تنها فرعون زن که به خاطر زن بودن کسی چیزی از او نمی داند!
یکی از داستان ها که در طول تاریخ مهجور مانده، ماجرای فرعون زن مصر است که فقط به خاطر زن بودن، چیز زیادی از او در تاریخ مصر گفته نشده است!

فرعون زن مصر، پادشاهی که خوش درخشید

داستان های افسانه ای فرعون ها و حتی مومیایی های مصر، همواره از پر طرفدارترین داستان ها در میان علاقه مندان به تاریخ و تمدن جهان هستند. اما این داستان ها را چه کسانی و چگونه ایجاد می کنند؟ البته که بسیاری از این داستان ها پس از حفاری ها و مطالعات گسترده علمی توسط دانشمندان گفته می شوند، ولی بسیاری از آن ها را هم راویان تعریف می کنند. راویانی که شاید برخی از واقعیت های تاریخی را پنهان کنند. یکی از این داستان ها که در طول تاریخ مهجور مانده، ماجرای فرعون زن مصر است که فقط به خاطر زن بودن، چیز زیادی از او در تاریخ مصر گفته نشده است!

حافظه انسان ها بسیار ضعیف و فراموشکار است. چیزی که در یاد و خاطرات باقی می ماند، در حقیقت در دست کسانی است که این خاطرات و روایات را به طور رسمی بیان و منتشر می کنند. این راویان، مسائلی را که تصور می کنند کاربردی است ضبط و مابقی را فراموش می کنند. کتاب های تاریخی، آثار باستانی و برخی یادگارهایی که از گذشتگان به دست ما رسیده اند، به طرز شگفت آوری دانسته های تاریخی ما را تغییر و شکل داده و حتی قهرمانانی را برایمان ایجاد کرده اند. با این حال، در میان این همه روایات و داستان های تاریخی، داستان های متعددی هم وجود دارند که چشم انداز کاملا متفاوتی را نسب به گذشته ارائه می کنند. زندگی فرعون زن مصر به نام Hatshepsut ثابت می کند که برخی از روایات تاریخی به طور هدفمند هدایت شده و یاکاملا به فراموشی سپرده شده اند.

فرعون زن,فرعون مصر,پادشاه مصر,مقبره فرعون,مصر,فرعون
مقبره فرعون زن مصر


مطمئنا حکومت بر کشوری مثل مصر کار ساده ای نیست. او در زمان سلسله Thutmose در کشور مصر به دنیا آمد. پدر او Thutmose اول، یکی از محبوب ترین فرعون های مصری به شمار می رفت، چرا که توانسته بود قلمروی فرمانروایی مصر را فراتر از رود نیل ببرد و بخش هایی از آسیا و نوبیا را فتح کند. Thutmose اول همچنین توانسته بود تا شرایط زندگی برای جامعه محلی را بهبود ببخشد. در زمان کودکی دخترش، او از تمامی امتیازات و تسهیلات برخوردار بود، هر چند که مادرش احموز او را زیاد دوست نداشت و تحویل نمی گرفت. شاید همین موضوع باعث شد تا غریزه بقا در Hatshepsut بیدار شود. او از همان دوران کودکی از برادرانش جدا شد و برای حکومت آموزش می دید، دلیل این امر، هوش زیاد او نسبت به دیگر فرزندان بود.

فرعون زن,فرعون مصر,پادشاه مصر,مقبره فرعون,مصر,فرعون
تصویری انتزاعی از فرعون زن مصر


Thutmose اول پس از سیزده سال حکومت از دنیا رفت. جالب اینجاست که پس از او، هر دو پسرش که در واقع وارثان او بودن از دنیا رفتند. بنابراین، او دیگر پسری برای حکومت کردن نداشت و دخترش به عنوان وارث اصلی اش شناخته می شد. اما درست در زمانی که همه چیز بر وفق مراد او بود، وزیر پادشاه و یکی از افراد سلطنتی دیگر توطئه کردند و به جای او پسر غیر مشروع شاه به نام Thutmose II را به سلطنت رساندند. در آن دوران، شخصیت منسجم و محکم Hatshepsut به او اجازه داد تا بتواند اقدامات زیادی را برای جلوگیری از جنسیت گرایی در جامعه مصر باستان و پس گیری سلطنت انجام دهد. این زن جوان با حمایت چندین رهبر مذهبی محبوبیت زیادی پیدا کرد و ارتباطات نزدیکی با برخی از نزدیکان فرعون گرفت. مانورهای سیاسی او در نهایت منجر شدند که او به ملکه سلطنتی تبدیل شود و زیر نظر برادرش قرار گیرد.

