راز لبخند مونالیزا کشف شد!!
دانشمندان احتمالا راز پنهان یکی از مشهورترین معماهای تاریخ هنر یعنی لبخند مونالیزا را کشف کرده‌اند.

دانشمندان راز لبخند نقاشی های داوینچی را کشف کردند

متخصصان دانشگاهی در بریتانیا ادعا می‌کنند که پژوهش روی یکی از آثار لئوناردو داوینچی به نام «پرتره نامزد جوان» نشان می‌دهد که لئوناردو در این اثر از تکنیکی مشابه با لبخند مونالیزا استفاده کرده است.

نکته مرموز لبخند مشهور بانوی تابلوی «مونالیزا» این است که تا زمانی که تماشاگر مستقیم به تابلو نگاه نکند به نظر می‌رسد که لبخند می‌زند، اما به محض این که به دهان مونالیزا نگاه کنیم، لبخند کم کم محو می‌شود. تا امروز مهمترین سوال درباره این تابلو در میان متخصصان این بوده که آیا داوینچی آگاهانه با استفاده از تکنیک‌ها نقاشی این تاثیر را خلق کرده است یا نه؟

اکنون دو تن از دانشمندان دانشگاه شفیلد برای پیدا کردن پاسخ این سوال اقدام به بررسی دقیق یکی دیگر از نقاشی‌های داوینچی کرده‌اند. «پرتره نامزد جوان» گمان می‌رود نقاشی چهره دختر 13 ساله دوک میلان لودویک اسفورزا، پیش از ازدواج با فرمانده نیروهای نظامی میلان باشد.

آنها با بررسی این نقاشی به این نتیجه رسیدند که داوینچی در این تابلو نیز از همان تکنیکی بهره برده که در پرتره «مونالیزا» به چشم می‌خورد. این دانشمندان علاوه بر مقایسه این دو تابلو در شرایط متفاوت، نقاشی سومی از یک نقاش هم‌دوره داوینچی به نام پیرو دل‌پولایولو را نیز به این آزمایش وارد کردند.

پژوهشگران با بررسی سه نقاشی به این نتیجه رسیدند که با افزایش فاصله و افزایش اثر تاری، میزان ادراک لبخند در دو نقاشی داوینچی افزایش پیدا می‌کند، در حالی که این مسئله تاثیری در نقاشی دل‌پولایولو ندارد. با در نظر گرفتن تمام این شواهد پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که خلق این لبخند توسط داوینچی آگاهانه صورت پذیرفته است.


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : khabaronline.ir