این خارجی‌ها تا توانسته‌اند به این خیابان‌هایشان رسیدگی کرده‌اند و برایش برنامه ریخته‌اند تا هر طوری شده توریست‌ها را به آنجا بکشانند و مردم...

طولانی به سبک فرنگی    
تقریبا ً تمام شهرهای معروف دنیا که هر سال از توریست پر و خالی می‌شوند یک خیابان در مایه‌های خیابان ولیعصر (عج) ما دارند. این خارجی‌ها تا توانسته‌اند به این خیابان‌هایشان رسیدگی کرده‌اند و برایش برنامه ریخته‌اند تا هر طوری شده توریست‌ها را به آنجا بکشانند و مردم خودشان هم ترجیحا ً برای تفریح و گردش به همان جا بروند.

شانزه لیزه، پاریس
امکان ندارد کسی به پاریس سفر کند و در خیابان شانزه لیزه قدم نزند. خیابان شانزه لیزه، خیابان عریضی است که خیلی از جاهای دیدنی پاریس در آن هستند. خود فرانسوی‌ها این خیابان را مهم‌ترین خیابان دنیا می‌دانند!

کورسو، رم
خیابان کورسو در مرکز شهر رم مثل بیشتر خیابان‌های قدیمی ‌و خاطره‌انگیز با سنگفرش پوشیده شده و حتی ورود ماشین‌های عادی به آن ممنوع است و فقط ماشین‌های پلیس و اتوبوس‌ها اجازه ورود و خروج دارند. خیابان کورسو، میدان پوپولو را به میدان ونیز- دومیدان مهم شهر رم – وصل می‌کند. بیشتر کوچه‌هایی که از این خیابان اصلی منشعب می‌شوند به یک مجسمه یا موزه یا یک جای دیدنی می‌رسند. این خیابان در مرکز قدیمی ‌شهر رم است؛ جایی که بیشتر توریست‌ها سفر پیاده‌شان را شروع می‌کنند و چند روز هم طول می‌کشد تا این سفر تمام شود.

کودام، برلین
 
 پر است از مغازه‌های رنگارنگ و معروف که قدم گذاشتن در هر کدام اعتماد به نفس و حساب بانکی پر و پیمانی می‌خواهد. وسط خیابان کودام، یک کلیسلی قدیمی ‌هست به اسم کلیسای شکسته که در جنگ جهانی درب و داغان شده و همان طور گذاشته‌اند بماند. رستوران‌های شیک و پیک این خیابان‌ها هم از معروف‌ترین و گرانقیمت‌ترین رستوران‌های شهر هستند.

آربات و کالینینسکی پراسپکت، مسکو
 
 آربات که در قرن 19 در واقع آخرین نقطه مسکو به حساب می‌آمده الان مرکز مسکو است و توریست‌ها انواع و اقسام کارهای دستی روسی را از آنجا می‌خرند. اول خیابان کالینین درست مقابل برج ترویتسکایا کرملین است. این خیابان که به طرف غرب کشیده شده، از روی رود مسکو می‌گذرد. تعداد زیادی از نویسندگان، هنرپیشگان و نقاشان مشهور در خیابان آربات زندگی کرده‌اند و خانه‌هایشان تبدیل به موزه شده است.

بلوار پنجم، نیویورک
خیابان مهم نیویورکی‌هاست که پر از موزه‌ها و پارک‌های معروف است. در کتاب بیوتن امیرخانی هم از این خیابان زیاد اسم برده شده، البته به اسم خارجکی‌اش؛ فیفت اونیو.
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: هفته نامه همشهری جوان/ شماره226
بازنشر اختصاصی سیمرغ
 
مطالب پیشنهادی:
خیابان ولیعصر چگونه متولد شد؟!
خیابانهایی قدیمی‌تر و اصیل‌تر از ولیعصر!
گزارش تصویری: 10 باغ ديدنی جهان
گزارش تصویری: کاخ‌ها و قصرهای باشکوه فرانسه
گزارش تصویری: بهار زيبای پاريس