افتتاح برج ایفل
گوستاو ایفل در سال 1884 میلادی پیشنهاد احداث یك برج فولادی به ارتفاع بیش از 300 متر را داده بود، این پیشنهاد با مخالفت‌های زیادی روبرو شد، اما...

120سال پیش در روز 31 مارس سال 1889 میلادی برج ایفل كه شاهكار معماری و مهندسی آن روزگار به شمار می‌آمد، افتتاح شد.

این برج كه امروزه به نماد شهر پاریس و حتی فرانسه تبدیل شده است، به مناسبت نمایشگاه جهانی پاریس و سالگرد صدمین سال انقلاب فرانسه براساس نقشه‌های فوق العاده مبتكرانه مهندس گوستاو ایفل ساخته شده بود.

برج ایفل

برج ایفل


گوستاو ایفل در سال 1884 میلادی پیشنهاد احداث یك برج فولادی به ارتفاع بیش از 300 متر را داده بود، این پیشنهاد با مخالفت‌های زیادی روبرو شد، اما سرانجام عملیات احداث آن در ماه ژانویه سال 1887 میلادی آغاز شد و پس از 2 سال و 2 ماه و 5 روز احداث آن خاتمه یافت.

برج ایفل

برج ایفل


این برج 312 متر ارتفاع داشت كه امروز به دلیل یك آنتن مخابراتی ارتفاع آن 318 متر است. برج ایفل تا سال 1930 میلادی كه آسمانخراش كرایسلر بیلدینگ در نیویورك احداث شد، رفیع ترین بنای جهان محسوب می‌شد.

برج ایفل به وزن 10 هزار تن در 3 طبقه احداث شده است.هر 7 سال برای رنگ كردن آن نیاز به 50 تن رنگ است و دارای 1665 پله علاوه برآسانسورها است.

برج ایفل

برج ایفل


به این ترتیب، در روز 31 مارس سال 1889 میلادی برج ایفل كه  هنوز هم یك شاهكار معماری و مهندسی  محسوب می‌شود، افتتاح شد. برج ایفل در میدان شام دومارس پاریس و براساس نقشه‌های گوستاو ایفل ساخته شد.

برج ایفل امروز نماد پاریس و فرانسه محسوب می‌شود و هر سال دستكم 6 میلیون نفر از این بنای باشكوه بازدید می‌كنند.

 


طرح اولیه برج ایفل

طرح اولیه برج ایفل


افتتاح برج ایفل

افتتاح برج ایفل

مراحل ساخت برج ایفل
مراحل ساخت برج ایفل

مراحل ساخت برج ایفل
مراحل ساخت برج ایفل

نمای زیرین برج ایفل
نمای زیرین برج ایفل

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ

www.seemorgh.com/culture

منبع: jamejamonline.ir