چرا هنوز هم نمی شود دفترچه اسرارآمیز مادام کوری را لمس نمود؟ + عکس
بعد از گذشت سال های متمادی از مرگ مادام کوری هنوز هم نمی شود وسایل این دانشمند را لمس نمود.

خطری که هنوز هم تهدید کننده است

ماری کوری یکی از مهم ترین مشارکت های علمی را در قرن بیستم باعث شد. او با کشف امواج رادیو اکتیو آسیبی جدی به سلامتی خود وارد ساخت. این ها را همه می دانند. اما آنچه که بسیاری از افراد نمی دانند, آن است که سطح تابش امواج رادیواکتیوی که او با آن ها سر و کار داشت آن قدر قدرتمند بوده است که هنوزهم ذفترچه های یادداشتش به صورت محافظت شده در جعبه های سر بسته نگهداری می شوند.

دفترچه یادداشت ماری کوری

دفترچه یادداشت ماری کوری

لمس دفترچه ای که در تصویر بالا می بینید بسیار خطرناک است. شما اگر به دیدن موزه پیر و ماری کوری بروید متوجه خواهید شد که برای بازید از اکثر اشیای این موزه از مبل گرفته تا کتاب های آشپزی نیاز به لباس محافظتی خواهید داشت.و حتی پیش از پوشیدن لباس محافظتی باید یک برگه قبول مسئولیت خطرپذیری را امضا نمایید.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : تاثیر مواد رادیواکتیو بر سلامت انسان 


ماری کوری بطری ها رادیوم را در جیبش میگذاشت و راه می رفت. او حتی کپسول هایی پر از مواد رادیواکتیو بسیار خطرناک را در قفسه اش نگهداری می کرد.
او در یکی از یادداشت هایش نوشته است:

"یکی از لذت های ما این بود که شب در کارخانه بمانیم, و به درخشش بطری های حاوی مواد رادیو اکتیو نگاه کنیم. این بطری ها مانند لوله های درخشان افسانه ای بودند و منظره ای دوست داشتنی را ایجاد می نمودند."


مختصری از زندگی مادام کوری

ماریا اسکلودوسکا کوری (ماری کوری) فیزیکدان و شیمی دان لهستانی بود. وی در 7 نوامبر سال 1867 در ورشو پایتخت لهستان متولد شد. در سال 1893 لیسانس خود را در رشته فیزیک دریافت کرد و تنها یک سال بعد در رشته ریاضیات نیز موفق به اخذ لیسانس گردید. ماری کوری نخستین زنی است که برنده جایزه نوبل شد. او همچنین اولین دانشمند و تنها زنی است که دوبار جایزهٔ علمی نوبل دریافت کرده است و تنها فردی است که دو جایزه نوبل را در دو رشته مختلف کسب کرده است. او ابتدا این جایزه را در رشتهٔ فیزیک در سال 1903 و سپس در رشته شیمی در سال 1911 دریافت کرد.

ماری کوری

ماری کوری

موفقیت های وی شامل نظریه رادیواکتیویته (اصطلاحی که خودش ابداع و باب کرد)، روش هایی برای جداسازی ایزوتوپ و کشف دو عنصر، پولونیم و رادیوماست. به تاسی از کارهای وی اولین مطالعات پرتوزایی روی از بین بردن تومورها از طریق ایزوتوپ های رادیواکتیو صورت گرفت. وی دو مرکز کوری یکی در پاریس و دیگری در ورشو راه اندازی کرد که امروز از مراکز بزرگ پزشکی هستند ولی همچنین در جنگ جهانی اول اولین مرکز درمانی نظامی رادیو پزشکی را ایجاد کرد. دفترچه ای که در بالا مشاهده کردید متعلق به ماری کوری است.

یادداشت های مادام کوری

یادداشت های مادام کوری


آنچه که از مواد رادیو اکتیو باید بدانید

مواد رادیواکتیو از اتم های ناپایداری تشکیل می شوند که تجزیه می شوند و انرژی سطح بالایی به نام تابش رادیواکتیو را آزاد می کنند این اتمها نهایتا عناصر جدیدی را تشکیل می دهند. سه نوع تابش رادیواکتیو وجود دارد که ذرات آلفا ، ذرات بتا ، و پرتوهای گاما خوانده می شوند. ماری کوری تحقیق خود را با جستجوی کاربردهای پزشکی رادیواکتیو ادامه داد. و قدرت تشعشع ترکیبات اورانیم را اندازه گرفت و تحقیق خود را به عناصر دیگر از جمله توریم ، گسترش داد.
مواد رادیواکتیو با حیات روی زمین سازگاری ندارد. تشعشع رادیو اکتیو روی جنین تأثیر می‌گذارد، سلول‌های تناسلی را نابود می‌کند و سبب تغییرات در نسل‌های آینده و تولد نوزادان ناقص الخلقه می‌شود.

تهیه و تدوین: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