چقدر نزدیک به خداوند ... معابدی بر بلندای آسمان!! + تصاویر
مذهب آنها مهم نیست، آنچه مهم است این شگفتی‌های دورافتاده اند که جلوه ای از ایمان خالص و صلح دوستی ورای زمان و فضا می‌باشند. بعضی از آنها هنوز مسکونی اند و استفاده می‌شوند و برخی...

زیباترین دیرها و معابد در جهان

من فکر می‌کنم اینها زیباترین دیرها و معابد هستند. پنهان درمیان کوه‌ها، بسیار نزدیک به آسمان و پناهگاه‌هایی هستند در مکان‌هایی آرام و بسیار دور از جامعه مدنی. مذهب آنها مهم نیست، آنچه مهم است این شگفتی‌های دورافتاده اند که جلوه ای از ایمان خالص و صلح دوستی ورای زمان و فضا می‌باشند. بعضی از آنها هنوز مسکونی اند و استفاده می‌شوند و برخی دیگر گرد و غبار زمانه بر آنها نشسته و به فراموشی سپرده شده اند.

صومعه یا دیر سنت جورج، وادی کوئیلت در اورشلیم

این صومعه که در ابتدا وقف باکره مقدس شده بود حدود سال 480 پیدا شد. سپس در قرن ششم بازسازی شده و شکوفا شد، اما سال 614 توسط ایرانی‌ها خراب شده و بعد از آن به صورت خرابه باقی ماند. ساختمان‌هایی که الان می‌بینید بین سال‌های 1878 تا 1901 بنا شده اند.

سنت جورج


کلیسا هم که وقف مریم مقدس شده است شمایل‌ ها و نقاشی‌ های دیورای زیبایی دارد؛ کلیسای سنت جان و سنت جورج که سنگ فرش‌های موزائیکی قرن ششم را درون خود حفظ کرده اند.


 درون یک غار هم بقایای جسد راهب‌هایی که هنگام پیشروی ایرانی‌ها به اورشلیم کشته شدند وجود دارد.

معبد شیان کونگ، نزدیک داتونگ در چین

این معبد معلق در آسمان در ایالت شانکسی در 500 کیلومتری جنوب غربی بیجینگ قرار دارد. این سازه جالب یکی از خطرناک‌ترین ساختمان‌های جهان است.

معبد شیان کونگ

معبد شیان کونگ

تیرک‌ های بلند چوبی تا لبه‌های خارجی ساختمان‌های معبد به سمت پایین ادامه پیدا کرده اند به سمت سوراخ‌هایی که در داخل صخره‌های عظیم آنجا تراشیده شده اند.

صومعه (دیر) آناپاسفا، متئورا، یونان

کلمه متئورا در زبان یونانی به معنای «معلق در آسمان» است، و ریشه کلمه‌های meteorite و meteorology به معنی شهاب سنگ و هواشناسی نیز همین کلمه است.


صخره‌ های به هم جوش خورده در متئورای یونان فرسوده شده و به صورت نوک‌ تیز درآمده اند. بعد از آن راهب‌های قرون وسطی بر بالای آن دیرهایشان را بنا نهادند.


این صومعه‌های دورافتاده در طول غارتگری‌های قرون وسطی و اشغال گری‌های ترکان عثمانی (بین سالهای 1453- 1829) به پیروان مذهب ارتدوکس یونان و فرهنگ هلنی  کمک کردند تا سنت‌های خودشان را حفظ کنند. 

صومعه Djurdjevi Stupovi، صربیا

این صومعه را اولین بار حاکم صربیا به نام استفان نمانجا در 171-1170 به کمک کتیبه سردر کلیسای اصلی کشف کرد. این صومعه در بالاترین نقطه از یک تپه قرار رفته است و از نظر موقعیتی هم به یکی از مکان‌های اصلی توریستی این منطقه تبدیل گشته است.

پترا در اردن

پترا یکی از تاریخی ترین و باستانی ترین شهرهای روی زمین است، معبدی تراشیده شده در یبن صخره‌ها در محلی حفاظت شده که یکی از قدیمی‌ترین سیستم لوله کشی آب مربوط به این منطقه بوده.

پترا


این مکان نماد شهر اردن محسوب می‌شود و یکی از پربازدید ترین مکانهای باستانی نیز هست. این معبد در سراشیبی کوه «هور» واقع شده است و در زمان باستان پایتخت حکومت نبطیان بوده است. پترا از سال 1985 در فهرست مکان‌های باستانی در یونیسف به ثبت رسید.

مدونا دل ساسو، سوئیس

معبدی در ارتفاعات شهر لوکارنو، مکان مقدسی که در لبه کوه و در مکانی خطرناک جنگلی قرار گرفته است.

مدونا دل ساسو

مدونا دل ساسو

 کلمه ساسو به معنی صخره است، این کلیسا در قرن نوزده وقتیکه یکی از راهب‌های محلی ادعا کرد وقتی که او در جنگل قدم می‌زده مدونا بر او ظاهر شده، معروف شد.

معبد کوه پوپا، میانمار

شکوه باعظمت ارتفاعات، واقع شده در ارتفاع 2.417 فوتی بر بالای تپه، این معبد بودایی جلوه ای زیبا به این منطقه بخشیده است.

معبد کوه پوپا

معبد کوه پوپا

معبد کوه پوپا

نمونه ای جالب از ساخته دست بشر که با طبیعت بکر و زیبا ترکیب بدیعی فراهم می‌کند که خود دلیلی برای جذب سالانه هزاران گردشگر از سراسر جهان است.

معبد گلوژن، بلغارستان

طبق یک افسانه این معبد قرن سیزدهم (1224) وقتیکه knyaz Georgi Glozh اوکراینی با اجازه ایوان آسن دوم در این منطقه ساکن شد، ساخته شد. او معبدی با نام سنت جرج را بنا کرد که شمایل آن را با خودش آورده بود.

معبد گلوژن

 این تمثال چندین بار ناپدید شد تا اینکه آخرین بار روی یک تپه نزدیک روستایی که این فرد زندگی می‌کرد یافت شد. بنابراین اتفاق راهب‌ها این را علامتی الهی دانستند برای اینکه معبد باید به این روستا انتقال پیدا کند و بالاخره در پایان قرن 14 این کار را انجام دادند.

لی مونت سنت میشل، فرانسه

مونت سنت میشل جزیره کوچک صخره ای در حدود 1 کیلومتری از سواحل شمالی فرانسه در مدخل رود کوئسنون در نورماندی واقع شده است. اینجا بیشتر به خاطر صومعه بندیکت قرون وسطایی به شهرت رسیده است.

لی مونت سنت میشل

لی مونت سنت میشل

کلسیا و مناره‌هایش بیش از 1 کیلومتر از قطر صخره‌هایی که از آبهای کانال انگلیس بیرون آمده اند را اشغال کرده اند.

 

تهیه و ترجمه: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