‌گیرد.
 
در میان اشیا عرضه شده کلاه سیاه معروف ناپلئون که گفته می‌شود در «نبرد مارنگو» در سال 1800 بر سر ناپلئون بوده است شاخص‌ترین است و پیش بینی می‌شود نیم میلیون دلار به فروش برسد.
 
ناپلئون در هفده سال حکومتش حدود یکصد و بیست کلاه به سر کرد و کلاهی که اکنون در معرض فروش قرار دارد یکی از نوزده کلاه باقی مانده از ژنرال صاحب نام فرانسوی است.
 


الکساندر ژیکلو از دست اندرکاران حراج درباره کلاه ناپلئون می‌گوید: او در آن زمان پی‌برده بود سمبل‌ها از نام‌ها مهم‌تر هستند. درمیدان جنگ دشمنانش او را خفاش لقب داده بودند، چون با این کلاه سایه‌ای چون خفاش پیدا می‌کرد.
 


خاندان سلطنتی موناکو بیش یک قرن از این مجموعه گرانبها محافظت کردند، اما برای تامین منابع مالی کاخ سلطنتی ناچار به فروش این مجموعه ارزشمند شده‌اند.
 
پیش بینی می‌شود موزه‌ها و مجموعه داران شخصی اغلب اشیاء عرضه شده را خریداری کنند، اما مردم عادی نیز آخر هفته جاری فرصت دارند بخشی از تاریخ را باچشمان خود ببینند.


گردآوری:گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع:asriran.com


مطالب پیشنهادی:
جنجالی که در صفحه اینستاگرام هانیه توسلی به خاطر مرتضی پاشایی به پا شد
چرا تاریخ دفن مرتضی پاشایی در سایت بهشت زهرا روز شنبه را نشان می دهد؟+توضیح پدر مرتضی پاشایی
واکنش فرزاد حسنی به حضور پرشور مردم در مراسم وداع با مرتضی پاشایی
اصغر فرهادی در دیدار با بانو سهیلا جورکش, قربانی اسیدپاشی
5 فیلمی که قاچاق بودند ولی به صورت حرفه ای و مجاز توزیع شدند!!