دختربچه عجیب 500 ساله بالاخره به زادگاهش بازگشت! + عکس
 این دختر که نامش را نوستا گذاشته‌اند، اواخر قرن چهاردهم میلادی در ارتفاعات کوه‌های آند می‌زیسته است و همراه با صندل‌هایش و تعدادی مهره و پَر، درون یک گور سنگی به خاک سپرده‌ شده است. اکنون موزه پس از سال‌ها این مومیایی را به کشور بولیوی بازگردانده است

 مومیایی عجیب دخترک 500 ساله اینکایی، به کشور بولیوی بازگشت!

 مومیایی قرن پانزدهمی مربوط به دوره امپراتوری اینکا پس از مدت‌ها به کشور بولیوی بازگشت. مومیایی 500 ساله اینکا که متعلق به یک دختربچه بوده است، پس از مدت‌ها به زادگاه خود یعنی کشور بولیوی بازمی‌گردد.

این دختر که نامش را نوستا گذاشته‌اند، اواخر قرن چهاردهم میلادی در ارتفاعات کوه‌های آند می‌زیسته است و همراه با صندل‌هایش و تعدادی مهره و پَر، درون یک گور سنگی به خاک سپرده‌ شده است. اکنون موزه پس از سال‌ها این مومیایی را به کشور بولیوی بازگردانده است.

  مومیایی,مومیایی 500 ساله,مومیایی دخترک,مومیایی اینکایی,بولیوی
مومیایی 500 ساله دخترک اینکایی

این مومیایی را در سردخانه‌ای در موزه باستان‌شناسی ملی در شهر لاپاز نگه‌داری خواهند کرد و سپس آزمایش‌هایی روی آن انجام خواهد شد. اشیائی که کنار مومیایی کشف شدند، ازجمله یک شیشه گلی کوچک، چند کیسه، ذرت، لوبیا، علف و کاکائو، در تاریخ 2 نوامبر در شهر لاپاز به نمایش گذاشته خواهند شد. از خود مومیایی به‌ خوبی نگه‌داری می‌شود و کارشناسان با توجه به نوع مقبره او باور دارند که نوستا عضو مهمی از قومش بوده است.

  مومیایی,مومیایی 500 ساله,مومیایی دخترک,مومیایی اینکایی,بولیوی
بازگشت مومیایی 500 ساله دخترک اینکایی به زادگاهش

ویلیام اِی لاویس استاد دانشگاه ایالتی میشیگان که مسئول کار ارجاع این مومیایی است، گفت: «احتمالاً این دختر شخص مهمی بوده است و اشیائی که کنار او قرار داده‌ شده‌اند علاوه بر اهمیتشان، هدف سودمندی نیز داشته‌اند. احتمال دیگر آن است که او را برای تسکین دادن خدایان امپراتوری اینکا یا اهدا کردن خونش به آن‌ها، قربانی کرده باشند.»

  مومیایی,مومیایی 500 ساله,مومیایی دخترک,مومیایی اینکایی,بولیوی
مومیایی 500 ساله دخترک اینکایی

لاویس درباره علت بازگشت ناگهانی این مومیایی به کشور بولیوی گفت: «من به این نتیجه رسیده‌ام که از آنجایی‌که هیچ‌کس کاری روی مصنوعات یا بقایای انسانی مذکور انجام نمی‌داد و این بقایا را به نمایش نمی‌گذاشتیم، پس بهتر بود آن‌ها را به بولیوی بازگردانیم.»

این روزها گرایش‌های فکری به سویی رفته است که موزه‌های سرتاسر جهان را تحت‌ فشار می‌گذارند تا مصنوعات تاراجی یا اهدایی را به کشورهای اصلی‌شان بازگردانند. همان‌طور که می‌بینیم، برخی از این ارجاع‌ها نسبت به سایرین با دردسر کمتری انجام می‌شوند.

 

بیشتر بدانید : 10 مومیایی برتر و معروف جهان!! (+عکس)

بیشتر بدانید : رازهای مومیایی های مصر باستان/ کاربرد درمانی تا نفرین مومیایی!! + عکس

بیشتر بدانید : شیوه عجیب خود مومیایی کردن!! (+عکس)

بیشتر بدانید : کشف مقبره ایی زیبا و رنگارنگ با حیوانات مومیایی شده در مصر + عکس


گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: lastsecond.ir