زیباترین غارهای شگفت انگیز و پر رمز و راز جهان + عکس
در این مطلب، می‌خواهیم شما را با زیباترین غارهای زیرزمینی جهان آشنا کنیم؛ غارهایی که هوش از سر شما می‌برند و هنوز هم پر از رمز و رازهای مبهم هستند 

خارق العاده ترین و زیباترین غارهای دنیا

غارها، آخرین ردپای کاوشگری و اکتشاف، اسرار گذشته ما را در دل خود حفظ کرده‌اند. زیباترین غارهای جهان معمولا در نقاطی واقع شده‌اند که مردم کمتر به آنها دسترسی دارند. چند سالی از نجات چشمگیر ۱۲ عضو تیم ملی فوتبال و مربی آنها از گرفتاری در غار تام لوآنگ نانگ نون (Tham Luang Nang Non) در استان چیانگ رای تایلند می گذرد. از آن به بعد بود که تیم امداد و نجات توجه و علاقه به غارشناسی و ماجراهای زیرزمینی را بین مردم بیشتر کرد.

غارها جذابیت‌هایی تقریباً ابتدایی و دست نخورده دارند که اسرار گذشته ما را نگه می دارند و به خودی خود مملو از اسرار و شگفتی هستند. آنها خانه اکوسیستم های کوچکی هستند که غیر ممکن است روی زمین بتوانند زندگی کنند. غارها آخرین ردپای اکتشاف بشر هستند

غار ماموت در ایالت کنتاکی / ایالات متحده امریکا Mammoth Cave

غار ماموت (Mammoth Cave) طولانی‌ترین سیستم غاری جهان است که در زیر دره گرین ریور (Green River) در ایالت کنتاکی امریکا قرار دارد و در حالی که بیش از ۴۰۰ مایل از گذرگاه‌های آن نقشه برداری شده اما هنوز به طور کامل کشف نشده است.

غار ماموت در ایالت کنتاکی
غار ماموت در امریکا

این غار یک هزارتوی پیچیده از جنس سنگ آهک است و ۴ هزار سال پیش توسط انسان کشف شد. در این غار، زیستگاه غنی از تروگلودیت‌ها از جمله ماهی بدون چشم، سمندرهای غاری و میگوهای غاری سفید (زال) قرار دارد.

غار بلو گروتو در کاپری / ایتالیا Blue Grotto

این غار دریایی (Blue Grotto) خیره کننده که روزگاری به عنوان استخر شنای اختصاصی تیبریوس، یکی از امپراتورهای روم باستان، استفاده می‌شد تقریباً ۶۱ متر طول و ۲۵ متر عرض دارد.

غار بلو گروتو در کاپری
غار بلو گروتو در ایتالیا

درخشش منحصر به فرد نور از دهانه کوچک وارد می‌شود و به خارج از غار منتشر می‌شود، از طریق آب شفاف در کف ماسه‌ای ۱۵۰ متری زیر آن منکسر و بازتابانیده می‌شود.

حفاظتگاه طبیعی غار آوشالوم در بیت شِمِش / اسرائیل Avshalom Cave Nature Reserve

غار سورِق (Avshalom Cave Nature Reserve) یک غار کوچک اما شگفت انگیز مملو از استالاکتیت‌ها و استالاگمیت‌‌ها است که در نزدیکی (۲۰ کیلومتری) اورشلیم واقع شده است.

حفاظتگاه طبیعی غار آوشالوم
حفاظتگاه طبیعی غار اسرائیل

آوشالوم که به عنوان یک حفاظتگاه طبیعی با نام غار سورق هم مشهور است با استالاکتیت‌ها یا سنگ‌های چکنده متراکم زیادی که دارد از آب و هوای مدیترانه شرقی برخوردار است. طول برخی از این سنگ‌ها به ۴ متر هم می‌رسد و بعضی دیگر قدمتی ۳۰۰ هزار ساله دارند.

