حقایقی بسیار جالب درباره الماس «خاشقجی» + عکس
 الماس خاشقجی به دربار سلطان محمدثانی و ناپلئون بناپارت هم راه یافته است. این جواهر گرانبها به دلیل درخشش و رنگ منحصر به فردش مورد توجه است و افسانه‌ها و داستان‌های زیادی پیرامون آن وجود دارد. با این حال درباره تاریخ آن اطلاعات دقیقی در دسترس نیست

الماس نادر و شگفت انگیز قاشقچی Kaşıkçı

لفظ و کلمه «خاشقجی» پس از ماجرای ناپدیدشدن روزنامه نگار معروف عربستانی بر سر زبانها افتاد و در سایت ها، روزنامه ها و مجلات بسیاری این نام را خوانده ایم و یا به گوشمان خورده است. اما در این گزارش می خواهیم به موضوع دیگری بپردازیم که ارتباطی با ماجرای خاشقجی روزنامه نگار معروف ندارد. در این گزارش می خواهیم تا شما را با یک الماس نادر و شگفت انگیز در موزه تاپکاپی (TopKapi) استانبول ترکیه آشنا کنیم.

معنای کلمه خاشقجی Kaşıkçı

خاشقجی معرب کلمه قاشقچی (کاشیکچی) Kaşıkçı است و در زبان های ترکی و ازبکی معنای قاشق ساز دارد. البته در برخی مناطق شام و عراق هم به قاشق (کاشیق) یا (خاشوقه) می گویند. ترکیه ای ها و ازبک ها در آخر هر شغل و پیشه ای پسوند «چی» اضافه می کنند؛ مانند سفرچی یا مخزنچی.

بیشتر بدانید : ماجرای قتل جمال خاشقجی به سینما کشیده شد

خاشقچیی,قاشقچی,الماس خاشقچی,الماس قاشقجی,خاشقجی
الماس کاخ موزه تاپکاپی استانبول

الماس خاشقجی (الماس قاشق ساز) (Kaşıkçı Elması یک الماس نادر و گرانبها 86 عیار به شکل گلابی است که در خزانه سلطنتی موزه تاپکاپی استانبول نگهداری می شود. این الماس چهارمین الماس بزرگ جهان به شمار می رود. طراحی آن به گونه ای است که گویی الماس بزرگ همچون ماه در میان الماس های کوچک که مانند ستارگان پر نور هستند، احاطه شده است.

خاشقچی,قاشقچی,الماس خاشقچی,الماس قاشقجی,خاشقجینمایی از موزه تاپکاپی

معلوم نیست این الماس چگونه سر از کاخ موزه تاپکاپی درآورده اما هر چه باشد جزئی از فرهنگ مردم ترکیه به شمار می رود. به این الماس خاشقجی یا کاشیکچی می گویند زیرا یک قاشق ساز آن را اتفاقی در ساحل دریا پیدا کرد و به مبلغ ناچیزی به یک جواهرساز فروخت. طولی نکشید که این الماس گرانبها به دربار شاهزادگان و پادشاهان راه پیدا کرد.

خاشقچی,قاشقچی,الماس خاشقچی,الماس قاشقجی,خاشقجی
تاپکاپی

گفته می شود که الماس یاد شده به دربار سلطان محمدثانی و ناپلئون بناپارت هم راه یافته است. این جواهر گرانبها به دلیل درخشش و رنگ منحصر به فردش مورد توجه است و افسانه ها و داستان های زیادی پیرامون آن وجود دارد. با این حال درباره تاریخ آن اطلاعات دقیقی در دسترس نیست.


بیشتر بدانید : این پنج مکان دیدنی و تاریخی را در استانبول از دست ندهید



گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: وبسایت تابناک باتو