ماجراهای عجیب معروف‌ترین بناهای ناتمام دنیا! +تصاویر
 در این مطلب قصد داریم 10 مورد از معروف‌ترین بناهای ناتمام دنیا را مرور می‌کنیم، پس با ما همراه باشید تا شگفت‌زده شوید!

معروف‌ترین سازه‌های تاریخی ناتمام دنیا

امروزه کمپانی‌های بزرگ ساختمان‌سازی وقتی قرار است یک پروژه‌ی شاخص را به سرانجام برسانند چند سال زمان نیاز دارند؛ در نظر داشته باشید که امروزه فناوری‌های موجود کارها را بسیار آسانتر و سریع‌تر کرده‌اند. حالا تصور کنید که معبدها و قلعه‌های بزرگ در هزاران سال قبل با چه سختی‌هایی ساخته شده‌اند و ساخت آنها چند ده سال طول کشیده است یا مثلا سنگ‌های اهرام مصر چگونه جابجا می‌شدند؟ با در نظر گرفتن هزینه‌ی بالا و زمان طولانی ساخت این بناها، تعجبی ندارد که چندین سازه بزرگ، ناتمام رها شوند. معروف‌ترین بناهای ناتمام دنیا، برخی به علت تغییر حکومت‌ها، هزینه بالا یا حوادثی نامعلوم رها شده‌اند.

هرچند این بناها ناتمام مانده‌اند اما ارزش زیادی برای مطالعات باستان‌شناسی دارند. تعداد سازه‌های تاریخی ناتمام زیاد است و حتی برخی نمونه‌های معاصر همچنان در حال ساخت هستند و کاملاً رها نشده‌اند، در این مطلب فقط ۱۰ مورد از معروف‌ترین بناهای ناتمام دنیا را مرور می‌کنیم، پس با ما همراه باشید تا شگفت‌زده شوید!

یادمان اسب دیوانه

ساخت این یادمان بسیار بزرگ از یک اختلاف تاریخی شروع شد. زمین‌های جنوبی ایالت داکوتا در جنگ با سرخپوستان بومی به دست سفیدپوستان آمریکایی افتاد و همین آغاز یک اختلاف بر سر مالکیت زمین‌های منطقه‌ی معروف به راشمور (Rushmore) شد. سفیدپوستان آمریکایی خود را مالک این زمین‌ها می‌دانند و یادمان معروف راشمور را در همین منطقه ساختند. این بنا در واقع، مجسمه‌ی ۴ تن از روسای جمهور آمریکا است که کار ساخت آن هم ۱۴ سال طول کشید.

بناهای ناتمام,معروفترین بناهای ناتمام,سازه های ناتمام,ساختمان های ناتمام
یادمان اسب دیوانه


سرخپوستان هم در پاسخ به اشغال زمین‌های خود و ساخت یادمان راشمور در آنجا، شروع کردند تا یک مجسمه‌ی بسیار بزرگ از رهبر قبیله‌ی خود ملقب به اسب دیوانه را بسازند. کار ساخت این مجسمه در سال ۱۹۴۸ شروع شد، مجسمه‌ساز اول در سال ۱۹۸۲ فوت کرد اما فقط بخش کوچکی از مجسمه ساخته شده بود. در سال ۱۹۹۰ بود که سر مجسمه در تپه‌ی سنگی معروف به بلک هیل قابل مشاهده بود اما طرح اصلی بسیار بزرگ‌ است و با گذشت بیش از ۶۰ سال از شروع ساخت هنوز هم انفجارها و کنده‌کاری‌ها برای ساخت مجسمه ادامه دارد. اگر این پروژه به اتمام برسد ارتفاع آن، هم اندازه‌ی یک برج ۶۴ طبقه خواهد بود. هزینه‌ی این پروژه‌ی عظیم فقط از بلیط‌های ورودی و کمک‌های سرخپوستان تامین می‌شود. با توجه به روند فعلی، احتمال این که اتمام آن ده‌ها سال طول بکشد، دور از انتظار نیست.

Mingun Pahtodawgyi

در شمال غربی میانمار، شهر کوچکی به نام مینگان (Mingun) وجود دارد که شاه بوداپایا (Bodawpaya) در آنجا شروع به ساخت بزرگترین معبد دنیا کرد. ساخت این بنای عظیم در سال ۱۷۹۰ شروع شد اما هیچ‌وقت به اتمام نرسید. شاه بوداپایا برای ساخت این بنا از هزاران زندانی و برده استفاده کرد. مردم با توجه به طرح ظالمانه‌ای که شاه در پیش گرفته بود پیش‌بینی می‌کردند با اتمام معبد حکومت هم ساقط شود.

