مشهورترین قلعه‌ های جهان که که نماد عشق هستند + عکس
با کاخ‌های مسحورکننده و بناهای تاریخی سلطنتی در سراسر جهان آشنا شوید که روایت‌های واقعی عشق را در جسم سنگی خود جاودانه کرده‌اند

قلعه های شگفت انگیزی که داستانی عاشقانه دارند

بی‌دلیل نیست که بیشتر افسانه‌های پریان به یک داستان عاشقانه سلطنتی در یک قلعه، ختم می‌شود. کاخ‌ها با برج‌های بلند و باغ‌های خیالی، یادگارهایی رویایی از عصر گذشته را حفظ کرده‌اند؛ اما این دژها تنها منحصر به سلطنت‌های افسانه‌ای و داستان‌های عاشقانه نیستند.

قلعه‌های فریبنده و دلربا ساخته شدند تا داستان‌های عاشقانه حقیقی را در بنای سنگی خود تا ابد جاودان کنند. با ما همراه شوید تا پایان خوش داستان خود را در میان این قلعه‌ها بیابید.

۱. قلعه توره کیارا (Castello di Torrechiara)؛ ایتالیا

ساعت فعالیت: دوشنبه تا شنبه از ۸:۳۰ صبح تا ۱۳:۲۰ ظهر؛ یکشنبه از ۱۰ صبح تا چهار عصر
تلفن: ۲۵۵ ۳۵۵ ۰۵۲۱ ۳۹+
آدرس: Borgo del Castello, 1, 43013 Torrechiara PR, Italyقلعه توره کیارا از شمال شهر ایتالیایی پارما، با خودرو حدود ۳۰ دقیقه فاصله دارد.

پیر ماریا روسی (Pier Maria Rossi)، یکی از اشراف‌زادگان ایتالیایی قرن پانزدهمی، زمانی عاشق معشوقه خود، بیانکا پلگرینی (Bianca Pellegrini) شد که متاهل بود؛ اما این مسئله او را از ساختن یک قلعه بزرگ برای او بر فراز کوهپایه‌های شمال ایتالیا منصرف نکرد.

قلعه توره کیارا در ایتالیا
قلعه توره کیارا در ایتالیا

در سال ۱۴۴۸، ساخت‌و‌ساز قلعه توره کیارا در نزدیکی شهر لانگیرانو آغاز شد. بیش از یک دهه زمان برد تا پل‌های متحرک تماشایی، برج‌های سنگی و باروهای دفاعی آن تکمیل شوند. داخل این دژ فئودالی (وابسته به نظام خان‌سالاری)، عناصر تزیینی فضای داخلی شامل نقاشی‌های دیواری به سبک گروتسک اثر بندیتو بمبو (Benedetto Bembo) می‌شوند؛ مانند اتاق طلایی (Camera d’Oro) که شرح عشق پیر ماریا روسی و بیانکا پلگرینی و روایت عاشقانه آن‌ها را حکایت می‌کند.

قلعه توره کیارا هر روز هفته برای بازدید عموم باز است؛ اما ساعت بازدید بسته به روز هفته، ممکن است متغیر باشد. هزینه ورود به این قلعه زیبا برای بزرگ‌سالان، ۶ دلار و برای افراد زیر ۱۸ سال، رایگان است.

۲. تاج محل؛ هند

ارتفاع: ۷۳ متر
آدرس:  Dharmapuri, Forest Colony, Tajganj, Agra, Uttar Pradesh 282001, India

شاه جهان، تاج محل را در سال ۱۶۳۱ در آگرا ساخت تا یاد همسر درگذشته‌اش را گرامی بدارد.

تاج محل با گنبد عاجی رنگش در جنوب ساحل رودخانه یامونا در آگرا، خاطره جذاب‌ترین داستان عاشقانه هند را گرامی می‌دارد. در سال ۱۶۳۱، شاه جهان، یکی از پادشاهان مغول، دستور ساخت این مقبره سفید مرمری را داد تا خاطره ممتاز محل، همسر درگذشته‌اش، همیشه در ذهن‌ها بماند. ارجمند بانو بیگم مشهور به ممتاز محل، همسر ایرانی شاه جهان در سفری جنگی به‌هنگام وضع حمل در همان سال فوت کرد.

