پل هایی که به نام "پل شیطان" معروفند + عکسپل هایی که به نام "پل شیطان" معروفند + عکس
اگر به افسانه‌های قرون وسطایی علاقه یا حتی باور داشته باشید، پس بی‌شک از حضور ردّپای شیطان در ساخت شماری از آثار معماری پراکنده در گوشه و کنار قاره‌‌ی اروپا نیز چندان حیرت نخواهید کرد

پل هایی که به نام "پل شیطان" معروفند

پُل شیطان Devil’s Bridge عبارتی است برای اشاره به گونه‌ای از پُل‌های قدیمی که در باور عامه به وسیلهٔ شیطان ساخته شده‌اند یا شیطان در ساختن آن‌ها نقش داشته‌است یا در برخی موارد محلی هستند برای مقابله با خواسته‌های شیطان.

پُل‌های شیطان که تعدادشان بیش از ۳۰ عدد است اغلب در کشورهای اروپایی واقع شده‌اند. بیشتر این پُل‌ها از سنگ ساخته شده‌اند یا از آرک در معماری آن‌ها استفاده شده‌است-به‌همراه عمارت یا اتاقک‌هایی در میان یا بر فرازشان- و معمولاً نکات فنی قابل توجهی در ساختار آن‌ها وجود دارد. در برخی روایات محلی زمان ساخت این سازه‌ها را به اشتباه به دوران روم باستان نسبت می‌دهند، اما در واقع آن‌ها متعلق به سده‌های میانه هستند و مابین سال‌های ۱۰۰۰ تا ۱۶۰۰ میلادی بنا شده‌اند.

در مورد ساخت این پُل‌ها روایات مختلفی وجود دارد که عمدتاً ریشه در افسانه‌های فولکلور مردمان هر منطقه دارد و در آن‌ها به مضامینی مانند فریفتن شیطان یا پیمان بستن با او اشاره شده‌است.

معماری و آثاری که براساس سبک‌های مختلف آن ساخته می‌شوند گویای تاریخ ملت‌ها و کشورهای مختلف هستند. به گونه‌ای که با نگاه کردن به بناها، پل‌ها و اماکن مذهبی می‌توان روند و تمدن گذشتگان را مرور کرد.

ما در این گزارش داستان‌ ساخت برخی از اعجاب‌انگیزترین پل‌های جهان را مرور می‌کنیم.

پل شیطان در ولز

در ابتدای مسیرمان سری به ولز می‌زنیم. ولز که امروزه به همراه انگلستان، اسکاتلند و ایرلند شمالی بریتانیا را تشکیل داده است در غرب رودخانه سورن قرار گرفته است.

پل شیطان کجاست,زیباترین پل ها,Devil’s Bridge
«پل شیطان کاره‌ دگیون» Ceredigion ولز

در سفر به این کشور متوجه وجود یک پل ۳ طبقه ای در روستایی به نام پونتارفیناچ به معنای پلی روی رودخانه میناخ خواهیم شد. این پل ۳ طبقه از ۳ پل که روی هم ساخته شده‌اند، تشکیل شده است. اولین پل در قرن ۱۱ ساخته شده است. در اواسط قرن ۱۸ طراحی پل جدید ریخته شد و این پل دقیقاً روی پل اول ساخته شد. سپس پل دوم به سرنوشت پل اول دچار شد و سایه پل دیگری رویش افتاد، یعنی در سال ۱۹۰۱یک پل محکم و آهنی روی آن ساخته شد.

پل شیطان در سوئیس

یکی از پل‌های تاریخی سوئیس هم در زمره پل‌های شیطان قرار گرفته است. این پل روی دره Schöllenen و رودخانه ریوس ساخته شده است.

پل شیطان کجاست,زیباترین پل ها,Devil’s Bridge
پل شیطان، آندرمات Andermatt سوییس

 اولین پل در سال ۱۲۳۰ روی پل رودخانه ریوس ساخته شد. این پل چوبی بود. یک پل قوسی و سنگی در قرن ۱۶ جایگزین پل چوبی شد. این پل در سال ۱۷۹۹ و در جریان جنگ میان ایتالیا و سوئیس به شدت آسیب دید و بعد‌ها کاملا از بین رفت. پل جدید در سال ۱۸۲۰ و پس از ۱۰ سال تلاش ساخته شد البته در قرن بیستم یک پل بتونی دو لایه روی این پل ساخته شد، اما آن پل همچنان پابرجا ماند.

پل شیطان کجاست,زیباترین پل ها,Devil’s Bridge
پل شیطان در سوئیس

بر طبق یک افسانه‌ی محلی، ساختن پلی در این منطقه کاری دشوار و تقریباً غیر ممکن بوده است. این مسئله سبب شده در قرن سیزدهم یک شهردار از جان گذشته دست به دامان شیطان شده و از او کمک بخواهد. شیطان در نهایت موافقت می‌کند، اما در مقابل روح نخستین کسی که از روی پل عبور کند را طلب می‌کند. اهالی باهوش ظاهراً این شرط را می‌پذیرند ولی شیطان را فریفته و یک بز را به روی پل می‌فرستند، همچنین روی سنگی در همان حوالی صلیبی را حکاکی می‌کنند تا از مزاحمت‌های بعدی شیطان در امان باشند.