غارهای کریستالی و فانتزی در همیلتون پَریش / برمودا Crystal and Fantasy Caves

یک تجربه واقعاً جادویی در زیر زمین! این غارها (Crystal and Fantasy Caves) در دوره پلیستوسن شکل گرفته‌اند اما فقط در طی ۱۰۰ سال گذشته توسط انسان کشف شده اند.

غارهای کریستالی و فانتزی
غارهای کریستالی و فانتزی

گروه های کریستالی یا بلورین و استالاکتیت‌ها در بالای استخر بلورین و شفاف معلق هستند. این استخر ترکیبی از آب تازه و نمک است و تقریباً ۱۸ متر عمق دارد.
 

غار کریستال‌ها در نایکا / مکزیک Cave of the Crystals

این سیستم غار منحصر به فرد (Cave of the Crystals) در مکزیک مانند قلعه تنهایی سوپرمن به نظر می رسد و شامل بزرگترین کریستال های طبیعی است که تاکنون پیدا شده است.

غار کریستال‌ها در نایکا
غار کریستال‌ها در مکزیک

بلندترین آنها حدود ۱۲ متر طول و ۴ متر ضخامت دارد. با این وجود ، به ندرت به دلیل مشکلات لجستیکی مورد کاوش قرار گرفته است زیرا به دلیل قرار گرفتن در بالای دریچه آتشفشانی ، بسیار گرم است و قطعات کریستال‌های بسیار بزرگ نیز گذرگاه را مسدود می کند.

غار فینگال در استافا / اسکاتلند Fingal’s Cave

این غار دریایی (Fingal’s Cave) در یک جزیره غیر مسکونی در Inner Hebrides اسکاتلند قرار دارد و کاملاً از ستون های بازالت شش ضلعی شکل گرفته و توسط یک جریان گدازه پالئوسن تشکیل شده است.

غار فینگال اسکاتلند
غار فینگال اسکاتلند

نام این غار از شعر قرن ۱۸ گرفته شده و در طول قرن ها در ادبیات و ترانه به نمایش در آمده است.

غارهای وایتومو گلو وُرم در دهکده وایتومو / نیوزلند Waitomo cave

سیستم غار وایتومو (Waitomo cave) حدود ۳۰ میلیون سال پیش شکل گرفته است و چندین جنبه منحصر به فرد دارد؛ از جمله یک محوطه بزرگ زیرزمینی به نام کلیسای جامع. اما جاذبه اصلی همان وایتومو گلو وُرم (Glowworm Grotto) است.

غارهای وایتومو گلو وُرم در نیوزلند
غارهای وایتومو گلو وُرم در نیوزلند

بازدید کنندگان می توانند در کنار یک رودخانه زیرزمینی با میلیون ها کرم درخشان که مانند ستاره بالای سرشان می‌چرخد شگفت زده شوند.

غار هانگ سان دونگ در پارک ملی فونگ نا که بانگ /  ویتنام

هانگ سان دونگ (Hang Sơn Đoòng Cave) بزرگترین غار جهان در قلب پارک ملی فونگ نا که بانگ در کشور ویتنام واقع شده است. طول آن بیش از ۵ کیلومتر با ارتفاعی نزدیک به ۲۰۰ متر است.

بیشتر بدانید : تصاویر شگفت انگیز بزرگترین غار دنیا!!

 غار هانگ سان دونگ ویتنام
غار هانگ سان دونگ ویتنام


این گذر غار با حدود ۴٫۸ کیلومتر طول و حدود ۱۹۸ متر ارتفاع بزرگترین غار در جهان به شمار می‌رود. استالاگمیت‌ها یا چکیده سنگ‌های این غار حدود ۷۰ متر ارتفاع دارند. این غار در اصل در سال ۱۹۹۱ توسط یک مرد بومی آن منطقه کشف و در سال ۲۰۰۹ ثبت بین المللی شد.

