نحوه خواستگاری و ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س)
به مناسبت فرارسیدن سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) مطلبی درباره چگونگی خواستگاری و ازدواج این عزیزان آماده کرده ایم که در ادامه خواهید خواند.

ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س)

حجت الاسلام و المسلمين محمد حسین میرلوحی، مدرس دانشگاه و کارشناس مسائل مذهبی با اشاره به مراسم خواستگاری امام علی(ع) از حضرت زهرا (س) گفت: نکته قابل توجه در این مراسم خواستگاری حیاء دو طرف است، امام علی(ع) ابتدا درخواستشان را با پیامبر اکرم(ص) مطرح کردند. نکته دیگر سنتی برگزار شدن مراسم های خواستگاری و عروسی بود.

وی در خصوص معیارهای ازدواج امام علی(ع) و حضرت زهرا(س) بیان کرد: ایمان امام علی(ع) و سیده النساء العالمین بودن حضرت زهرا(س) از جمله معیار های این دو بزرگوار بود، بنابراین هم‌کُف همدیگر بودند. معیارهایشان همان‌ است که در روایتهای متعدد به مسلمانان توصیه شده است.
این کارشناس مسائل مذهبی گفت: شأن حضرت فاطمه(س) به گونه‌ای بود که هیچ یک از انسان‌های روی زمین نمی‌توانستند زوجشان باشند، به این معنا که اگر امیرالمومنین(ع) نبودند، حضرت زهرا(س) با هیچکس ازدواج نمی کردند.

میرلوحی در خصوص نکات مهم ازدواج امام علی(ع) و حضرت فاطمه(س) گفت: در راستای الگوبرداری از زندگی ائمه معصومین(ع) باید بگویم که امام علی(ع) و حضرت زهرا(س) در سنین پایین ازدواج کردند، دیگر اینکه امام علی(ع) در هنگام ازدواج تنها یک زره داشتند که آن را فروختند و وسایل مورد نیاز زندگی را خریدند. همچنین سر پناهی ساده محیا کردند، بنابراین در نهایت سادگی زندگی را آغاز کردند.

وی در خصوص چگونگی و زمان برگزاری مراسم عروسی امام علی(ع) و حضرت زهرا(س) اظهار کرد: ازدواج این دو بزرگوار در چند شب و بسیار ساده برگزار شد. یعنی اطعام ساده ای به مردم دادند و خبری از تجملات نبود. همچنین ماهی که در آن ازدواج کردند، ماه ذی الحجه است، ماهی که در آن اتفاقات مهمی چون غدیر رخ داده است و اهمیت ماه حرام را دارد.

این کارشناس مسائل مذهبی در خصوص زندگی امام علی(ع) و حضرت زهرا(س) ادامه داد: حضرت زهرا(س) در لحظات پایانی عمر به همسرشان گفتند که من تا این لحظه خواسته‌ای از شما نداشتم که توان انجام آن را نداشته باشید. این نشان می دهد که زوج‌ها باید شناخت کامل از توانایی هم داشته باشند و متناسب با آن درخواست هایشان را با یکدیگر در میان بگذارند.
میرلوحی خاطرنشان کرد: فردای روز عروسی پیامبر اکرم(ص) از امام علی(ع) پرسیدند که ازدواج برایت چگونه بود، ایشان پاسخ دادند که ازدواج با حضرت زهرا(س)، انتخاب بهترین یاور برای عبادت خداست. بنابراین باید هدف ما از هر کاری حتی ازدواج، اطاعت خداوند متعال باشد.


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : yjc.ir