پل شیطان در آلمان

در پارک آزالیا و رودودندرون با مساحت دویست هکتار در شهر گابلنتس کشور آلمان، دارای پلی عجیب و غریب در دنیاست. این پارک در فاصله شش کیلومتری از مرز لهستان قرار داشته و یک پارک عمومی و آزاد می باشد که بابت ورود به آن از توریست ها و گردشگران تور اروپا هزینه ای دریافت نمی شود. این پارک در قرن نوزدهم ساخته شده و یکی از معروف ترین پارک های دیدنی در آلمان می باشد.

و اما میرسیم به پل معروف این پارک که Rakotzbrucke نام داشته و آن را به پل شیطان می شناسند. پل شیطان به صورت مورب و قوس دار روی آب های Rakotzsee ساخته شده است و دارای انعکاس بسیار زیبای دایره ای شکل روی آب می باشد. یکی از دلایلی که توریست ها و گردشگران به سمت این پل جذب می شوند، انعکاس تماشایی و جذاب این پل می باشد.

پل شیطان کجاست,زیباترین پل ها,Devil’s Bridge
پل راکوتز بروکه Rakotzbrücke آلمان

این پل که در پارک جنگلی روستای کروملاو قرار گرفته است به شکلی ساخته شده که بازتابش در آب یک دایره کامل را می‌سازد. پل راکوتزبروک در اواسط قرن نوزدهم ساخته شده است.

پل شیطان کجاست,زیباترین پل ها,Devil’s Bridge
پل شیطان در آلمان

پل شیطان در شهر گابلنتس آلمان در سال 1860 ساخته شده است. مصالحی در که ساخت پل شیطان استفاده شده از مخلوط سنگ معدن و بازالت بوده و به شکل نیم دایره می باشد.

داستان عجیب پل شیطان در آلمان

بسیاری از توریست ها و گردشگران جدا از انعکاس زیبای این پل روی آب، به خاطر افسانه ای که راجب به این پل گفته شده، مشتاق به دیدار آن هستند. دلیل اینکه به این پل لقب شیطان را داده اند این است که نسبت به شکل دایره ای که داشته ساخت این چنین پلی بسیار خطرناک و سخت بوده و نمیتواند ساخته دست انسان باشد به همین خاطر به آن پل شیطان می گویند. داستان دیگر درباره این پل این بوده که سازندگان آن در زمان ساخت شاهکارهای خود با شیطان مخالفت می کردند و شیطان به آن ها گفت اولین کسی که از روی پل عبور کند باید روح خود را به شیطان بدهد.

پل سیطان در فرانسه

یک پل قوس سنگی قرون وسطی در سرت فرانسه است که بین سال‌های ۱۳۲۱ تا ۱۳۴۱ ساخته شده است. این پل هم به دلیل نوع و مکان ساختش در زمره پل‌های شیطان قرار گرفته است.

پل شیطان در پرتغال

یکی دیگر از پل‌های شیطان در کشور پرتغال قرار گرفته است. این پل قرون وسطایی که در اوایل قرن ۱۹ بازسازی شده است، با نام پل موزارلا شناخته می‌شود. پل موزارلا از یک قوس منفرد به طول ۱۳ متر تشکیل شده است.

پل شیطان کجاست,زیباترین پل ها,Devil’s Bridge
پل Misarela، گرس Gerês پرتغال

پارک ملی Peneda-Gerês در شمالی‌ترین منطقه کشور پرتغال و در خط مرزی با اسپانیا واقع شده است. مقبره‌ها و دیگر شواهد باستان‌شناسی تاریخ فعالیت بشری در این منطقه را حدود ۶۰۰۰ سال قبل از میلاد تخمین می‌زند. علاوه بر اهمیت تاریخی، این پارک خانه‌ای برای انواع گونه‌های گیاهی و جانوری در خطر انقراض است، بنابراین گردشگری در این مکان کاملا کنترل شده است. این ناحیه واقعا منحصر به فرد است. پل قدیمی این پارک و بناهای شگفت‌انگیز دیگر، طبیعت دست نخورده و حیوانات همه این احساس را در شما به وجود می‌آورد که به گذشته سفر کرده‌اید.

پل شیطان در اسپانیا

پل شیطان دیگری در نزدیکی شهر «تاراگونا»‌ی اسپانیا ساخته شده است و بخشی از مجموعه باستان شناسی تاراگو به حساب می‌آید. بخش بالایی پل ۲۵ قوس دارد و بخش پایینی آن از ۱۱ طاقچه تشکیل شده است.

پل شیطان کجاست,زیباترین پل ها,Devil’s Bridge 
پل شیطان در اسپانیا

پل Gaztelugatxe ارتباط میان  یک کلیسای قرن دهمی بر فراز جزایر صخره‌ای را با خشکی فراهم می‌کند. این منطقه در طول اعصار گذشته به میدانی برای جنگ‌های مختلف تبدیل شده است. بنابراین تاریخی چشمگیر در این ناحیه وجود دارد. عبور از باریکه‌ی سنگی این ناحیه خطرناک است اما در صورتی که موفق به این کار شدید تجربه‌ی آن فراموش نشدنی خواهد بود.

 

بیشتر بدانید : تور جالب نشنال جئوگرافیک از 8 پل جذاب و هیجان انگیز دنیا + عکس

بیشتر بدانید : بهشتی در ایران که شیطان به آن راه پیدا کرده است + عکس

بیشتر بدانید : بلندترین پل معلق خاورمیانه در پلدختر تخریب شد + تصاویر

بیشتر بدانید : متن پیش فرض برای لینک پیش فرض

 
تهیه و تدوین: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: اختصاصی سیمرغ