سلطان عثمان پادشاه عثمانی چگونه کشته شد؟! عکس
عثمان دوم پادشاه عثمانی بود که حدود 4 سال بر قلمرو عثمانی حکومت کرد و سرانجام سلطان عثمان توسط شورشیان ینی‌چری به قتل رسید

عثمان دوم که بود و چگونه به قتل رسید؟

عثمان دوم Osman II (متولد 3 نوامبر 1604- مرگ 20 می 1622) در ترکیه به نام عثمان گنجه ( به انگلیسی Osman the young) عثمان جوان معروف بود وی از سال 1618 تا زمان کشته شدنش در 20 می 1622 پادشاه امپراطوری عثمانی بود.

بیشتر بدانید : سلطان احمد پادشاه عثمانی که ارادت خاصی به پیامبر اسلام داشت

سلطان عثمان ثانی
سلطان عثمان ثانی
 

مراسم جلوس سلطان عثمان جوان، سال ۱۶۱۸
مراسم جلوس سلطان عثمان جوان، سال ۱۶۱۸

دوران کودکی سلطان عثمان

عثمان دوم در کاخ توپکاپی در قسطنطنیه متولد شد وی فرزند سلطان احمد اول (1603-1617)  و همسر وی به نام ماه فیروز خدیجه سلطان بود. بر طبق برخی منابع یونانی یا صربی مادرش در دوران کودکی وی اهمیت زیادی به تعلیم و تربیت عثمان می داد در نتیجه عثمان شاعری شناخته شده و مسلط به زبانهای دیگری مثل عربی، فارسی، یونانی، لاتین و ایتالیایی شد. اگرچه بعدها این موارد همگی تکذیب شدند.

نگاره‌ای از عثمان دومنگاره‌ای از عثمان دوم

دوران سلطنت سلطان عثمان

دست نیافتن عثمان به سلطنت پس از مرگ پدرش سلطان احمد اول شاید به خاطر عدم حضور مادرش در قصر باشد تا بتواند به نفع وی برای رسیدن به تاج و تخت رایزنی کند. احتمال می رود که مادرش در آن زمان مرده یا به ادیرنه تبعید شده باشد.

وی در اوایل سن 14 سالگی در نتیجه یک کودتا علیه عمویش مصطفی اول(18-1617 تا 23-1622( " که فاقد شایستگی لازم بود" به سلطنت رسید.

علی رغم جوانی، عثمان دوم سریعا ًتوانست زمام حکومت را به عنوان فرمانروا به دست گیرد و پس از آرام سازی مرزهای شرقی بواسطه امضای صلح نامه با صفویان، شخصاً به جنگبا لهستانی ها رفت و پس از جنگ چوتین مجبور به امضای صلح نامه ای با لهستانی ها شد .( که در واقع محاصره چوتین توسط جان کارول چودکیویچ لیتوانی – لهستانی تبار ) بود که منجر به امضای این صلح نامه شد.

مسیر لشگرکشی عثمان دوم به لهستان، خوتین
مسیر لشگرکشی عثمان دوم به لهستان، خوتین
 

ژان کارول چودکِویچ (فرمانده نظامی لهستان) در نبرد خوتین، اثر ژوزف براندت
ژان کارول چودکِویچ (فرمانده نظامی لهستان) در نبرد خوتین، اثر ژوزف براندت

در سپتامبر و اکتبر 1621 عثمان دوم با شرمساری به قصر خود در قسطنطنیه بازگشت و بزدلی جان نثاران و بی کفایتی فرماندهان را به خاطر این شرمساری به باد سرزنش و انتقاد گرفت.

نقطه ضعف اصلی و بارز عثمان دوم نبود یک قدرت حمایت کننده زنانه داخل حرم بود. از سال 1620 تا زمان مرگ عثمان یک سرپرست به نامه دایه خاتون (daye hatun) به جای والده، حرم را اداره می کرد اما وی توانایی مقابله با مادر مصطفی اول که در کاخ قدیمی زندگی می کرد را نداشت. اگرچه عثمان از وفاداری یکی از خواجگان سیاه حرم برخوردار بود اما این به تنهایی نمی توانست خلاًء نبود یک حامی در حرم را که تاثیر زیادی در سیاست های آن زمان داشت برای وی جبران کند خصوصا در زمان سلطنت یک پادشاه جوان ترکیب پشتیبانی والده سلطان و یکی از خواجگان حرم برای بقای سلطنت ضروری بود.

