کشف قدیمی ترین اثر هنری چین در میان زباله ها! + عکس
این مجسمه از نظر سبک و فناوری دارای عناصری از جمله سکوی زیرپای پرنده است که آن را از سایر نماد‌های پرنده همزمان خود در اروپای غربی و سیبری متمایز می‌کند 

نماد پرنده موضوع هنر‌های دوره نئولیتیک چین بوده است 

پژوهشگران یک مجسمه کوچک سیزده هزار و پانصد ساله را که از استخوان پرنده تراشیده شده «پر قدمت‌ترین اثر هنری چین» توصیف کرده‌اند. پرفسور ژانیانگ لی این مجسمه دو سانتی متری را که روی یک تل زباله یافت شده «حلقه گمشده» در جهان هنر خوانده است.

پرفسور لی که استاد باستان‌شناسی در دانشگاه شاندون است می‌گوید:
«این پرنده نشسته که از استخوان سوخته تراشیده شده قدیمی‌ترین اثر هنری چین است.»

مولف ارشد این گزارش پژوهشی می‌گوید:
«این کشف نماد پرنده در هنر‌های چین را ۸۵۰۰ سال به عقب می‌راند.»

«این مجسمه کوچک (فیگورین) از نظر سبک و تکنیک با سایر نمونه‌هایی که در اروپای غربی و سیبری یافت شده متفاوت است.»

او افزود: «این اثر نماد یک سنت هنری اصیل بوده و می‌تواند حلقه گمشده‌ای باشد که تاریخ مجسمه‌سازی در چین را تا دوره پالئولیتیک عقب می‌برد.»

قدیمی ترین اثر هنری چین
قدیمی ترین اثر هنری چین

این گزارش که در نشریه «پلوس وان» منتشر شده می‌گوید این مجسمه در جریان جا به جا کردن یک تل زباله در چین توسط کسانی از زیر خاک بیرون آورده شد که حدود شصت سال پیش در صدد حفر یک چاه بودند.

تیم پرفسور لی علاوه بر فیگورین پرنده که در یک تل زباله در شهر لینگ جینگ در استان هنان یافت شده تکه‌های ظروف گلی و استخوان‌های سوخته شده حیوانات را پیدا کرده‌اند.

نماد پرنده موضوع هنر‌های دوره نئولیتیک چین بوده است. قدیمی‌ترین نمونه آن یک مرغ نغمه سرای ساخته شده از سنگ یشم است که قدمت آن به ۵ هزار سال پیش برمی گردد. پرفسور لی می‌گوید: «این فیگورین دوره پالئولیتیک از شهرلینگ جینگ حدود ۸۵۰۰ سال قدیمی‌تر از باستانی‌ترین آثار تاریخی کشف شده در این منطقه است.»

«این مجسمه از نظر سبک و فناوری دارای عناصری از جمله سکوی زیرپای پرنده است که آن را از سایر نماد‌های پرنده همزمان خود در اروپای غربی و سیبری متمایز می‌کند.» او افزود: «هرچند نمونه‌های هنری بیشتری از دوره پالئولیتیک لازم است تا بر این احتمال مهر تایید بگذارد، اما مجسمه پرنده لینگ جین نمایانگر وجود یک سنت پر ریشه هنری در شرق آسیا با منشایی به مراتب پرقدمت‌تر است.»

در اروپا قدمت مجسمه‌های حیوانات و فیل‌های ماموت که از عاج ساخته شده به ۴۰ هزار سال پیش برمی‌گردد و نخستین نمونه‌های هنر سه بعدی انسان ماقبل تاریخ است. پرفسور لی گفت: «به دلیل فقدان شواهد کافی روشن نیست در چه زمانی این نوع اثر سه بعدی وارد فرهنگ گروه‌های سایر نقاط جهان شده است.»

«کشف فوق العاده این پرنده نشسته از دوره پالئولیتیک در استان لینک جینگ دریچه‌های بیشتری را به روی هنر سه بعدی اولیه انسان باز می‌کند.» هنر از یکصد هزار سال پیش و زمانی آغاز شد که اجداد ما دست به ساختن وسائل زینتی، حکاکی و نقاشی زدند. تاریخ مجسمه‌سازی، اما در ابهام بیشتری است. 

 

بیشتر بدانید : قدیمی‌ترین سنگ نگاره‌های چین کشف شد

بیشتر بدانید : ارتش سفالین امپراتور چینی + تصاویر

بیشتر بدانید : تاریخ تمدن چین

بیشتر بدانید : تپه باستانی مایجیشان و مجسمه های شگفت‌انگیزش (+عکس)

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: independentpersian.com