5 حقیقت عجیب در مورد قرون وسطی/ اعدام به خاطر پوشیدن لباس راه راه!!
جنگ های فراوان، بیماری ها و فقدان بهداشت چیزهایی بود که باعث به وجود امدن مشکلات زیادی می شد.  اما قرون وسطی درواقع برهه تاریخی جالبی بوده که ما به اندازه کافی در مورد آن دوران نمی دانیم

عجیب ترین چیزهایی که در مورد قرون وسطی نمی دانستید!

با دانستن این حقایق متوجه می شوید تاریخ با آنچه در سریال بازی تاج و تخت دیدید فرق دارد! قرون وسطی یا سده های میانه یکی از تاریک ترین دوره ها در طول تاریخ اروپا بوده است.

جنگ های فراوان، بیماری ها و فقدان بهداشت چیزهایی بود که باعث به وجود امدن مشکلات زیادی می شد.  اما قرون وسطی درواقع برهه تاریخی جالبی بوده که ما به اندازه کافی در مورد آن دوران نمی دانیم.

برای مثال شما می دانستید که چرا پوشیدن لباس های راه راه را بد می دانستند یا چرا شوالیه ها با حلزون ها می جنگیدند؟!

اگر جواب اینها را نمی دانید پیشنهاد می کنیم این مقاله را بخوانید:
ما می خواهیم این افسانه که در دوران قرون وسطی هیچ اتفاق جالبی روی نمی داد را نقض کنیم.

لباس های راه راه نشانه بدی بود

در دوران قرون وسطی پوشیدن لباس های راه راه  امنیت نداشت. یک کفاش در سال 1310 به خاطر پوشیدن لباس راه راه اعدام شد!

در آن زمان پوشیدن لباس راه راه فقط برای بازیگران، موسیقی دانها، فاحشه ها، دلقک ها، افراد مرتد از دین و کلا کسانی که موقعیت تثبیت شده ای در جامعه نداشتند مجاز و قانونی بود. پوشیدن لباس راه راه روشی بود تا این افراد از مردم عادی جدا دانسته شوند.

 داشمندان امروزی واقعا دلیل و ریشه اصلی اینکه چرا لباس راه راه بد شمرده می شده را نمی دانند. برخی از متخصصین اعتقاد دارند لباس راه راه می توانسته شل بدن را پنهان کرده و تلاشی در جهت تغییر ظاهر واقعی یک فرد بوده است.

قرون وسطی,حقایق قرون وسطی,شوالیه,زنان قرون وسطی,اعدام در قرون وسطی
مجازات پوشیدن لباس راه راه در قرون وسطی

چرا روی ماسک طاعون دکترها یک شکل منقار مانند بود؟

دکترهای معروف طاعون ماسک های مخصوصی با یک منقار روی صورت می گذاشتند. با این حال منقار روی ماسک قرار نگرفته بود تا مردم را بترسانند، بلکه ماده با بو و رایحه قوی درون آن قرار داده می شد. برای مثال یک لباس آغشته به شراب، گل ها، گیاهان یا جیزی شبیه به آن درون منقار قرار می گرفت.

چون آنها باور داشتند با وجود چنین فیلتری طاعون به آنها سرایت نمی کند. سوالی که اینجا پیش می آید این است که چه زمانی چنین پوششی برای دکترها ساخته شد؟

قرون وسطی,حقایق قرون وسطی,ماسک ضد طاعون
ماسک ضد طاعون در قرون وسطی

طبق یک نظریه مشهور  این ماسک های مخصوص طاعون در قرن 14 میلادی اختراع شدند، اما هیچ مدرک دقیقی برای اثبات آن وجود ندارد. برخی از متخصصین هم اعتقاد دارند که آنها تا قرن 17 اختراع نشده بودند.

اولین دوره سرایت همه گیر طاعون در میانه قرن 6 اتفاق افتاد و بیش از 125 میلیون نفر از مردم را در اروپا و آسیا به کام مرگ فرستاد.
دومین سری از همه گیری طاعون در قرن چهاردهم اتفاق افتاد: این بیماری از چین به اروپا و بعد به روسیه رسید و در روسیه باعث مرگ و میر جمعیت زیادی از چندین شهر شد. در  اروپا بیش از  25 میلیون نفر از مردم در اثر طاعون کشته شدند. که در ان زمان یک سوم جمعیت اروپا را شامل می شد.

چرا یک فضای خالی ورودی در دیوارهای کلیساهای جامع وجود داشت؟

کارشناسان باستان شناس در مرمت های تاریخی متوجه فضای خالی کوچکی در میان درب ها مساجد شدند.  این سوراخ ها hagioscopes نامیده می شوند و مردم می توانستند از انها برای دیدن انچه داخل کلیسا می گذرد استفاده کنند.