فرعون زن,فرعون مصر,پادشاه مصر,مقبره فرعون,مصر,فرعون
نقاشی های مقبره فرعون زن


Hatshepsut فرعون زن مصر به وظایف و تعهدات خود عمل کرد و روز به روز بر اهمیتش افزوده می شد. در نهایت هوش زیاد او بر توانایی های شوهرش سایه انداخت و دادگاه را به توانایی ها و استعداد او واقف ساخت. پس از مرگ ناگهانی Thutmose II، پسرش به قدرت رسید. در این هنگام، Hatshepsut در میان دادگاه و بزرگان جار زد که او همسر خدای مصر آمون است و خود را پادشاه دو سرزمین مصر نامید. Thutmose III فقط ۱۲ سال سن داشت و کاملا در زمینه حکومت ناتوان بود. با اینکه این سومین بار بود که یک زن در مصر فرمانروایی می کرد، اما Hatshepsut تصمیم گرفت تا لباس های مردانه بپوشد و زنانگی خودش را به هیچکسی نشان ندهد. شاید به نظرتان عجیب باشد، ولی او حتی تصمیم گرفت تا ریش مصنوعی بگذارد. امروزه مجسمه او در موزه نگه داری می شود. با مشاهده این مجسمه هم ریش مصنوعی او را کاملا واضح تشخیص خواهید داد.

فرعون زن,فرعون مصر,پادشاه مصر,مقبره فرعون,مصر,فرعون
اهرام مصر


او در طول سلطنتش دستور داد تا تمام قلمرو فروانروایی اش زیباسازی شود تا از درد و رنج حاصل از جنگ های فراوان کمی کم شود. بسیاری از آثار هنرمندانه و باشکوه شهر باستانی تبس در مصر، در زمان حکمرانی او ایجاد شدند. او دختر خودش Neferu-Ra را به عنوان دختر مستقیم خدای مصر آمون معرفی کرد و از این طریق بر اعتبار مذهبی خودش هم افزود. با وجود تمامی این اقدامات منحصر به فرد، میراث او از تاریخ مصر ناپدید شد. با اینکه اسامی حاکمان بزرگ، مجسمه ها و دیگر آثار آن ها هنوز هم باقی مانده اند، اما هیچ ردی از شاه Hatshepsut نمانده است. اینگونه به نظر می رسد که پس از مرگ او، فرعون های دیگر تصمیم گرفتند تا همه میراث و نشانه های او را نابود کنند تا کسی از اهمیت و جایگاه او در گذشته چیزی نداند. اما در سال ۲۰۰۵ میلادی اتفاق های غیر منتظره ای افتاد. در این سال گروهی از باستان شناسان مقبره با شکوه او را در کوچه پادشاهان مصر (Valley of the Kings) کشف کردند. پس از این کشف بزرگ، داستان فرعون زن مصر که برای میراثش جنگید و سرانجام آن را بدست آورد، دوباره زنده شد و سر زبان ها افتاد. امروزه همه ماجرای Hatshepsut، فرعون زن مصر را می دانند. او نه تنها توانست میراث گرانبها و ارزشمند خود را حفظ کند، بلکه توانست نام خود را در میان معدود پادشاهان زن دنیا که خوش درخشیده اند ثبت کند.


بیشتر بدانید : چهره واقعی کلئوپاترا فرعون زیبای مصری را ببینید!

بیشتر بدانید : مصر پیش از کلئوپاترا هم حاکم زن داشت

بیشتر بدانید : قدرتمندترین زنان مصر باستان+عکس

بیشتر بدانید : عطر تنها فرعون زن مصر به مشام انسان‌های دنیای مدرن می‌رسد!!

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: eligasht.com