روستایی قدیمی و زیبا بر روی صخره‌ ها + تصاویر
روستا روی یك دیوار صخره‌ای آتشفشانی قرار گرفته و منظره كلیسا و خانه‌ها، آن را به یكی از مناظر دلربا برای عكاسی و نقاشی تبدیل كرده است. به همین دلیل، این روستای كوچك علاوه بر... 

روستای صخره ای در اسپانیا

اسپانیا با پذیرش سالانه 60 میلیون گردشگری دومین قطب گردشگری جهان پس از فرانسه است اما بسیاری از كسانی كه از این كشور دیدن می‌كنند نه بخاطر آثار تاریخی و یا جاذبه‌های مدرن شهری بلكه برای بهره گیری از طبیعت این كشور حاشیه دریای مدیترانه و جزایر قناری آن در اقیانوس اطلس، به آنجا می‌روند. آفتاب درخشان، سواحل گرم و آب و هوای مدیترانه ای این كشور بیش از همه ساكنان كشورهای شمال اروپا همچون انگلیس و شبه جزیره اسكاندیناوی را به سوی خود می‌كشاند. برای شناخت بهتر این جاذبه‌ها، تصاویری از روستایی در اسپانیا را تقدیم می‌كنیم كه همانند بسیاری از روستاهای این كشور، با وجود كوچكی، گردشگران خارجی بسیاری را به سوی خود می‌كشاند.

 

روستای "كاستیفویت د لا روكا" در شمال شرقی اسپانیا از نظر تقسیمات جغرافیایی به استان جیرونا در ایالت كاتالونیا تعلق دارد و فاصله آن از بارسلونا، مركز ایالت، 147 كیلومتر است. جمعیت این ده حدود یكهزار نفر و مساحت آن كمتر از یك كیلومتر مربع است و به همین دلیل، یكی از كوچكترین روستاهای كاتالونیا به شمار می‌رود.

روستای Castellfollit de la Roca اگرچه از سواحل دریای مدیترانه حدود 20 كیلومتر دور است اما آب و هوای آن تحت تاثیر این دریا و دو رود "فلوبیا" و "تورونل" قرار دارد كه از منطقه عبور می‌كنند.



روستا روی یك دیوار صخره ای آتشفشانی قرار گرفته و منظره كلیسا و خانه‌ها، آن را به یكی از مناظر دلربا برای عكاسی و نقاشی تبدیل كرده است. به همین دلیل، این روستای كوچك علاوه بر جذب هنرمندان، عاشقان طبیعت را نیز به سوی خود می‌كشاند تا از فراز آن كرانه‌های زیبای رودها را تا دور دست ببینند.

در انتهای دیوار صخره ای، جایی كه قبرستان قدیمی ‌روستا - كه تا سال 1961 فعال بود - واقع است، میدان "جوسپ پلا" قرار دارد كه چشم اندازی رویایی به گردشگران ارایه كرده و اجازه می‌دهد تا آنان موقعیت استراتژیك روستا و ویژگیهای طبیعی آن را در زمینه دفاعی به خوبی درك كنند. دیواره صخره ای كه روستای كاستیفویت را در خود جای داده است، از نوع سنگهای آتشفشانی است و بیش از 50 متر ارتفاع و تقریبا یك كیلومتر درازا دارد. این صخره‌ها، بازمانده فوران آتشفشانهایی است كه هزاران سال پیش در منطقه فعالیت داشتند. كارشناسان تخمین زده اند قدمت صخره‌های آتشفشانی منطقه به 192 تا 217 هزار سال پیش می‌رسد.



در گوشه دیگر دیوار صخره ای، كلیسای قدیمی ‌"سنت سالوادور" متعلق به قرن سیزدهم میلادی جای گرفته است. روستای كاستیفویت دارای یكی از قدیمی‌ترین و فعالترین معادن سنگ ایالت كاتالونیا نیز هست، به گونه ای كه طبق اطلاعات موجود، از سالهای 1887 میلادی تاكنون یعنی به مدت بیش از 220 سال از معادن سنگ آن استفاده شده است. این سنگها برای كاربردهای صنعتی و ساختمانی به كار می‌روند.

معماری روستا به دوران قرون وسطی می‌رسد و از خیابانهای تنگ تشكیل شده است كه به میدانهای مركزی منتهی می‌شوند. بخش اعظم خانه‌ها نیز به تناسب وضعیت منطقه از سنگهای آتشفشانی ساخته شده است.

كلیسا در كشور كاتولیك اسپانیا از دیرباز نقش مهمی‌در زندگی اجتماعی مردم بازی كرده و معمولا، مهمترین بنای تاریخی در هر شهر و روستا به شمار می‌رود. روستای كاستیفویت نیز از این قاعده مستثنی نیست.


در نزدیكی قلعه قدیمی ‌در كنار رودهای فلوبیا و تورونل، منطقه كوچكی برای كشاورزی مردم ده وجود دارد كه با دیوارهای سنگی از روستا جدا شده است. در این بخش می‌توان به مشاهده نحوه كشاورزی و آبیاری این زمینها و نیز تاسیسات تولید انرژی آبی منطقه موسوم به "كان مویراس" و "كان ژائودیرا" پرداخت.


روستا امروز دارای میدانهای متعدد، فضاهای باز و تسهیلاتی برای بازی كودكان و تفریح بزرگترها است و مكانها و رستورانهایی نیز برای گردهمایی و اجتماع افراد دارد. برای آنان كه در روزهای گرم تابستان می‌خواهند شنا كنند نیز استخرهایی برای كودكان و بزرگسالان ساخته شده است تا حسرت دوری از دریا را نخورند.

اسپانیاییها اكنون با بهره برداری درست و پاسداری مناسب از مناظر طبیعی، تاریخی و فرهنگی خود تا آنجا پیش رفته اند كه كشورشان سالانه حدود 45 میلیارد یورو – حدود 60 میلیارد دلار- از این محل درآمد كسب می‌كند. به عبارت دیگر، اسپانیایی كه مساحت آن، یك سوم ایران، جمعیت آن، معادل نیمی‌از ایران و آثار تاریخی آن به مراتب كمتر از ایران است، تقریبا به اندازه درآمد ایران از محل نفت برای خود از گردشگری درآمد دارد.

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: jamejamonline.ir