زیباترین و خیره کننده ترین مساجد در جهان + عکس
 مساجد در طول تاریخ همیشه یکی از مهمترین اماکن در سرزمین‌های اسلامی بوده اند. در اینجا با مساجدی از سراسر جهان آشنا می‌شوید که حتما باید به دیدن آن‌ها بروید

معماری باشکوه مساجد در سراسر دنیا 

مساجد Mosques در طول تاریخ اسلام مرکزیت تمدن بودند. در واقع مساجد قلب یک شهر محسوب می‌شدند و مهمترین فعالیت‌ها در دوران حضرت محمد (ص) در آن‌ها برگزار می‌شد. این روز‌ها به جز تعداد خاصی از مساجد، بیشتر آن‌ها مکانی برای دعا و عبادت و همینطور برگزاری مراسم‌های مذهبی هستند.

در هر صورت هیچگاه نمی‌توان به اهمیت مساجد شک کرد. بسیاری از آن‌ها ساخته شدند تا با استفاده از طراحی و معماری، میراث و نشانی از شکوه اسلامی باشند. گنبدها، مناره ها، و محل‌های عبادت وجه مشترک تمامی مساجد هستند، اما گاهی به تناسب مکانی که ساخته می‌شود ویژگی‌های دیگری نیز برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شوند. در اینجا با مساجدی از سراسر جهان آشنا می‌شوید که حتما باید به دیدن آن‌ها بروید.

مسجد الحرام در مکه (عربستان سعودی)
مسجد الحرام در مکه (عربستان سعودی)

مسجدی که همگی مسلمانان جهان آن را به خوبی می‌شناسند مقدس‌ترین مکان در اسلام است و مهمترین سازه اسلامی یعنی کعبه نیز در قلب آن قرار دارد. همانطور که می‌دانید مسلمان جهان در هنگام عبادت رو به این مسجد می‌کنند. این مکان بزرگترین مسجد جهان است و ۱ و نیم میلیون نفر می‌توانند در آن حضور داشته باشند. این عدد در رویداد‌های مهم افزایش پیدا می‌کند.

مسجدالنبی یا مسجد نَبوی در مدینه (عربستان سعودی)
مسجدالنبی یا مسجد نَبوی در مدینه (عربستان سعودی)

یکی از دیگر مساجدی که مسلمانان تمایل زیادی به زیارت آن دارند مسجد النبی در مدینه است. این مسجد به وسیله خود حضرت محمد تاسیس و ساخته شد و به همین دلیل به آن مسجد پیامبر هم گفته می‌شود. این مسجد بعد از مسجدالحرام، دومین مسجد مقدس برای مسلمانان است و می‌تواند حدود یک میلیون نفر را میزبانی کند.

مسجد شیخ لطف الله در اصفهان (ایران)
مسجد شیخ لطف الله در اصفهان (ایران)

این مسجد به دلیل داشتن تونلی که زنان را قادر می‌ساخت بدون آنکه دیده شوند فاصله بین مسجد تا کاخ عالی قاپو را طی کنند اهمیت داشت. این مسجد به علت اینکه نه مناره دارد و نه دارای شبستان ورودی (حیاط) است و همچنین ورودی آن پله می‌خورد، مشابه سایر مساجد نیست. علاوه بر این استفاده از کاشی‌های آبی و فیروزه‌ای آن را منحصر به فرد کرده است.

مسجد حضرت سلطان در آستانه (قزاقستان)
مسجد حضرت سلطان در آستانه (قزاقستان)

یکی از بزگترین مساجد در آسیای مرکزی، مسجد حضرت سلطان است که با استفاده از سنت قزاق‌ها و به شیوه‌های سنتی ساخته شده است. این مسجد بزرگترین گنبد در قزاقستان را دارد و چهار مناره آن ارتفاعی عظیمی دارند. ارتفاع چهل متری این مسجد اشاره‌ای به سن حضرت محمد در زمان مبعوث شدنش دارد و مناره‌هایی با ارتفاع ۶۳ متر به سنی که حضرت محمد در آن در گذشت اشاره می‌کند.

