زمان می‌گذرد؛ زندگی ما نیز به پایان می‌رسد و شهرها هستند که جاوادانه می‌مانند. شاید شهرهای ما نیز در جایی مدفون شده...
 
بابیلوس – لبنان
 
شهر بابیلوس 
شهر بابیلوس در لبنان حدود 7000 سال پیش مرکزیت شهری متمدن محسوب می‌شده اما حدود 3200  وقتی که تبدیل به یکی از شهرهای اصلی تجارت پاپیروس می‌شود به دوران اوج خود قدم می‌گذارد. درحقیقت کلمه «بابیلوس» ترجمه یونانی «پاپیروس» است؛ پاپیروسی که بیشترمان می‌شناسیم همان کاغذهای زمان باستان که از گیاهان مرطوبی که در دلتای رود نیل می‌رویید تهیه می‌شد. «بابیلوس» همچنین ریشه کلمه biblio است که ما هم از آن کلمه bibliography به معنای کتاب شناسی را گرفته ایم.
 
شهر بابیلوس
فنیقیه ای‌ها اربابان تجارت زمان باستان بابیلوس را با نام «گوبْلا» و بعدها با نام «گبال» می‌شناختند. امروزه هم اسم عربی بابیلوس «جبیل» (Jbeil) است
 
فایوم، مصر
 
فایوم
شهرهایی که اولین بار به خاطر تنزل شهر فایوم مصر حدود 6000 سال پیش قدعلم کردند، از آبهای سرشار از زندگی که در مناطق کم ارتفاع غرب رود نیل جمع شده بود تغذیه می‌شدند. در دوران اوج حکومت فراعنه این شهر «کروکوپولیس» نامیده می‌شد که مرکز عمده برای آیین دینی سوبک (Sobek) خدا- تمساح به حساب می‌آمد. در عهد رومی‌ها مردم اهل فایوم از یک تکنیک خاص نقاشی با سبک نقاشی مومی ‌استفاده می‌کردند. آنها از موم رنگی برای کشیدن چهره افراد درگذشته بر روی درب‌های تابوتشان بهره می‌بردند.
 
فایوم

فایوم امروزه جمعیتی بیش از 100هزار نفر دارد که هم خود منطقه و هم مناطق اطراف آن به وسیله  آبهای سیستمی ‌از کانالها سیراب می‌شوند که 1800 قبل از میلاد توسط آمنحوتپ اول ساخته شدند. دوازده سازه آبی عظیم که جریان آب را ثابت نگه می‌دارند یکی از جذابیت‌های مشهور توریستی هستند.

گازیانتپ (قازیانتپ)، ترکیه
 
قازیانتپ
قازیانتپ یکی از قدیمی‌ترین شهرهای مسکونی منطقه‌ هایتی است-‌ هایتی‌ها یکی از تمدن‌های بزرگی بودند که قرن‌ها با مصریان باستان رقابت می‌کردند.‌ هایتی‌ها همچنین اولین افرادی بودند که آهن را در مقیاس بزرگ گداخته و آهنگری می‌کردند که مزیت بزرگی برای آنها در قبال رقیبانشان به حساب می‌آمد. به هرحال قبل از تشکیل تمدن‌ هایتی تمدنهای دیگری مثل «آکادیان»های باستانی قریب به 5000 سال پیش بر قازیانتپ فرمانروایی می‌کردند.
 
قازیانتپ
قازیانتپ امروزه حدود 1.5 میلیون نفر جمعیت دارد و ظاهرا تاحدودی منبع اصلی بنگاه املاک و مستغلات بین‌المللی به حساب می‌آید، برای خارجیان ثروتمندی که خانه‌های قدیمی‌ ترکیه ای را خریداری کرده و آنها را به توریست‌هایی که برای تعطیلات می‌آیند اجاره می‌دهند.

بیروت، لبنان
 
بیروت
سابقه تاریخی بیروت به قرن 15 قبل از میلاد می‌رسد، یعنی این شهر حداقل 3500 سال قدمت دارد. اگرچه باستان شناسان تخمین می‌زنند این شهر بیشتر قدمت داشته باشند و قدمت آن را 1500 سال عقب‌تر از این تاریخ می‌دانند. حتی اسم شهر نیز در طول قرن‌ها به طور قابل ملاحظه ای ثابت مانده است- در زمان باستان با نام برییوتس شناخته می‌شد.
 
