حضرت ام البنين (س) مادر علمدار کربلا
4 فروردین ماه 1395, مصادف شده است با سالروز وفات حضرت ام البنين (س) به همین جهت متنی کوتاه درباره نحوه ازدواج ایشان با حضرت علی (ع) و علاقه شان به امام حسین (ع) آماده کرده ایم.

سالروز وفات حضرت ام البنين (س)

حضرت ام البنين (سلام الله علیها) (محدث، متوفى سال 70 ه) (فاطمه كلابيه)، دختر حزام، از زنان مؤمن، شجاع و فداكار بود.

روايت است كه امير المؤمنين عليه السلام پس از شهادت حضرت زهرا عليه السلام به برادرش عقيل كه انساب عرب را خوب می ‏دانست و از احوال خانوادگى آنها آگاه بود فرمود : مى خواهم زنى برايم خواستگارى نمايى كه از خاندان شجاعت باشد تا فرزند شجاعى برايم به دنيا آورد.

عقيل، فاطمه كلابيه (ام البنين) را به ايشان معرفى نمود و گفت: در بين عرب خاندانى شجاعتر از خانواده وى سراغ ندارم.

اميرالمومنين (ع) از اين بانوی گرامی، صاحب چهار پسر به نام های عباس، عثمان، جعفر و عبدالله شد. اين مادر پسرانش را چنان تربيت كرد كه همه شيفته برادر بزرگوارشان حضرت امام حسين عليه السلام بودند و در ركاب آن حضرت شهيد شدند.

حضرت ام البنين در واقعه كربلا حضور نداشت، هنگامى كه بشير به مدينه بازگشت و ام البنين را ملاقات كرد، خواست تا خبر شهادت فرزندانش را به وى دهد ام البنين گفت: رگهای قلبم راپاره كردى, بچه ‏هايم و آنچه زير آسمان است فداى ابا عبد الله عليه السلام, از حسين برايم بگو.

ام البنين براى عزادارى هر روز همراه نوه ‏اش عبيد الله (فرزند عباس عليه السلام) به بقيع م‏ی رفت و نوحه می ‏خواند و می ‏گريست.


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : shia-news.com