بناهای ناتمام,معروفترین بناهای ناتمام,سازه های ناتمام,ساختمان های ناتمام
Mingun Pahtodawgyi


شاه بوداپایا در سال ۱۸۱۹ مرد و معبد بزرگش هم ناتمام ماند. امروزه این بنای تاریخی یک جاذبه‌ی گردشگری محسوب می‌شود. در ظاهر آن هم ترک‌های بزرگی دیده می‌شود که بعد از زلزله‌ی سال ۱۸۳۹ در آن ایجاد شده‌اند.

 برج حسن

در پایتخت مراکش، یک مناره‌ی بزرگ وجود دارد که ساخت آن در قرن ۱۲ و به دستور یعقوب المنصور شروع شد. طرح این مسجد به اندازه‌ای بزرگ بود که مناره‌ی آن، بزرگترین مناره‌ی دنیا و مسجد هم حتماً یکی از بزرگترین‌ها می‌شد. متاسفانه همزمان با فوت المنصور، این پروژه هم متوقف شد.

بناهای ناتمام,معروفترین بناهای ناتمام,سازه های ناتمام,ساختمان های ناتمام
برج حسن


در صورتی که این مسجد تکمیل می‌شد، نمادی از پایتخت جدید می‌شد. مناره‌ی نیمه‌کاره یا همان برج حسن، ۴۴ متر ارتفاع دارد که فقط کمی بیشتر از نصف ارتفاع نهایی آن است. در کنار این مناره، در حدود ۲۰۰ ستون کوتاه دیده می‌شود که همان ستون‌های مسجد هستند. با توجه به محل قرارگیری ستون‌ها، می‌توان وسعت این مسجد را تخمین زد. اگر مسجد ساخته می‌شد، ظرفیت ۲۰ هزار نفری داشت ولی هرگز کار ساخت آن ادامه پیدا نکرد. با این وجود در سال ۲۰۱۲ این برج به عنوان میراث جهانی یونسکو ثبت گردید.

 کلیسای جامع سنت جان

یکی از بزرگترین‌ کلیساهای دنیا در شهر نیویورک، یک شاهکار ناتمام است. در نگاه اول این کلیسا کامل به نظر می‌رسد اما در واقع کار ساخت آن از سال ۱۸۹۲ شروع شد اما ظریف‌کاری‌های آن و همینطور بخش‌های جانبی‌اش هنوز تکمیل نشده است. با توجه به متد‌ها و طرح‌های این کلیسا و نبود بودجه‌ی کافی، امکان دارد تکمیل آن سال‌ها طول بکشد. چندین نفر تلاش کردند تا کار آن را با تامین مالی به پایان برسانند اما تلاش‌هایشان بی‌نتیجه ماند.

بناهای ناتمام,معروفترین بناهای ناتمام,سازه های ناتمام,ساختمان های ناتمام
کلیسای جامع سنت جان


این کلیسای جامع اکنون قدمتی بیش از ۱۰۰ سال دارد. معلوم نیست چه زمانی کار ساختش به اتمام برسد چون بودجه‌ی کافی برای آن تامین نمی‌شود و مبالغ جمع‌آوری شده هم صرف خدمات کلیسا می‌گردد.

 معبد تاکئو

تاکئو یکی از معابد شهر آنگکور است. این معبد در صورت اتمام، یکی از بزرگترین‌ها می‌شد. با این که ساخت آن تکمیل نشد ولی باتوجه به انجام مراحل اصلی روند ساخت، از فاصله‌ای دور هم به راحتی می‌شود معبد را دید. معبد ۵ طبقه دارد و هرم بالایی آن ۱۴ متر ارتفاع دارد.

بناهای ناتمام,معروفترین بناهای ناتمام,سازه های ناتمام,ساختمان های ناتمام
معبد تاکئو


دلیل اصلی رها شدن ساخت معبد، نامعلوم است. ساخت تاکئو به دست جایاوارمان پنجم شروع شد اما هرگز تکمیل نشد. مردم بومی می‌گویند وقتی معبد در حال ساخت بود، صاعقه‌ای به آن اصابت کرد و همین به عنوان نشانه‌ای از شیطان تلقی گردید و کار ساخت معبد را رها کردند.

 هرم نفرفرع

هرم نفرفرع معروف به هرم ناتمام، در گورستان ابوصیر در مصر واقع شده است. این مقبره قرار بود برای شاه نفرفرع ساخته شود اما قبل از اتمام کار ساخت، او مرد و به همین دلیل هرم را به مصطبه که نوعی آرامگاه است، تبدیل کردند.

بناهای ناتمام,معروفترین بناهای ناتمام,سازه های ناتمام,ساختمان های ناتمام
هرم نفرفرع


با توجه به ابعاد پایه‌های هرم می‌توان گفت طرح هرم بزرگ بوده است. در میانه‌ی این پایه هرم، یک گودال بزرگ قرار دارد که احتمالاً مدفن نفرفرع باشد. یک راهرو ورودی برای آن ساخته‌اند و با عبور از یک مسیر خندق مانند، می‌توان به مدفن رسید. چیز زیادی از جسد شاه باقی نمانده بود و با توجه به یافته‌ها احتمال می‌دهند او در سن ۲۲ یا ۲۳ سالگی مرده است.