بیشتر بدانید : تاج محل، سمبل عشق و مروارید کشور هند + عکس

قلعه تاج محل در هند 
قلعه تاج محل در هند

بین سال‌های ۱۶۳۱ تا ۱۶۴۸، هزاران استادکار، نقاش، خطاط، بنا و سنگ‌تراش از سراسر آسیا به رهبری معمار ایرانی، احمد لاهوری و برادرش حمید لاهوری به آگرا آورده شدند تا این مجموعه ۴۲ هکتاری را بسازند که یکی از میراث‌های جهانی یونسکو و جواهر هنر اسلامی در هند و یکی از شاهکارهای تحسین‌شده میراث جهانی به شمار می‌رود. تاج محل همچنین به‌عنوان یکی از خارق‌العاده‌ترین آثار معماری مغول‌ها در سراسر جهان شناخته می‌شود.

بلیط‌ های تاج محل را می‌توانید به‌صورت آنلاین یا در گیت ورودی، تهیه کنید. این بلیط شامل ورود زمان‌بندی‌شده به مقبره می‌شود؛ مکانی که امپراطور شاه جهان در کنار همسرش برای یک ابدیت بی‌انتها در سال ۱۶۶۶ به خاک سپرده شد.

بیشتر بدانید : تاج محل این زیبای حزن‌انگیز/ گزارش تصویری

۳. قلعه لیدز (Leeds Castle)؛ انگلستان

ساعت فعالیت: هر روز از ۱۰ صبح تا سه عصر
آدرس: Broomfield, Maidstone ME17 1PL, United Kingdom

قلعه لیدز در کنت انگلستان، با عنوان دوست‌داشتنی‌ترین قلعه جهان شناخته می‌شود.

قلعه لیدز، عمارتی در جنوب شرقی انگلستان با بیش از ۹۰۰ سال تاریخ سلطنتی است؛ اما یکی از بهترین روایت‌های این مکان، داستان عاشقانه‌ای است که با یک ازدواج از پیش تعیین‌شده آغاز شد. در سال ۱۲۵۴، پادشاه ادوارد یکم و ملکه النور کاستیل در سن بسیار پایین با یکدیگر ازدواج کردند و با اینکه ادوارد را به ستیزه‌جو و گستاخ بودن می‌شناختند؛ ولی این زوج در نهایت، عمیقا عاشق هم شدند. در سال ۱۲۷۸، النور، قلعه لیدز را خرید که پیش‌تر یک قلعه نظامی بود و سازه قرن یازدهمی آن را با عمارت‌های کلاه فرنگی اسپانیایی، باغ‌ها و دیگر طراحی‌های بی‌عیب‌و‌نقص، متحول کرد.

قلعه لیدز انگلستان 
قلعه لیدز انگلستان

پس از مرگ النور در سال ۱۲۹۰، یک زمین ۵۰۰ هکتاری به ادوارد ارث رسید و او برای گرامیداشت خاطره النور، کلیسای کوچکی در همان جا بنا کرد. پادشاهان قرون‌وسطایی انگلستان تا دو قرن بعد، از سنت تقدیم مالکیت قلعه لیدز به ملکه‌ هایشان حمایت می‌کردند.

۴. قلعه کلی (Kellie’s Castle)؛ مالزی

ساعت فعالیت: دوشنبه تا پنجشنبه از ساعت ۹ صبح تا ۱۷:۳۰ عصر؛ جمعه تا یکشنبه از ساعت ۹ صبح تا ۶ عصر
تلفن: ۳۳۸۱ ۳۶۵ ۵ ۶۰+
آدرس: 31000 Batu Gajah, Perak, Malaysia

قلعه ناتمام کلی که در شمال غربی مالزی و در دره‌های جنگلی نزدیک باتو گجا (Batu Gajah) در پراک پنهان شده است، به دستور ویلیام کلی اسمیت، مهندس شهری اسکاتلندی، برای همسرش، ساخته شد. در سال ۱۹۱۵، اسمیت مصالح اولیه‌ای چون آجر و مرمر را از هند و ایتالیا وارد کرد تا یک طراحی خلاقانه را اجرا کند که ترکیبی از سبک‌های معماری موریش و ایندو - گوتیک بود.