غار اکوجان در دیواجا / اسلوونی

غار اکوجان (Škocjan Cave) غاری است که در سایت میراث جهانی یونسکو ثبت شده و یکی از بزرگترین دره های زیرزمینی در جهان را در دل خود جای داده است. این غار از زمان ماقبل تاریخ که دوران سکونت انسان های نخستین بوده یکی از زیباترین غارهای جهان در نظر گرفته شده است.

غار اکوجان اسلوونی
غار اکوجان اسلوونی

در داخل این غار شهرهایی از استالاگمیت و استالاکتیت قرار دارند که درست مانند یک رمان علمی تخیلی هستند. رودخانه رکا بیش از ۳۲ کیلومتر در زیر زمین آن ناپدید می شود و دوباره در نزدیکی مونفالکون بیرون می‌آید.

غار مرمر در شیلی چیکو / شیلی Marble Cave

غارهای مرمر (Marble Cave) پاتاگونیای شیلی با رنگ‌های فیروزه‌ای و شکل‌های درخشان و پر تلالؤ، تصاویری از زیبایی‌های غیر طبیعی را که توسط طبیعت حک شده است به نمایش می‌گذارد.

بیشتر بدانید : تصاویری بی‌نظیر از غار لاجوردی/ زیباترین غار دنیا!!

 غار مرمر در شیلی
غار مرمر در شیلی


این غارهای دورافتاده و تراش خورده فقط با قایق قابل دسترسی هستند و در دریاچه جنرال کارِرا در قلب منطقه پاتاگونیا قرار دارند. غار مرمر از ستون های سیاه و سفید پیچ خورده ای تشکیل شده که منعکس کننده آب های لاجوردی و فیروزه ای دریاچه است و رنگ‌ها در طول فصول تغییر می‌کنند.

غار فلوت رید در گویلین گوآنگژی / چین Reed Flute Cave

این غار آهکی (Reed Flute Cave) که درست در شمال شهر گویلین واقع شده است به عنوان “کاخ هنرهای طبیعی” نیز شناخته می‌شود و نه تنها زیباست بلکه از نظر تاریخی نیز حائز اهمیت است.

بیشتر بدانید : غاری شگفت انگیز در چین!! (تصویری)

غار فلوت رید چین
غار فلوت رید چین

غار فلوت رید مملو از کتیبه‌هایی است که قدمت آن به سلسله تانگ بازمی‌گردد.

غار یخی اسکافتافِل در پارک ملی واتناجوکول / ایسلند Skaftafell Ice Cave

غارهای یخی اسکافتافل (Skaftafell Ice Cave) پدیده‌ای طبیعی در داخل بزرگترین کلاه یخی ایسلند هستند که هر کس را به یاد فضاهایی انیمیشن منجمد (Frozen) شرکت دیزنی می اندازد. هیچ غاری در اینجا شبیه هم نبوده و غارها همواره در حال تغییر هستند.

غار یخی اسکافتافِل ایسلند
غار یخی اسکافتافِل ایسلند

هر تابستان، یخ‌ها ذوب می شوند و تونل‌های جدیدی ایجاد می کنند. دوباره فصل زمستان که می‌شود منجمد می شوند و در زمستان های بعدی آنها را می توان دید. برخی غارها دارای دیوارهایی بسیار باریکی هستند که می توانید آبشارهای زیرزمینی را از دل یخ‌ها مشاهده کنید. 

 

بیشتر بدانید : عجایب زیرزمینی جذاب جهان که یکباره خودنمایی کرده‌اند + عکس

بیشتر بدانید : زیباترین و شگفت انگیزترین غارهای ایران!+ تصاویر

بیشتر بدانید : گزارش تصویری: زیباترین دالان‌های زیر زمین!!

بیشتر بدانید : غاری عجیب و دیدنی در ایران: غار پل خدا + تصاویر

بیشتر بدانید : غار عظیم کتله خور؛ زیباترین غار جهان (تصویری)



گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: rooziato.com