واکنش متفاوت عراقی های به تکرار حادثه تاریخی کتابسوزی
 کتابخانه موصل که در سال 1967 بنا شد، «یک مرکز غنی علمی و پژوهشی بود که در گذشته در حدود 1,000 دانشجو و پژوهشگر در روز از سراسر عراق را جذب می کرد.

 

احیای کتابخانه تاریخی موصل به دست جوانان عراقی بعد از فرار داعش

کتابخانه تاریخی موصل شامل بخش ها و زیرمجوعه های تاریخی بسیار گوناگونی از جمله کتابخانه آشوربانیپال، کتابخانه ابن خلدون و انواع دیگر مراکز مطالعات فرهنگی و تاریخی، در انواع زمینه های عملی  فرهنگی و تخصصی بود. عناصر گروه تروریستی داعش در اسفند ماه سال 1393  کتابخانه مرکزی موصل را در منطقه «الفیصلیه» در مرکز موصل آتش زدند پس از این اقدام بیش از ۱۰ هزار کتاب کمیاب و نسخه خطی متعلق به دوران‌های تاریخی مختلف در آتش سوخت.

آتش زدن کتابخانه تاریخی موصل توسط داعش

آتش زدن کتابخانه تاریخی موصل توسط داعش

حدود 1400 سال پیش در ایران ساسانی به روایت مورخین اتفاق کتاب سوزی نیز رخ داده است.

ابن خلدون که دقیق ترین و بزرگ ترین جامعه شناس و مورخ عرب هاست درباره کتاب سوزی به دست اعراب چنین میگوید:
« وقتی سعد ابن ابی وقاص به مداین دست یافت در آنجا کتابهای بسیار دید. نامه به عمر ابن خطاب نوشت و در باب این کتابها خواست. عمر در پاسخ نوشت که آن همه را به آب افکن که اگر آنچه در این کتابهاست سبب راهنمایی است خدا برای ما راهنمایی فرستاده است و اگر در آن کتابها جر مایه گمراهی نیست خداوند ما را از شر آنها در امان داشته است. از این سبب آن همه کتاب ها را در آب یا در اتش افکندند.(دو قرن سکوت ص ۹۸)

همچنین ابوریحان بیرونی در کتاب آثارالباقیه عن القرون الخالیه چنین می نویسد:
«وقتی قتیبه ابن مسلم سردار حجاج بار دوم به خوارزم رفت و آن را باز گشود هرکس را که خط خوارزمی می نوشت و از تاریخ و علوم و اخبار گذشته آگاهی داشت از دم تیغ بی دریغ گذراند و موبدان و هیربدان قوم را یکسره هلاک نمود و کتابهاشان همه بسوزانید و تباه کرد. صفحه ۳۵،۳۶،۴۸ »

البته برخی از ایرانیان با توجه به ادله هایی که مبتنی بر اسناد غیر باستان شناسی می باشد, سعی در انکار این واقع تاریخی دارند. اما مردم عراق پس از آزادی موصل از چنگ داعش به ساختن دوباره این کتابخانه همت گماردند. جوانان عراقی برای ساخت دوباره این کتابخانه تاریخی اقدامات خود را آغاز کرده اند.

بازسازی کتابخانه موصل توسط جوانان عراقی پس از فرار داعش

بازسازی کتابخانه موصل توسط جوانان عراقی پس از فرار داعش

 

تهیه و تدوین: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