بیروت

امروزه بیروت پایتخت لبنان است، پایتخت بین‌المللی شلوغ و پر جنب و جوش با جمعیتی بیش از 2 میلیون نفر. تاریخ معاصر لبنان همچون زمان باستان با دردسرهایی همراه بوده... ساکنین این شهر دوباره صدای شلیک تفنگ‌ها و بمب‌ها را در جنگ داخلی لبنان و هنگام تهاجم اسرائیل در سال 1982 می‌شنیدند.

آلپو، سوریه

 
آلپو
شهری که در نقطه ای استراتژیک بین رود فرات و دریای مدیترانه قرار گرفته، و در زمان باستان هم به عنوان مرکز تجارت مقام والایی داشته است. از وقتی که شهرهای مدرن دقیقا بر روی خرابه‌های شهرهای باستانی ساخته شدند دیگر شناختن آثار باستانی در این منطقه امری دشوار است. آلپو در طول تاریخ بارها دوران پرآشوب و بی‌نظمی ‌را پشت سر نهاده است.
زمین لرزه ای کشنده در سال 1138 بعد از میلاد 230.000 نفر از مردم را به کام مرگ کشید. این شهر تنها در سال‌های 1260 تا 1280 وقتیکه توسط مغولان فتح شد بازسازی شد و دوباره در سال 1400 توسط تیمور لنگ نوسازی شد.
 
آلپو
از قرن سیزدهم وقتی که از بالا به این شهر می‌نگریم متوجه می‌شویم که شهر مدرن آلپو یکی از قابل‌توجه ترین شهرهای دنیاست. خاکریزهای دژهای نظامی‌که تا ارتفاع 150 فوت سر به فلک کشیده‌اند در تصویر شبیه دهانه‌های آتشفشانی هستند. این منطقه‌های نظامی ‌و دژها حکایت از اشتغال انسان‌های مختلف در این مکان دارد که البته تاریخ آن به زمان باستان و 7000 سال قبل می‌رسد که به تدریج سبب شد شهری که ما امروز می‌شناسیم شکل بگیرد.

اسمره، اریتریا
 
اسمره
اگرچه قدمت اسمره تنها به 700 سال پیش برمی‌گردد، حفاری‌های اخیر در حومه این شهر زیست‌گاه شهر نشینی وسیعی را آشکار ساخت که تاریخش به بیش از 3000 سال پیش برمی‌گردد. در گزارش‌های بی بی سی در مورد زندگی مردم باستان در این شهر چنین گزارش شده: «ساکنین قدیم اسمره در خانه‌های سنگی زندگی می‌کردند، گوشت گاو و بزغاله می‌خوردند، شراب می‌نوشیدند، در زمینهای حاصلخیز کشاورزی می‌کردند و از پوست حیوانات لباس تهیه می‌کردند. چیزهای زیادی الان عوض شده اند، اما آنها تقریبا به همان صورت زندگی می‌کنند!»
 
اسمره

امروزه اسمره شبیه شهری مدرن است. حال نمی‌دانیم باید از ایتالیایی‌ها تشکر کنیم (یا نباید تشکر کنیم) که با غلبه بر این شهر در سال 1889 و تحت استیلای خود آوردن در آنجا سکنی گزیدند و گویی شهر را از نو ساخته و تبدیل به شهری اروپایی کردند.

کاديز،‌ اسپانيا:
 
کادیز
گادیر، گادس، کادیز! این اسم‌ها شاید دلیلی باشد بر وسعت و اهمیت این شهر همراه با دیوارهای 7 متری (تقریبا 21 فوت) یافت شده در زیر مرکز شهر که نشان دهنده حضور پی در پی فنیقی‌ها، رومی‌ها و گردشگران اسپانیایی در این مکان بوده است.
 
کادیز
درگذشته گادیر (به معنی سنگر مستحکم) مثل لیسبون اقامتگاه موقت برای کشتی‌های فنیقی به حساب می‌آمد.
اگرچه تاریخ دیوارهایی که اخیرا کشف شده اند به قرن هشتم قبل از میلاد می‌رسد، اکثر باستان‌شناسان متفق‌القولند که این منطقه در جنوب ساحل اقیانوس اطلس شهر کاملی با قدمت 3000 (اگر بیشتر از این نباشد) بوده است.