مسجد شاه فیصل در اسلام آباد (پاکستان)
مسجد شاه فیصل در اسلام آباد (پاکستان)

مسجد شاه فیصلکه ساخت آن در سال ۱۹۶ تکمیل شد، بزرگترین مسجد پاکستان و آسیای جنوبی است. این مکان در طی سال‌های ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۳ بزرگترین مسجد جهان بود و اکنون در جایگاه چهارم این رتبه بندی قرار گرفته است.

مسجد سلطان عمر علی سیف الدین (کشور برونئی)
مسجد سلطان عمر علی سیف الدین (کشور برونئی)

یک مسجد اسلامی سلطنتی است که در بندر سری بگاوان، پایتخت برونئی قرار دارد و یکی از زیباترین مساجد آسیای جنوب شرقی شناخته می‌شود. مسجد علاوه بر آنکه محلی برای عبادت نمازگزاران است، یک مکان تاریخی و یک جاذبه گردشگری مشهور نیز است.

مسجد کریستال در ترنگانو (مالزی)
مسجد کریستال در ترنگانو (مالزی)

مسجد کریستال در یک جزیره که به دست انسان ساخته شده قرار دارد. این مسجد رسما در فوریه سال ۲۰۰۸ افتتاح و اولین مسجد هوشمند مالزی شد که به زائران اجازه می‌دهد قرآن را به شکل دیجیتالی بخوانند. این مسجد معماری جالبی دارد و از آهن و شیشه ساخته شده که ظاهری شبیه به کریستال به آن می‌بخشد.

مسجد توکیو (ژاپن)
مسجد توکیو (ژاپن)

مسجد توکیو که در منطقه شیبویا در شهر توکیو قرار دارد، بزرگترین مسجد در ژاپن است. اولین چیزی که در این مسجد توجه شما را به خود جلب می‌کند طراحی زیبای آن است که در عبادتگاه‌های آن فرش‌های آبی انداخته شده است. لوازم ساخت و طراحی این مسجد همگی از ترکیه آورده شده اند و به همین دلیل هم شباهت‌های زیادی به سازه‌های این کشور دارد.

مسجد کلن در شهر کلن (آلمان)
مسجد کلن در شهر کلن (آلمان)

مسجد کلن بزرگترین مسجد در آلمان است و در معماری آن از غنچه گل‌ها الهام گرفته شده و دیوار‌های شیشه‌ای آن به این معناست که با آغوش باز عقاید و باور‌های مختلف را می‌پذیرد.

مسجد نصیر الملک در شیراز (ایران)
مسجد نصیر الملک در شیراز (ایران)

این مسجد که در قرن نوزدهم میلادی ساخته شد در واقع ترکیبی از عناصر سنتی و مردن اسلامی است. در این مسجد که به نام مسجد صورتی هم شناخته می‌شود با تابش نور خورشید به پنجره‌ها در هنگام طلوع آفتاب رنگ‌های زیبایی پدیدار می‌شوند.

مسجد قل‌شریف در قازان (فدراسیون روسیه)
مسجد قل‌شریف در قازان (فدراسیون روسیه)

این مسجد که بزرگترین مسجد اروپا (به غیر از استانبول) است، در اوایل قرن ۱۶ میلادی و در حکومت خانات مسلمان در قازان ساخته شد. این مسجد به اندازه جذاب ساخته شده که حس می‌کنید وارد دنیای رویا‌ها شده اید.

 

بیشتر بدانید : زیباترین مساجد کاشان و شیراز + عکس

بیشتر بدانید : 10 مسجد جذاب و خیره کننده از سرتاسر جهان!

بیشتر بدانید : این مسجدها را بشر ساخته است؟ + تصاویر

بیشتر بدانید : زیباترین سقف های تاریخی ایران که شما را شگفت زده می کند + عکس

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: yjc.ir