باور كردنی نیست، ولی حقیقت دارد.سنگ‌های‌رونده، دره مرگ پدیده‌ای با شکوه‌ هستند. آنها می‌توانند در كنار هم بصورت موازی و یا مخالف جهت هم حركت كنند. در واقع اینجا منطقه پیاده روی سنگ‌ها است...
 
پارك ملی دره‌مرگ "Death Valley" یكی از 5 منطقه دیدنی و پر طرفدار در جهان است كه در كالیفرنیا واقع است.
در این پارك منطقه‌ی به نام‌ ‌رایس‌ترك پلیا Racetrack Playa در پای کوه‌های Panamint واقع شده است.
 
یك دریاچه تخت فصلی بسیار زیبا‌ كه در فصل‌های بارانی با جاری شدن آب از كوه‌ها زندگی‌ یافته و با تابش آفتاب تبخیر وخشك می‌شود.
 
جابجایی فصل‌ها، صحنه‌‌‌های زیبایی از رد پای باران و آب‌های جاری‌ كوه‌ها به دره بوجود‌ آورده‌است. صد‌البته، هنرمندی آفتاب‌ در تبخیر و شكل دادن این مناظر‌ انكار ناپذیراست.
 
با این وجود، این منطقه بخاطر صحنه‌ها و مناظر زیبایش معروف و پر طرفدار نیست. بلكه، آنچه كه این منطقه را از دیگر مناطق متمایز و خاص كرده است، "سنگ‌های رونده" Sailing Stones آن است كه به نام‌های‌دیگری ‌مانند؛ "صخره‌های‌‌رونده" یا "سنگ‌های سرگردن"  هم معروف است.
 
این امر یك پدیده جغرافیایی كاملا طبیعی است. این سنگ‌های اسرار‌آمیز در سرتاسر كف دریاچه خشك، به‌آرامی ‌از سمتی به سمت دیگر حركت می‌كنند. خط سیر و ردی كه ازخود به‌جا می گذارند، اثبات این حركت و جابجایی است.
 
تحقیقات بسیاری در این زمینه صورت گرفته است. با این وجود هنوز هیچ دلیل منطقی و علمی برای این پدیده طبیعی بدست نیامده‌است. هیج محرك انسانی یا حیوانی در این حركت و جابجایی دخالت ندارد.
عده‌ای‌از جغرافی‌دانان گفته‌اند كه‌سنگ‌ها توسط بادهای قوی، زمانیكه بارش سنگین باران زمین خشك و گلی را صاف و لغزنده كرده است، حركت و جابجا‌ می شوند‌. مانند یك تكه یخ در زمین لیز و صاف.
 
عده‌ای دیگر این فرضیه را رد كردند. چرا كه بر اساس مشاهدات‌، سنگ‌ها در زمان تابستان وقتی درجه حرارت هوا بسیار بالا است، حركت می‌كنند. حتی سنگ‌ها در این زمان كاملا خشك هستند.
همچنین تحقیقات نشان داده است كه این سنگ‌ها هر 2 یا 3 سال یك بار حركت می كنند. و خط سیرشان به اندازه‌ای ‌عمیق است كه مدت 3 تا 4 سال اثرش بر روی زمین خشك و ناهموار باقی‌می‌ماند.
 
باور كردنی نیست، ولی حقیقت دارد. "سنگ‌های‌رونده"، دره مرگ پدیده‌ای با شکوه‌ هستند. آنها می‌توانند در كنار هم بصورت موازی و یا مخالف جهت هم حركت كنند. در واقع اینجا منطقه پیاده روی سنگ‌ها است.
 
آنها‌خط سیر متفاوتی دارند. یكی مستقیم، دیگری موجی شكل، بعضی‌ها هم خط سیر طولانی‌تری در مقایسه با بقیه دارند. خط سیری كه نشان از حركت آن در سالیان متمادی بین 2 تا 5 سال است.
 
هیچكس تا كنون حركت‌آنها را به‌چشم ندیده است. حتی سرعت حركت آنها هنوز مشخص نشده است.
رمز‌و‌راز‌های این پدیده باشكوه ذهن انسان را سالها به چالش ‌كشانده است. چالشی كه شاید هرگز تمامی نداشته باشد.
این "سنگ‌ها‌رونده" در اشكال، حجم و رنگهای مختلف با رازهای كه در سینه سنگیشان پنهان كرده‌اند، آهنگی زیبا در مسیر حركت خود می‌نوازند كه شنیدی است...
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: hamshahrionline.ir
 
مطالب پیشنهادی:
عجیب‌ترین موزه‌های جهان!!+تصاویر
سفر مجازی؛ عجایب قبیله‌های اتیوپی (+عکس)
دهکده‌ای بسیار زیبا بدون حتی یک خیابان در هلند!! (تصویری)
حقایقی درباره اسکندر مقدونی!
 10 حقیقت جالب در مورد تمدن اسرارآمیز مایا!! (+تصاویر)