قلعه کلی در مالزی 
قلعه کلی در مالزی

ویلیام کلی قبل از اتمام این قلعه زیبا، بر اثر ابتلا به ذات‌الریه درگذشت و این بنا هیچ‌وقت تکمیل نشد. نقشه‌های اصلی شامل یک قلعه شش‌طبقه، تونل‌های مخفی، محوطه سرگرمی روی پشت‌بام و انبار بود؛ اما اسمیت قبل از محقق‌شدن آرزوهایش، در سال ۱۹۲۶ به‌علت ابتلا به ذات‌الریه درگذشت. همسر عزادار او، آن ملک را فروخت و به اسکاتلند بازگشت و قلعه کلی برای دهه‌ها به حال خود رها و ویران شد.

قلعه کلی با چشم‌اندازی فراموش‌نشدنی‌اش، با ساخت فیلم «آنا و پادشاه»، مشهور شد و امروز بازدیدکنندگان می‌توانند با قدم‌زدن در این ساختمان شگفت‌انگیز، تجربه منحصر‌به‌فردی کسب کنند.

۵. قلعه بولت (Boldt Castle)؛ نیویورک

ساعت فعالیت: دوشنبه تا جمعه از ساعت ۱۱ صبح تا سه عصر
آدرس: 1 Heart Island, Alexandria Bay, NY 13607, United States

جورج بلت، میلیونر هتلداری بود که نقشه قلعه بولت را برای همسر موردعلاقه‌اش، لوئیز، طراحی کرد.

در سال ۱۹۰۰، یک میلیونر هتلدار به نام جورج بولت که صاحب هتل مشهوری در والدروف آستوریا در نیویورک بود، جزیره هارت (Heart Island) در سواحل رودخانه سنت‌لورنس در شمال این ایالت را خرید؛ جایی که قصد داشت قلعه‌ای به سبک راینالد، برای همسر عزیزش لوئیز بسازد.

قلعه بولت در نیویورک 
قلعه بولت در نیویورک

بولت برای ساخت این قلعه ۶ طبقه با ۱۲۰ اتاق و مجهز به یک برج و پل متحرک، ۳۰۰ کارگر استخدام کرد؛ اما پس از مرگ ناگهانی لوئیز در سال ۱۹۰۴، بولت با قلبی شکسته، ساخت‌و‌ساز را متوقف کرد و هرگز به آن جزیره بازنگشت. عمارت رهاشده در الکساندریا بای تا سال ۱۹۷۷ به‌صورت خرابه باقی ماند؛ زمانی که مسئولان شرکت پل هزار جزیره (Thousand Islands Bridge Authority)، ملک مذکور را خریداری و میلیون‌ها دلار، صرف بازسازی آن کردند.

امروزه قلعه بولت از ماه می تا اکتبر (۱۱ اردیبهشت تا ۹ آبان)، پذیرای بازدیدکنندگانی از سراسر جهان است. در مسیر دسترسی به این قلعه که تنها از طریق تورهای قایق‌رانی امکان‌پذیر است، باغ‌های قلبی‌شکل زیادی وجود دارد که این ساختمان شگفت‌انگیز را به یاد جورج و لوئیز احاطه کرده‌اند.

۶. عمارت کاسا لوما (Casa Loma)؛ کانادا

ساعت فعالیت: هر روز از ساعت ۹:۳۰ صبح تا پنج عصر
آدرس: 1 Austin Terrace, Toronto, ON M5R 1X8, Canada

سر هنری پلات (Sir Henry Pellatt)، فردی بانفوذ و پول‌دار در صنعت برق بود که در سال ۱۹۱۱ یک معمار را استخدام کرد تا قلعه‌ای مجلل به سبک گوتیک برای خود و همسرش ماری در تورنتو طراحی کند. پلات به‌واسطه علاقه‌اش به معماری و طراحی اروپایی، عمارت کاسا لوما را با اثاثیه لوکسی چون درهای برنز، سقفی از جنس شیشه‌های رنگی، فواره‌های مرمری و قالیچه‌های پرزدار تزئین کرد.

پلات پس از ناکامی در تجارت و ورشکستگی در سال ۱۹۲۴ مجبور شد تا عمارت ۳٫۵ میلیون دلاری‌اش را به‌همراه تمام اثاثیه گرانبهایش، به مزایده بگذارد و ماری نیز در اواخر همان سال درگذشت.

