عجیب ترین یافته های باستان شناسی سال 2018 که باستان شناسان را متعجب کرد!
 در این پست می خواهیم شگفت انگیز ترین یافته های باستان شناسان در سال 2018 که همه را به تعجب واداشت مرور کنیم، یافته هاییکه شاید دانسته های ما در مورد تاریخ برای همیشه تغییر دهند

 شگفت انگیز ترین یافته های باستان شناسی سال 2018/ از قدیمی ترین نانوایی تا قدیمی ترین ردپای انسان

سال 2018 تمام شد و اکنون که در سال 2019 هستیم می خواهیم نگاهی داشته باشیم به وقایع و یافته های شگفت انگیزی که در سال گذشته اتفاق افتاد و شاید به اندازه کافی بهشان توجه نشد.
اگرچه در گذشته کشفیات باستانی زیادی شده که ما هم در موردشان شنیده ایم، اما تا به امروز نیز همچنان باستان شناسان چیزهای جدید و شگفت انگیزی کشف می کنند.
در این پست می خواهیم شگفت انگیز ترین یافته های باستان شناسان که همه را به تعجب واداشت مرور کنیم، یافته هایی که شاید دانسته های ما در مورد تاریخ برای همیشه تغییر دهند.

بیشتر بدانید : عجیب ترین یافته های باستان شناسی سال 2018 که باستان شناسان را متعجب کرد! (قسمت2)

بیشتر بدانید : 5 کشف مرموز زمان باستان!! (+عکس)


1. قدیمی ترین کشتی غرق شده در اعماق دریای سیاه

بیشتر از یک مایل پایین تر ازسطح دریای سیاه یک کشتی یونانی کشف شد. به نظر می رسد این کشتی حدود 2400 سال قدمت داشته باشد و بنابراین قدیمی ترین کشتی غرق شده دنیا به حساب می آید.

این کشتی طی یک پروژه دریایی باستان شناسی دریای سیاه نزدیک ساحل بلغارستان پیدا شد. به خاطر اینکه اعماق دریای سیاه خالی از اکسیژن است، این کشتی در شرایط عالی حفظ شده است و به محققین امکان بررسی و یادگیری در مورد روش ساخت کشتی های دوران باستان را داده است.

 باستان شناسی,کشفیات باستان شناسی,سال 2018,عجایب,کشتی غرق شده
قدیمی ترین کشتی غرق شده

2. حفاری آخرین منطقه حفاری نشده پمپئی
بعد از سالهای طولانی تحقیق فقط یک سوم از شهر باستانی پمپئی کشف نشده باقی مانده بود- اما سال 2018 همه چیز عوض شد. یک منطقه حفاری شده که پیش از این برای عموم آشنا بود در خطر گل و خاکستر و مقدار زیاده گدازه های سنگین قرار داشت که از سمت یک منطقه دیگر حفاری نشده فروریخته و به آن سمت سرازیر می شد.

باستان شناسان به دلیل خطر از دست دادن منطقه حفاری شده برای کشف کردن این منطقه به نام Regio V به سرعت وارد عمل شدند. در این تحقیقات آنها یک مجموعه نقاشی های دیواری و همچنین یک اتاق کشف کردند که به عنوان یک معبد برای خدای نگهبان به نام Lares استفاده می شد، که در فرهنگ باستانی باور داشتند از خانه ها و زمین هایشان محافظت می کنند.  

در طول حفاری منطقه Regio V دیوارهای جدید و گنج های دیگری از lapilli پدیدار شد. در خانه ژوپیتر یکی از خانه هایی که در اواخر قرن 19 حفاری شده بود، حالا دیوارهایی با رنگ های درخشان و نقاشی های فرسکو نمایان شد؛ که شامل تصاویر اسطوره ای بود که در طول این حفاری ها برای اولین بار کشف می شد.که به گفته محقیقن احتمالا تصویر آدون است که در بین بازوان آفرودیت پیچ خورده است.

 باستان شناسی,کشفیات باستان شناسی,سال 2018,عجایب,پمپئی
نقاشی فرسکو در پمپئی

بیشتر بدانید : از بزرگترین اکتشافات باستان‌شناسی قرن چه می‌دانید؟! + عکس


3. اولین نانوایی با قدمت 14.400 ساله

بیایید به 14.400 سال پیش برگردیم، یعنی حداقل 4000 قبل از شروع کشاورزی در زمین، مردمانی بودند که روش پخت نان های خوشمزه را بلد بودند!
محققین دانشگاه کپنهاگ منطقه ای متعلق به فرهنگ Natufians را یافتند و در این منطقه محصولاتی شبیه به نان را کشف کردند که کنجکاوی شان را برانگیخت. ظاهرا این تمدن قبلا کوره داشتند و از شواهد موجود متوجه شدند که این مردم غلات وحشی را جمع آوری کرده و برای پختن نان آنها را تبدیل به آرد می کردند.

