آلمان برای اولین بار از جنگ شیمیایی استفاده کرد و این بدعتی بود که بعدها در جریان جنگ‌های مختلف در دنیا ادامه پیدا کرد. گازی که آلمان‌ها استفاده کردند گاز کلر بود که در گلو...
 
 مسلسل‌هایی که با ما دویده اند!        
در کنار استفاده از بمب و مسلسل، در جریان جنگ جهانی اول اتفاقاتی افتاد که تا پیش از آن هیچ وقت پیش نیامده بود. در این جنگ و در سال 1915 میلادی، آلمان برای اولین بار از جنگ شیمیایی استفاده کرد و این بدعتی بود که بعدها در جریان جنگ‌های مختلف در دنیا ادامه پیدا کرد. گازی که آلمان‌ها استفاده کردند گاز کلر بود که در گلو احساس سوزش ایجاد می‌کرد و درد سینه هم با آن همراه بود. البته مشکلی هم در استفاده از این گاز در جنگ وجود داشت و آن هم جهت باد بود. اگر باد در جهت مخالف می‌وزید، ممکن بود که گاز کلر به سمت طرف شلیک کننده برگردد و سربازانش را بکشد!

• مسلسل:
یکی از مهم‌ترین اسلحه‌هایی که در جنگ جهانی اول خیلی طرفدار داشت مسلسل بود و بین 4 تا 6 نفر لازم بود که مسلسل را راه بیندازند اما بالاخره استفاده از مسلسل، جنگ را آسان می‌کرد. مسلسل‌های بزرگ هم دامنه شلیک زیادی داشتند و البته 12 نفر باید آنجا می‌بودند تا راهش بیندازند!

• گاز خردل:
بدعت خطرناک دیگر در جریان جنگ جهانی اول استفاده از گاز خردل بود. این گاز را با گلوله به سمت سنگرهای دشمن شلیک می‌کردند. گاز بی‌رنگی بود و 12 ساعت طول می‌کشید تا عمل کند. اوایلش مشکلات جسمی‌ مختلفی به وجود می‌آورد و بعد از پنج هفته موجب مرگ می‌شد. اما به هر حال، استفاده از گاز به عنوان سلاح در جریان جنگ جهانی اول نتایجی کاملا ً شانسی به همراه داشت و سربازانی که هنگام شلیک گاز در خط مقدم نبرد بودند، باید شانسکی جان سالم به در می‌بردند.

• تانک:
تانک برای اولین بار توسط انگلیسی‌ها و در جریان این جنگ مورد استفاده قرار گرفت و معروف شد. تانک‌ها برای اولین بار در جریان نبرد «سومه» خودشان را نشان دادند و اولین تانک استفاده شده هم اسمش «ویلی کوچیکه» بود. «ویلی کوچیکه» به سه خدمه نیاز داشت و از سنگر و خندق هم نمی‌توانست عبور کند. بعدها آلمان‌ها از تانک‌هایی که به غنیمت گرفته شده بود و همین طور از تانک‌های طراحی خودشان هم استفاده می‌کردند. استفاده از تانک در جریان این جنگ ادامه داشت اما تانک‌های مدرن در اواخر جنگ جهانی اول سروکله‌شان پیدا شد. این تانک‌ها ده نفر را در خود جا می‌دادند و برجک چرخان داشتند. تانک، ایدهوینستون چرچیل بود.

• زپلین:
آلمانی‌ها در این جنگ سنگ تمام گذاشته بودند و از سلاح‌ها و تجهیزات عجیب و غریبی استفاده می‌کردند که یکی دیگرش زپیلن نام داشت و به شکل بالونی افقی بود که در هوا حرکت می‌کرد. از زپلین در اوایل جنگ جهانی اول زیاد استفاده می‌شد و بیشتر هم در جریان حملات بمباران هوایی بود که بمب‌ها و مسلسل‌ها را در زپلین جا می‌دادند. اما زپلین خیلی در جریان این جنگ دوام نیاورد؛ چون شلیک کردن در هوا به سمت زپلین و نابودی آن کار سختی نبود. به همین خاطر بود که آلمان‌ها هم به تدریج بی‌خیالش شدند.

• اژدر:
در زمینه دریای هم جنگ جهانی اول برای خودش حرف‌هایی برای گفتن داشت. اژدرهایی که توسط زیردریایی شلیک می‌شد در جریان این جنگ توسط آلمانی‌ها و علیه آمریکایی‌ها استفاده شد و اصلا ً علت اصلی ورود آمریکا به جنگ جهانی اول همین بود. ظاهرا ً آلمانی‌ها کشتی‌های آمریکایی را که حامل تجهیزات برای انگلیس بودند با اژدر هدف قرار می‌دادند و حتی بعدها یک کشتی مسافری را هم هدف قرار دادند. این کشتی متعلق به خطوط لوسیتانا بود و روز اول می ‌سال 1915 میلادی هدف قرار گرفت. آلمانی‌ها با این کار در واقع جان یک هزار و 195 نفر را گرفتند و همین شد که بعدها آمریکایی‌ها هم در سال 1917 میلادی علیه آلمان‌ها وارد جنگ شدند.

• هواپیما:
هواپیما هم در همین جنگ برای اولین بار در جریان نبردها استفاده شد. اولش از هواپیما برای حمل بمب و انجام عملیات جاسوسی استفاده می‌شد اما ظاهرا ً بعدا ً عده‌ای کشف کردند که می‌توانند مسلسل در هواپیما بگذارند و بمب و توپ از طریق آن بیندازند. حتی در جریان همین جنگ بود که هواپیما‌ها هم در هوا با هم درگیر شدند.       
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: هفته نامه همشهری جوان/ شماره 220
بازنشر اختصاصی سیمرغ
 
مطالب پیشنهادی:
رازی عجیب درمورد جنگ جهانی دوم!؟
همه سؤال‌هایی که دلتان می‌خواست ولی رویتان نمی‌شد در مورد چرچیل بپرسید!!
دیدنی‌ترین فیلمهای سینمای جنگ
بازی با نازی!!
سرگذشت اندوهبار دختری که به استالین دسته گل هدیه کرد