عمارت کاسا لوما در کانادا 
عمارت کاسا لوما در کانادا

شهرداری تورنتو، این ملک را در سال ۱۹۳۳ خرید و امروز، این جاذبه تاریخی میزبان نمایشگاه‌های منتخب و رویدادهای ویژه‌ای از مراسم‌های چای عصرگاهی تا اجرای سمفونی در سالن بزرگ است. قیمت بلیط ورودی در طول سال، شامل یک تور صوتی خودراهنما و نمایش مستند می‌شود. 

۷. قلعه لارناچ (Larnach Castle)؛ نیوزیلند

ساعت فعالیت: هر روز از ساعت ۹ صبح تا پنج عصر
تلفن: ۱۶۱۶ ۴۷۶۳ ۶۴+
آدرس: 145 Camp Road, Dunedin 9077, New Zealand

قلعه لارناچ که در جزیره جنوبی در نزدیکی شهر دنیدن قرار دارد، تنها قلعه نیوزیلند است.

وجود گسترده عظیمی از زمین و دریا بین اروپا و نیوزیلند مانع از این نشد که ویلیام لارناچ (William Larnach)، تاجر قرن نوزدهمی نیوزیلندی، برای ساخت قلعه‌ای رویایی برای همسرش الیزا، اقدام به واردات شیشه‌های ونیزی، کاشی‌های انگلیسی و سنگ مرمر ایتالیایی به این جزیره جنوبی شگفت‌انگیز نکند. 

 قلعه لارناچ در نیوزیلند 
 قلعه لارناچ در نیوزیلند

۲۰۰ کارگر در سال ۱۸۷۱ شروع به ساخت ساختمان اصلی قلعه لارناچ در شبه‌جزیره اوتاگو در نزدیکی دنیدن کردند؛ ساخت‌و‌ساز اصلی، سه سال زمان برد و پس از آن، هنرمندان برای ۱۲ سال دیگر مشغول تزئین‌ فضای داخلی پرنقش‌و‌نگار این قلعه بودند. امروزه این عمارت بازسازی‌شده که میزبان مراسم‌های صرف چای عصرگاهی و تورهای راهنما در تمام طول سال است، تنها قلعه نیوزیلند به شمار می‌آید. بازدیدکنندگان همچنین می‌توانند با گردش در باغ‌های رمانتیک هفت هکتاری پر از غنچه‌های آزالیا و خرزهره هندی، روزی زیبا و مملو از عشق را تجربه کنند. 

۸. قلعه تورن وود (Thornewood Castle)؛ واشنگتن

تلفن: ۴۳۹۳ ۵۸۴ ۲۵۳ ۱+
آدرس: 8601 N Thorne Ln SW, Lakewood, WA 98498, United States

چستر تورن (Chester Thorne)، بانکداری از بانک ملی تاکوما، در سال ۱۹۰۷ یک کاخ ۴۰۰ ساله الیزابتی را در انگلستان خرید و بخش‌های مختلف آن مانند درِ ورودی، چارچوب‌ها و راه‌پله‌های از جنس چوب بلوط را با کشتی به شمال غربی اقیانوس آرام منتقل کرد تا بتواند عمارتی به سبک تودور گوتیک برای همسرش آنا بسازد.

قلعه تورن وود در واشنگتن 
قلعه تورن وود در واشنگتن

امروزه قلعه تورن وود کماکان به‌عنوان یک هتل سه‌ستاره رمانتیک در لیک‌وود واشنگتن خودنمایی می‌کند. عناصر قرون‌وسطایی این قلعه مانند پنجره‌های شیشه‌ای رنگی، مبلمان عتیقه و یک باغ دیواردار ۱۰۰ ساله که توسط برادران اولمستد (Olmsted brothers)، معماران تاثیرگذار قرن نوزدهم، طراحی شده است، برای بازدیدکنندگان، تجربه‌ای منحصر‌به‌فرد از اقامت در این شهر رقم می‌زنند.

ویلیام هاوارد و تئودور رزولت، رییس‌جمهورهای سابق ایالات متحده آمریکا، زمانی مهمانان این قلعه بوده‌اند که به «خانه‌ای که عشق، آن را ساخت»، شناخته می‌شود. 

 

بیشتر بدانید : قلعه هایی که از هتل های 5 ستاره بهترند! + عکس

بیشتر بدانید : درهای مرموز باستانی که باید برای همیشه بسته بمانند! + عکس

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: kojaro.com