جالب است که بدانید روش پخت انها امروزه برای استفاده هر روزه معمول نیست، بلکه در موقعیت های خاص استفاده می شود.  علاوه بر این محققین دانشگاه استانفورد باقیمانده های سه عدد هاون سنگی مردم ناتوفیان را بررسی کردند، متوجه شدند مردم  در 13000 سال پیش از غلات شراب تهیه می کردند. این دو اکتشاف ثابت کرد که پیشیانیان ما قبل از شروع کشاورزی هم نان می پختند و هم شراب درست می کردند.

باستان شناسی,کشفیات باستان شناسی,سال 2018,عجایب,نانوایی 
اولین نانوایی


4. پیدا شدن یک مومیایی خاص درون منطقه مخصوص تدفین در مصر

باستان شناسان مصری و آلمانی یک اتاق تدفین متعلق به مصر باستان را کشف کردند. این اتاق مربع شکل محققان را به این فکر انداخت که اینجا اتاق کار یک مومیای است. دراین اتاق صدها کاسه سرامیکی کشف شد که روغن های مختلف و موادی که در مومیایی کردن به کارمی رفت در آنها ذخیره شده بود.

این اتاق به سمت یک حیاط باز می شد که تونلی با صد متر درازا داشت  که به تالارهای تدفین با دو جین مومیایی می رسید.
یکی از بزرگ ترین یافته ها در تالارهای تدفین تابوت سنگ آهکی متعلق به زنی به نام تادیهور (Tadihor ) بود. این تابوت سنگی با دوجین مجسمه های کوچک محافظ احاطه شده بود، که اسم این زن روی آنها حک شده بود.

این مومیایی یک ماسک نقره نیز روی صورتش داشت، که طبق گفته تاریخ شناسان معنی مذهبی عمیقی در آن نفهته است. طبقه اعتقادات مذهبی مصریان باستان که از متون به جا مانده کشف شده، استخوان های خدایان از نقره و طلا تشکیل شده است. این مومیای یک ماسک از جنس نقره را با خودش به دنیای بعد از مرگ برده تا بعد از مرگش در شروع زندگی بعدی به شکل یک خدا تغییر شکل پیدا  کند.

 باستان شناسی,کشفیات باستان شناسی,سال 2018,عجایب,مومیایی
مومیایی مصری


5. باکتری که باعث طاعون دریای سیاه شد در اسکلت 3800 قبل از میلاد کشف شد

احتمالا شما هم اسم مرگ سیاه را شنیده باشید که در قرن چهاردهم اتفاق افتاد. این طاعون وحشتناک باعث مرگ بیش از 50 میلیون نفر در دنیا شد و هنوز هم به عنوان یکی از فاجعه بارترین بیماری های طول تاریخ شناخته می شود.

خوب به تازگی باستان شناسان کشف شگفت انگیزی کرده اند که نشان می دهد اسکلت های حدود 3800 سال قبل از میلاد حاوی Yersinia pestis ( باکتری ای که باعت این بیماری می شود) هستند. از روی این کشفیات می توان می فهمید که تاریخچه باکتری pestis به دوران عصر برنز برمی گردد. این  سخن بدین معنی است که این بیماری خیلی پیش از این تاریخ نیز شیوع پیدا کرده بوده  که می تواند دلیل اصلی مهاجرت مردم از سراسر اروپا و آسیا بوده باشد.
امروزه نسل شناسان آلمانی حدس می زنند که این بیماری واگیردار می تواند دلیل مهاجرت گسترده مردم بین سال های 3000 تا 2500 قبل از میلاد از اروپای شرقی به غربی باشد.

 باستان شناسی,کشفیات باستان شناسی,سال 2018,عجایب,طاعون
مرگ در اثر طاعون سیاه


6. قدیمی ترین ردپای انسان

ماه مارچ 2018 قدیمی ترین رد پای انسان در جزیره کالورت (Calvert) کانادا یافت شد. این اثرپا به اندازه 13.000 سال قدمت دارد و متعلق به سه فرد- یک بچه و دو بزرگسال می باشد.
این ردپاها اینهمه سال ثابت و واضح مانده، چون این سه نفر پایشان را درون سفال خیس گذاشته و این سفال به مرور سفت و با ماسه پر شده است.
باستان شناسان با کمک تاباندن اشعه ایکس توانستند تاریخچه این ردپاها را بین 13.300 تا 13000 سال پیش تخمین بزنند.

 باستان شناسی,کشفیات باستان شناسی,سال 2018,عجایب,ردپا
قدیمی ترین ردپای انسان

 

بیشتر بدانید : تمام رازهای اهرام مصر باستان که نمی دانستید + عکس

بیشتر بدانید : 5 منطقه باستانی مرموز که ردپای موجودات فضایی را می توان در آنها یافت! + عکس

بیشتر بدانید : 10 اثر «نفرین شده» در طول تاریخ!! (+عکس)

بیشتر بدانید : 10 اختراع زمان باستان که فکر می‌کردید مربوط به زمان ما هستند!! (+عکس) قسمت 2


تهیه و ترجمه: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