 

بنای یادبود ملی اسکاتلند

بنای یادبود ملی اسکاتلند در اطراف شهر ادینبرا و روی تپه‌ی کالتون ساخته شده است. این یادمان ملی به جای این که باعث افتخار باشد به آن لقب «شرمساری اسکاتلند» داده‌اند. این لقب را به دلیل ناتمام ماندن بنا به آن داده‌اند. این یادمان به افتخار سربازان اسکاتلندی که در جنگ‌های ناپلئونی کشته شدند ساخته شد اما هرگز تکمیل نشد.

بناهای ناتمام,معروفترین بناهای ناتمام,سازه های ناتمام,ساختمان های ناتمام
بنای یادبود ملی اسکاتلند


کار ساخت آن در سال ۱۸۲۴ شروع و درست سه سال بعد رها شد. گفته می‌شود چون هزینه‌ی ساخت آن بالا بود و این بودجه از مالیات مردم تامین می‌شد، مردم با این کار مخالفت کردند و در نهایت بعد از برپا کردن فقط ۱۲ ستون رها شد. در طول سال‌های بعد هم چند بار برای تکمیل آن تلاش کردند ولی این کارها هم بی‌ثمر بود. اگر ساخت بنا تکمیل می‌شد طرح کلی آن شبیه به معبد پارتنون یونان می‌شد.

ساگرادا فامیلیا

کلیسای ساگرادا فامیلیا در شهر بارسلون اسپانیا واقع شده و علاوه بر این که یک مکان مذهبی و مقدس است، یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر هم محسوب می‌شود. ساخت کلیسا در سال ۱۸۸۲ شروع شد و همچنان ادامه دارد. روند ساخت این کلیسا به سبک باسیلیک تا ۷۰ درصد تکمیل شده است. طبق پیش‌بینی‌ها، ساخت کلیسا در سال ۲۰۲۶ به اتمام می‌رسد.

بناهای ناتمام,معروفترین بناهای ناتمام,سازه های ناتمام,ساختمان های ناتمام
ساگرادا فامیلیا


کل هزینه‌ای که برای ساخت این کلیسا شده است، نامشخص است. در حال حاضر سالانه هزینه‌ای بالغ بر ۲۷ میلیون دلار خرج آن می‌شود که بیشتر از طریق بلیط ورودی و کمک‌های مردمی جمع می‌شود. بلندترین برج کلیسا ۱۷۲ متر خواهد بود و آن را در میان برج‌های مذهبی رکورددار اروپا قرار می‌دهد.

 باره کامان

باره کامان، مقبره‌ی ناتمام علی عادل‌شاه دوم است که سلطان بیجاپور در هند بود. طرح اولیه این بود که مقبره‌ای بزرگتر و زیباتر از بقیه‌ی مقبره‌ها ساخته شود اما این هدف هرگز محقق نشد. باره کارمان یعنی ۱۲ طاق که به ۱۲ طاق احاطه کننده‌ی محل دفن علی عادل‌شاه دوم اشاره دارد. کار ساخت مقبره در سال ۱۶۷۲ شروع شد اما به دلایلی مبهم رها شد.

بناهای ناتمام,معروفترین بناهای ناتمام,سازه های ناتمام,ساختمان های ناتمام
باره کامان


دولت هند از این بنا به خوبی مراقبت نکرد و این مقبره با گذشت زمان در حال از بین رفتن است. باغ بزرگی در جلوی بنا وجود دارد که به آن رسیدگی می‌شود.

 هتل ریوگیونگ

 هتل ریوگیونگ در شهر پیونگ‌یانگ پایتخت کره شمالی یکی از مدرن‌ترین ساختمان‌های ناتمام دنیا است که البته هنوز مشخص نیست ساخت و ساز آن ادامه دارد یا رها شده است. پروژه در سال ۱۹۸۷ شروع شد اما به دلیل بحران اقتصادی در سال ۱۹۹۲ متوقف شد. این هتل دارای ۱۰۵ طبقه و ۳ هزار اتاق، ۷ رستوران، کلوب و لانژ است. در سال ۲۰۰۸ فرآیند تکمیل هتل دوباره شروع شد اما خبرهای دقیقی از مراحل انجام کار منتشر نشده است.

بناهای ناتمام,معروفترین بناهای ناتمام,سازه های ناتمام,ساختمان های ناتمام
هتل ریوگیونگ


اگر هتل تکمیل شود، یکی از جاذبه‌های اصلی کره شمالی خواهد بود اما معلوم نیست دستیابی به این هدف چقدر طول خواهد کشید.


بیشتر بدانید : 10 کلیسای زیبایی که قبل از مرگ باید دید!!

بیشتر بدانید : معرفی معروف‌ترین اماکن جهان

بیشتر بدانید : تاج محل این زیبای حزن‌انگیز/ گزارش تصویری

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: lastsecond.ir