طبق گفته های پیتربرگ عثمان دوم هیچ معشوقه خاصی در حرم نداشت برعکس پیرس ادعا می کند که عایشه معشوقه خاص سلطان بود اما واضح است که عایشه نمی تواند نقش والده سلطان را در زمان سلطنت همسرش ایفا کند.
 

سلطان عثمان دوم به همراه وزیر داوود پاشا در صف ینی‌چری‌ها و سپاهیان عثمانی، در راه خوتین برای جنگ با لهستان، سال ۱۶۲۱سلطان عثمان دوم به همراه وزیر داوود پاشا در صف ینی‌چری‌ها و سپاهیان عثمانی
در راه خوتین برای جنگ با لهستان، سال ۱۶۲۱


sultan_osman11.jpgداخل یکی از برج‌های زندان یدیکوله
جایی که در آن سلطان عثمان جوان توسط ینی‌چری‌ها خفه شد


مرگ سلطان عثمان

کاتب چلبی KatipÇelebi (جغرافی‌دان وتاریخ‌ نگارترک) که شخصاً شاهد مرک عثمان دوم بوده است و کامل ترین سند این واقعه را در کتاب خود به نام فضلک Fezleke درفصل"سلطان عثمان دوم در مسجد مرکزی" به ترکی عثمانی نوشته است.

به دنبال غلبه ینی چری, عثمان دوم قهوه خانه های آنها را تعطیل کرد ( این قهوه خانه ها محلی برای گردهمایی جان نثاران و توطئه بر علیه تاج و تخت بود) و شروع به برنامه ریزی برای تشکیل یک ارتش وفادارتر جدید متشکل از مزدوران آناتولی کرد. که نتیجه آن قیام ینی چری ها بود که فوراً شاه جوان را دستگیر کردند. زمانی که فرد اعدام کننده برای خفه کردن وی به آداکوله استانبول رفت عثمان دوم تسلیم نشد و با وی درگیر شد در جریان این مقاومت وی تا زمانی که یکی از افرادیکه وی را زندانی کرده بود با تبر از پشت به وی ضربه زد از پای نیافتاد و پس از آن بود که وی را خفه کردند.

نقاشی‌ای از زندان یدیکوله، سال ۱۶۸۵
نقاشی‌ای از زندان یدیکوله، سال ۱۶۸۵
 

نگاره‌ای از صحنه خفه کردن سلطان عثمان خان توسط ینی‌چری‌ها در زندان یدیکولهنگاره‌ای از صحنه خفه کردن سلطان عثمان خان توسط ینی‌چری‌ها در زندان یدیکوله


همسران سلطان عثمان

-    عایشه سلطانAyşe Sultan(ازدواج 1619)، معشوقه خاص سلطان عثمان، پیشنیه وی نامعلوم است.
-    فلانه خاتونFülaneHatun (ازدواج فوریه 1622)، دختر یک منجم و یکی از نوادگان پترو پاشا و سلطان سلیم دوم.
-    عقیله خاتون AkileHatun(ازدواج مارس 1622) دختر شیخ الاسلام محمد اسد اله افندی.

پسران سلطان عثمان

-    شاهزاده عمر (20 اکتبر 1621- تا ژانویه 1622)( Şehzade Ömer)
-    شاهزاده مصطفی (نوامبر 1622– تا 1654)، برادر دوقلوی زینب سلطان (  Şehzade Mustafa )

دختران سلطان عثمان

-    زینب سلطان (نوامبر 1622–تا 1703)، خواهر دوقلوی شاهزاده مصطفی ( Zeynep Sultan )


بیشتر بدانید : چرا سلطان مراد مردم را به خاطر نوشیدن قهوه گردن می زد؟!!

بیشتر بدانید : مصطفی اول دیوانه ای که پادشاه عثمانی شد

بیشتر بدانید : کوسم سلطان زنی که از حرمسرا به اوج قدرت رسید! ماه پیکر همسر سلطان احمد!

بیشتر بدانید : سلطان ابراهیم اول: پادشاهی دیوانه پس از سلطان مراد!

بیشتر بدانید : سلطان مراد چهارم, پادشاه عثمانی +سرگذشت


تهیه و ترجمه: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