شیان، چین
 
شیان
 
شیان
با قدمتی بیش از 3000 سال  این شهر پایتخت 13 امپراطوری مختلف بوده. برجسته‌ترین نمونه افتخار و اوج شیان باستانی را می‌توانیم در گروه ارتشی تراکوتا ببینیم که در سال 210 قبل از میلاد همراه با کین شی هوانگ (اولین امپراطور چین)  در زیر زمین مدفون گردید. اگرچه تمام پیکره‌هایی که در اندازه واقعی هستند از خاک بیرون آورده نشده اند؛ تخمین زده می‌شود تجهیزات این ارتش بالغ بر 8000 نفر سرباز، 130 ارابه که توسط 520 اسب کشیده می‌شدند و 150 اسب سواره نظام باشد.

رم، ایتالیا
 
شهر جاودانی رم؛ در افسانه‌ها آمده دو پادشاه رومولوس و رموس که توسط یک ماده گرگ نگهداری و بزرگ شده بودند با همکاری یکدیگر در سال 753 قبل از میلاد این شهر را بنا نهادند. قطع نظر از این جزئیات ظریف تاریخچه پیدایش رم را می‌توانیم همین تاریخ بدانیم. شهر رم زمانی که یونان کلاسیک در دوره نزول و رکود بود و وقتیکه رومی‌ها در جنگ زامبا کارتاژها را شکست دادند به عالی‌ترین جایگاه و اوج اقتدار خود رسید. تا زمان ژولیوس سزار و تاسیس امپراطوری بزرگ رم می‌توانیم با اطمینان بگوییم که: «همه راه‌ها به رم ختم می‌شود».
 
 
رم و رمی‌ها بارها تا زمان توسعه مسیحیت در سال 476 بعد از میلاد دوران سختی را با وجود امپراطورهای گوناگون از سر گذراندند. بخش زیادی از افتخارات شهر رم در زمان قدیم از یادها رفته و نابود شده ولی بخش بزرگی از آن هنوز برجای مانده است.

استانبول، ترکیه

 
وارثان رم بعد از سقوط امپراطوری رم غربی، همراه با امپراطورشان کنستانتین در سال 330 بعد از میلاد شهر قسطنطنیه یا استانبول را برای خود انتخاب کردند و این شهر در سراسر قرون وسطی یکی از بزرگ‌ترین و ثروتمندترین شهرها باقی ماند. این شهر بر روی شهر دیگری به نام بیزانتیوم Byzantium که توسط یونانی‌های مهاجر در قرن هفتم قبل از میلاد کشف شده بود، ساخته شد. بعد از 1000 سال افتخار و شکوه بالاخره قسطنطنیه سال 1453 در برابر ترکان عثمانی از پای درآمد، به استانبول تغییر نام داده و زندگی جدیدی را شروع کرد.
 

مسجد آبی که بین سال‌های 1609 تا 1616 ساخته شده، یکی از مشهورترین جذابیت‌های توریستی استانبول محسوب می‌شود. اندازه بزرگ، تزئینات داخلی و مخصوصا زیبایی اش آن را هم ردیف باسیلیکای باشکوه ‌هاگیا سوفیا کنستانتیپول (که اکنون مسجد است) قرار می‌دهد.
کسانی که افتخار و لذت بازدید از این شهرهای باستانی را چشیده اند می‌گویند که می‌توانند نیروی  حیاتی که در طول قرن‌ها در خیابان‌هایشان جریان داشته و در بازارهایشان را حس کنند. زمان می‌گذرد؛ زندگی ما نیز به پایان می‌رسد و شهرها هستند که جاوادانه می‌مانند. شاید شهرهای ما نیز در جایی مدفون شده تا دوباره توسط آیندگان کشف شوند.
  
تهیه و ترجمه: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ/ مریم محبعلی نژاد
www.seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ
 
مطالب پیشنهادی:
قدیمی‌ترین شهرهای جهان که هنوز مسکونی‌اند! (+عکس)
معرفی 10 شهر فراموش شده تاریخ
بابیلوس؛ قدیمی‌ترین نقطه باستانی جهان
عجیب‌ترین مومیایی‌های تاریخ باستان‌شناسی جهان!!
 10 مکان جذابی که قبل از مرگ باید ببینید!! +تصاویر