كرم نما و فرودآ و به مردی افتخار بده كه اگر آزاد بود هزاران فرسنگ راه می‌پیمود تا خود را به پایت اندازد و دیگر...
 
هنری چهارم (1610 - 1553) اولین پادشاه بوربون فرانسه بود. او كشورش را كه به خاطر اختلافات مذهبی از هم پاشیده بود دوباره متحد ساخت. از سال 1572 پادشاه ناوار و از سال 1589 پادشاه فرانسه شد. در میدان جنگ سربازی بی نظیر و در سر میز مذاكره، مذاكره كننده ای ماهر بود. این نامه را از میدان جنگ به گابریل دستر نوشته است.

یك روز تمام صبورانه در انتظار رسیدن خبری از شما بودم، برای رسیدن نامه لحظه شماری می‌كردم. غیر از این هم سزاوار نبوده است. ولی دلیلی ندارد كه یك روز دیگر هم به انتظار بنشینم مگر اینكه خدمتكارم تنبلی كرده یا اسیر دشمن شده باشند چون كه جرات نمی‌كنم به شما خرده بگیرم، ای فرشته زیبای من:
از عشق و علاقه شما نسبت به خودم مطمئن هستم البته این نیز بدین خاطر است كه عشق و شوق من نسبت به هیچ كس هرگز بیش از این نبوده، به همین دلیل است كه در همه‌ی نامه هایم این جمله ترجیع بند كلام من شده است: بیا، بیا، بیا ای معشوق عزیزم.
كرم نما و فرودآ و به مردی افتخار بده كه اگر آزاد بود هزاران فرسنگ راه می‌پیمود تا خود را به پایت اندازد و دیگر هرگز از پیش پایت بر نمی‌خاست. اگر مایل باشید از اینجا خبری بگیرید باید بگویم كه آب درون خندق ها را خشك كرده ایم اما توپ ها كه تا روز جمعه به خواست خداوند در شهر شام خواهیم خورد در جای خود مستقر نمی‌شوند.
فردای روزی كه به مانت برسی، خواهرم به آته یعنی همان جایی كه هر روز از لذت دیدار شما برخوردار می‌شوم، وارد خواهد شد. یك دسته شكوفه پرتقال را كه هم اینك به دستم رسیده پیشكش می‌فرستم. دست كنتس (خواهر گابریل، فرانسوا) و دست دوست عزیزم (خواهر هنری، كاترین) را اگر آنجا باشند می‌بوسم و در مورد شما عشق نازنینم باید عرض كنم كه بر خاك پایتان یك میلیون بار بوسه می‌زنم.
 
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: it-sat.net
 
مطالب پیشنهادی:
محبوب اسرارآمیز بتهوون!!
نامه عاشقانه جک لندن به آنا استرونسكی
گزیده ‌گویی‌هایی از جبران خلیل جبران درباره‌ی عشق
نامه عاشقانه ملک الشعرای بهار به همسرش