چون برخی از افراد بودند که نمی توانستند وارد کلیسا بشوند و برای همین این سوراخ ها برای آنها درست شده بود. مثل افرادی که بیماری جذام داشتند.

شکل این سوراخ ها نیز با هم فرق داشت و بستگی به کلیسا داشت، برخی از آنها گرد یا مربع یا حتی صلیب داشتند.

در قرن 16 بعد از اینکه بیماری جذام به طور کامل ریشه کن شد،  اکثر این سوراخ ها نیز مهر و موم و بسته شد.

قرون وسطی,حقایق قرون وسطی,کلیساها در قرون وسطی
کلیساها در قرون وسطی

چرا راه پله های مارپیچی همیشه در جهت عقربه های ساعت می چرخند؟

راه پله های مارپیچی قلعه ها در قرون وسطی همیشه طوری ساخته می شد که به جهت عقربه های ساعت دور می زد.
دلیل این گونه ساختن پله ها مربوط به زمانی می شد که قلعه در محاصره بود؛ مدافعین باید می توانستند زمانی که از پله ها پایین می آمدند از دست راستشان استفاده کرده و بجنگند و اکثر مردم هم راست دست بودند.

یک حقه دیگر نیز در ساخت این پله ها دخیل بود: پله ها از نظر ارتفاع و پهنا متفاوت بودند. این نامتناسب بودن باعث می شد مهاجمین که با این پله ها آشنا نیستند زمین خورده و یا بیفتند. صاحبین قلعه تک تک پله ها را می شناختند و می توانستند سریع فرار کنند.

قرون وسطی,حقایق قرون وسطی,قلعه ها در قرون وسطی
قلعه ها در قرون وسطی

شوالیه ها چرا با حلزون می جنگیدند؟

در انتهای قرن 13، کتاب های خطی که در شمال فرانسه خلق شده بودند عکس هایی از شوالیه ها در حال جنگیدن با حلزون ها داشتند. دانشمندان واقعا نمی دانند چرا هنرمندان زمان قرون وسطایی این مخلوقات خداوند را دوست نداشتند، اما چند داستان در مورد این حیوانات وجود داشت.

در یکی از آنها آمده:
این حلزون ها که از صدفشان بیرون می آمدند نمادی از رستاخیز دانسته می شدند و این نقاشی های استعاره ای هستند.

در داستان دیگر آمده است که یک حلزون نمادی از تنبلی و بزدلی بوده که هنرمند در نوشته های خطی قرار می داد. اما نزدیک ترین نظریه به واقعیت می گوید که حلزون نمادی از لامبردها بوده که با فرانسه در جنگ بودند.

قرون وسطی,حقایق قرون وسطی,شوالیه,زنان قرون وسطی,اعدام در قرون وسطی
جنگ شوالیه ها با حلزون

زنان به زیبایی آنچه در سریال های تلویزیون می بینیم نبودند!

البته که زنان قرون وسطایی نیز زیبا بودند. اما انها لوازم آرایش و دسترسی به حمام ودیگر امکانات نداشتند. پس هروقت دوباره بازی تاج و تخت را دیدی یادتان باشد اینها همه فیلم بوده و واقعیت خیلی خشن تر است. در اینجا چند نمونه می آوریم:

* وقتیکه زنان نیاز به کاشت ابرو پیدا می کردند از موی جانوران جونده مثل موش استفاده می کردند.

* اعتقاد داشتند تمام مشکلات پوستی مثل خال ها و لکه های پوستی از طرف شیطان ایجاد شده است و باید پنهان شوند. پس برای برداشتن این دست ساخته های شیطان آنها از آب درخت بید، خون یک خرگوش و مقداری وسایل عجیب استفاده می کردند.

* رنگ پوست روشن در آن زمان مد بود. برای همین زنان برای سفیدتر کردن رنگ پوستشان از جیوه و اسید استفاده می کردند.

و در مورد بهداشت:  آنها هیچگونه لوازم آرایشی تجملی نداشتند. پس زنان مجبور بودند از صابونی که از چربی و خاکستر درست شده بود استفاده کنند.

قرون وسطی,حقایق قرون وسطی,شوالیه,زنان قرون وسطی,
زنان در قرون وسطی

 

بیشتر بدانید : درمان های قرون وسطی/ از سوراخ کردن مغز تا درمان عجیب هموروئید!!

بیشتر بدانید : کلیساهای باستانی در غیرممکن ترین مکان ها! + عکس

بیشتر بدانید : 10 عدد از ترسناک‌ترین شکنجه‌های قرون وسطی!! +عکس (+18)

بیشتر بدانید : ابزارهای شکنجه در قرون وسطی+تصاویر


تهیه و ترجمه: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