این بنا از سه طبقه تشکیل شده و معبدی روی آن قرار داشته است. در حال حاضر تنها طبقه اول و بخش‌هایی از طبقه دوم آن با ارتفاع 18 متر...
 
 انسان از آغاز خلقت خود تا به امروز نه همیشه که شاید در بیشتر اوقات درصدد شناختن برجسته‌ترین آثار طبیعی یا مصنوعی جهان پیرامون خود بوده است و این علاقه او را به ثبت این آثار در دوره‌های مختلف زندگی سوق داده است.
در این گزارش سعی شده مشهورترین اماکن مذهبی و گردشگری جهان که در کتاب رکوردهای گینس ثبت شده‌اند مورد بررسی قرار گرفته و ذهن خوانندگان را به یادآوری دوباره آنها متمایل سازد.
 
1- بزرگترین معبد بودای جهان: بورو بودور (Borobudur) بزرگترین معبد بودای جهان در تاریخ 750 تا 842 میلادی ساخته شده است.
 
2- بزرگترین کلیسای جامع جهان: دو کلیسای بزرگ جهان به نام‌های کلیسای سنت جان نیویورک و کلیسای انگلیسی‌های انگلستان، بزرگترین کلیسای جامع جهان را به خود اختصاص داده‌اند.
 
3- بزرگترین قبرستان جهان: گورستان اولسدورف (Ohlsdorf) هامبورگ با فضایی 990 جریبی و داشتن 982 هزار و 117 قبر و 413 هزار و 589 محل دفن خاکستر مردگان از بزرگترین قبرستان‌های جهان است که از سال 1877 تاکنون مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 
4- بزرگترین کلیسای جهان: اگر چه کلیسای سنت پتر باسیلکا رم، قرن‌های متمادی عنوان بزرگترین کلیسای جهان را به خود اختصاص داده بود، اما با اتمام ساخت کلیسای مریم مقدس در شهر یاموسوکرو ساحل عاج در سال 1989 در زمینی به مساحت 30 هزار متر مربع، عنوان بزرگترین کلیسا به این مکان تعلق گرفت.
 
5- بزرگترین معبد هندوها در خارج از هند: معبد شوی سوامینارایان ماندید در لندن بزرگترین معبد هندوها در خارج از هند را به خود اختصاص داده است.
 
6- بزرگترین ساختمان خشتی جهان: مسجد جامع در شهر جنه (Djenne) مالی، در غرب آفریقا با 100 متر طول و 40 متر عرض بزرگترین بنای خشتی جهان لقب گرفته است. معماری این مسجد و دیگر بناهای خشتی شهر را هنرمندان و صنعت کارانی متبحر از نسل‌های مختلف بر عهده داشتند و آنها را به نحوی می‌ساختند که در مقابل آب باران نفوذ ناپذیر باشند. لازم به ذکر است، مسلمانان اجازه ورود به این مسجد را ندارند.
 
7- بزرگترین معبد فرقه مورمن‌های جهان: بزرگترین معبد مورمن‌ها را معبد سالت لیک‌سیتی ایالت یوتا آمریکا با مساحت 23 هزار و 505 متر مربع به خود اختصاص داده است. این بنا در ششم آوریل سال 1893 ساخته شد.
 
8- بزرگترین کلیسای جامع ارتودکس‌های جهان: کلیسای جامع عیسی مسیح موسکو با 102 متر ارتفاع بزرگترین کلیسای ارتودکس‌های جهان به شمار می‌رود که برای یادبود کشته‌شدگان روسیه در جنگ ناپلئون بنا شده است. ساخت این کلیسا تا سال 1883 به طول انجامید.
 
9- بزرگترین معبد زیرزمینی جهان: این معبد توسط اعضای فرقه مذهبی دامانهور (Damanhur) منطقه بالدیسرو ایتالیا در مدت زمانی 16 ساله ساخته شد. حجم کلی این معبد که درون یک تپه بنا شده سه هزار و 523 متر مکعب است.
 
10- بزرگترین زیگورات به جای مانده در جهان: این بنا که در شهر اور (مقیره امروزی) و در زمان سلطنت اورنامو پادشاه سومری (2095-2193پیش از میلاد) ساخته شده در بنایی 7/45×61 متری، بزرگترین زیگورات به جای مانده جهان شناخته شده است. این بنا از سه طبقه تشکیل شده و معبدی روی آن قرار داشته است. در حال حاضر تنها طبقه اول و بخش‌هایی از طبقه دوم آن با ارتفاع 18 متر بر جای مانده‌اند.
 
11- بزرگترین کنیسه جهان: معبد امانوئل شهر نیویورک آمریکا با مساحت سه هزار و 523 متر مربع بزرگترین کنیسه جهان محسوب می‌شود.
 
12- بزرگترین هرم جهان: بزرگترین هرم یا بزرگترین هرم انفرادی از لحاظ حجم، هرم چولولا (cholula) مکزیک است که گنجایش ذخیره 3/3 میلیون متر مکعب ماده را در خود دارد.
 
13-بزرگترین ساختمان چوبی جهان: برخی معبد تودایجی (Todaiji) منطقه نارا در ژاپن را بزرگترین ساختمان چوبی جهان می‌نماند، اگر چه این بنا 30 درصد از ساختمان قدیمی خود را بر اثر آتش‌سوزی داده است.
 
14-قدیمی‌ترین هتل جهان: هتل هوشی ریوکان در دهکده آوازو ژاپن قدیمی‌ترین هتل جهان است که در سال 717 میلادی در منطقه‌ای ساخته شد که به دلیل وجود چشمه آب گرم متقاضیان بی‌شماری به آن مراجعه می‌کردند.
 
15-مرتفع‌ترین هتل جهان: هتل برج‌العرب در 15 کیلومتری جنوب دبی با ارتفاع 94/320 متر مرتفع‌ترین هتل جهان به شمار می‌رود. این هتل در جزیره‌ای مصنوعی بنا شده و شکلی بادبان گونه دارد.
 
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: chtn.ir/ سید محمد برازنده
 
 
مطالب پیشنهادی:
 10 پایتخت مهم تمدن‌های باستان
 9 حقیقت عجیب و جالب تاریخی!!
معرفی 10 شهر فراموش شده تاریخ
معرفی 10 شهر فراموش شده تاریخ
عجیب‌ترین اردوگاه‌های تفریحی جهان!!