موجودات اساطیری عجیب در فرهنگ هندوها + عکس
 اساطیر هندو، بدنه وسیع اساطیر و روایات سنتی مرتبط با آئین هندوئیسم است که موجودات عجیب و غریبی دربین آن‌ها دیده می‌شود

۱۰ موجود کمتر شناخته شده در اساطیر هندو

 به نقل از واندر لیست، حیوانات همیشه بخشی حیاتی از اساطیر هر منطقه‌ای بوده اند. این موجودات خیالی که بیشتر اوقات ترکیبی از کاراکتر‌ها و حیوانات مختلف هستند، گاهی نمادی از قدرت، زیبایی، تواضع، طمع، دانایی، ظلم و بسیاری نماد‌های دیگر هستند.

بسیاری از این جانوران اساطیری و افسانه‌ای به اندازه‌ای معروف و شناخته شده هستند که در ادبیات مدرن نیز از آن‌ها استفاده می‌شود. اژد‌ها و اسب‌های تک شاخ بهترین مثال‌ برای اثبات این ادعا هستند. در اینجا با موجودات کمتر شناخته شده از اساطیر هندو آشنا خواهید شد.

یالی «Yali»

یالی معمولا به شکل موجودی به تصویر کشیده می‌شود که بخشی از آن مانند شیر، بخشی از آن شبیه فیل و از جهاتی نیز به اسب شباهت دارد.

موجود اسطوره ای هندوها
موجود اسطوره ای هندوها

طراحی‌هایی از یالی به صورت گسترده در دیوار‌ها و ستون‌های معابد جنوب هند دیده می‌شود. طبق باور عموم، گفته می‌شود که این موجود، قدرت، سرعت و خوی وحشی شیر را دارد. به همین منظور آن را در ورودی معابد یا حتی خانه‌ها طراحی می‌کنند که شیطان را دور نگاه دارند.

ایراواتا

نام این موجود به معنای ساخته شده از آب است. ایراواتا نمادی از یک فیل ۴ سر است که به طور کامل سفید است و بال نیز دارد.

ایراواتا در فرهنگ هندو
ایراواتا در فرهنگ هندو

بر اساس اساطیر هندو وقتی خدایان، اقیانوس‌ها را متلاطم می‌کند این موجود سر از آب بیرون می‌آورد. این موجود متعلق به ایندرا خدای آب در افسانه‌های هندو است. در این افسانه، هر چهار جهت یک نگهبان الهی دارد و هرکدام از این نگهبان‌ها از فیل به عنوان وسیله نقلیه استفاده می‌کنند. ایرواتا به نوعی رئیس این فیل‌ها محسوب می‌شود.

ماکارا

ماکارا یک کلمه سانسکریتی و به معنای «اژد‌های دریا» یا «هیولای دریایی» است. این موجود نیز مرکبی برای وارونا بود که در دین ودائی به خدای آسمان گفته می‌شود.

خدای آسمان در دین ودائی
خدای آسمان در دین ودائی

او همچنین خدای آب، اقیانوس، قانون و جهان اموات است. ماکارا در برخی از دیوارنگار‌ها و مجسمه‌ها به با سر و فک یک کروکودیل، خرطوم فیل و دومی مانند طاووس نمایش داده می‌شود. این موجود در بین ۱۲ نماد زودیاک نیز دیده می‌شود.

گراندابروندا

گراندابروندا، یک پرنده خیالی در اساطیر هندو است. اعتقاد بر این است که این پرنده دو سر قدرت‌هایی جادویی دارد و می‌توان آن را در بسیاری از معابد در سراسر کشور هند دید.

پرنده خیالی اسطوره ای در هند
پرنده خیالی اسطوره ای در هند

در اساطیر هند این موجود توسط ناراسیما خلق شد که بتواند در مقابل شیوا بایستد. گرانداروندا اکنون نیز در نماد‌های کارناتاکا، یکی از ایالت‌های جنوبی کشور هند دیده می‌شود.
 

ناواگونجارا

این موجود کله‌ی خروس، گردن طاووس، کمر شیر، دمی مثل مار و پایی شبیه فیل دارد.

موجود اساطیری در آیین هندو
موجود اساطیری در آیین هندو

دیگر از پا‌های او نیز یکی مثل ببر و دیگری دست انسان است. از این موجود توسط کریشنا، از خدایان هندو استفاده می‌شد که به آرجونا، یکی از مبارزان در افسانه هندو آموزش دهد.

گارودا

گارودا به معنای عقاب است. این موجود سر و بال‌های یک عقاب را دارد و بقیه اعضای بدن او مثل یک انسان است، اما با این حال یک پرنده محسوب می‌شود.

مرکب ویشنو در اساطیر هندو
مرکب ویشنو در اساطیر هندو

از این موجود در منابع مختلفی مثل رامایانا نام آورده شده است. گارودا مرکب «ویشنو» بوده است.

تیمینگیلا

در زبان سانسکریت، تیمی به معنای وال است و گیلا هم به هم قورت دادن است.

موجود دریایی در اساطیر هندو
موجود دریایی در اساطیر هندو

تیمی گیلا یک موجود دریایی عظیم الجثه در اساطیر هندو است. گفته می‌شود این موجود به اندازه‌ای بزرگ است که می‌تواند یک وال را به راحتی ببلعد. از این موجود هم در حماسه باستانی رامایانا و مهاباراتا که دو منظومه بزرگ حماسی هند را تشکیل می‌دهند، نام برده شده است. 

 

بیشتر بدانید : خدایان سه گانه و اساطیر هند

بیشتر بدانید : نقش خورشید و مهر در اساطیر هند و ایران

بیشتر بدانید : اسطوره ها و نمادها در هنر و تمدن هندی

بیشتر بدانید : خدایان مقدس آیین هندو +عکس

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: yjc.ir