چرا عبارت «آرامگاه ابدی» غلط است؟
کتاب روابط، ارتباطات و تعاملات انسان «عالم برزخ» وضعیّت انسان در عالم پس از دنیا را با محوریت «قبر» از منظر قرآن کریم تبیین می کند.
«تغییر مکان تدفین به خودی خود هرگز نمی تواند تأثیری در سرنوشت فرد متوفی داشته باشد زیرا به تصریح کلام وحی اگر کسی در زمان حیات بی ایمان و بدکردار بوده هیچ چیز ولوزمین پر از طلا و ... نیز دافع عذاب الهی نخواهند بود.»

کتاب روابط، ارتباطات و تعاملات انسان «عالم برزخ» که وضعیّت انسان در عالم پس از دنیا را با محوریت «قبر» از منظر قرآن کریم تبیین می کند، به همت حسین صدری نیا از سوی نشر سایه روشن منتشر شد.

این کتاب در 6 فصل تنظیم شده که فصل اول آن، به تشریح عوالم هستی از منظر جهان بینی توحیدی پرداخته است. فصل دوم به بررسی رابطه جان و روح انسان با یكدیگر اختصاص دارد و فصل سوم وظایف انسان مؤمن قبل از فرارسیدن مرگ را تبیین می كند. كتاب عالم برزخ در فصل چهارم مرگ را به عنوان پایان بخش زندگی دنیوی و كلید فتح باب عالم برزخ مورد مطالعه قرار داده است. دو فصل پنجم و ششم كتاب نیز به ترتیب به تشریح حقایق عالم برزخ و چگونگی وضعیت انسان در آن عالم و نیز روابط و ارتباطات متوفیان با اهل دنیا و بالعكس می پردازند.

در بخشی از کتاب درباره عالم برزخ می خوانیم:

«برخی افراد روی سنگ قبرها عبارت «آرامگاه ابدی» را حک می کنند که به لحاظ معنایی دو اشکال عمده دارد؛ یکی اینکه قبر (برزخ) برای همگان آرامگاه نیست و دیگر اینکه ابدی نیست چراکه حداکثر تا قیامت و رستاخیز استمرار دارد و ابدیت و جاودانگی واقعی صرفا در جهنم و بهشت مصداق پیدا می کند.»

در بخشی از مقدمه این كتاب خواندنی نیز آمده است: مهمترین حقیقت در مورد عالم برزخ این است كه اساساً با دنیا تفاوت دارد چرا كه در دنیا تمامی امكانات لازم برای پاسخگویی به نیازهای تكوینی و تشریعی انسان پیشاپیش و صرفنظر از ایمان وكفرش به دو صورت بالقوه و بالفعل در اختیار وی قرار گرفته اند در حالی كه زاد و توشه و مقدمات مورد نیاز برای تأمین آسایش و رفاه اخروی در عالم برزخ و عوالم پس از آن همچون قیامت، باید به هنگام زندگی در همین دنیا تأمین شود زیرا پس از مرگ، آدمی هیچ اراده، اختیار و فرصتی برای نقش آفرینی و جبران مافات ندارد.

به تعبیر دیگر، عالم برزخ بسان دنیا برای همگان مشابه و یكسان نیست و وضعيّت افراد در آن بیش از هرچیز به چگونگی عملكرد دنیوی خود آنها بستگی دارد و هرگونه تصوری جز این از برزخ با اصول علمی و عقلانی سازگار نیست.

به عبارت دیگر، اگر انسانی در دوران زندگی دنیوی عملكرد شایسته ای نداشته باشد، پس از مرگ او فرزندان و دوستانش حتّی اگر بخواهند قادر به تغییر وضع او نخواهند بود و هرگونه دعا و احسان افراد مؤمن نیز ولو اینكه نیابتاً و به قصد كمك به چنین فردی صورت گیرد، تأثیر قابل توجهی در بهبود وضعيّت او در عالم برزخ نخواهد داشت زیرا برطبق آموزه های تشریعی، اگر كسی به هنگام حیات در جرگة مؤمنان و صالحان قرار نگیرد، افراد مؤمن اعم از نزدیكان و بقیه حق طلب مغفرت برای او را ندارند چراكه در عوالم پس از دنیا هیچ یك از ارتباطات نسبی، سببی و غیره برای غیرمؤمنان كارآیی نخواهند داشت.

به همین ترتیب اینكه جسد فردی پس از مرگش با هدف ایمن بودن از عذاب در جوار افراد صالح دفن شود یا نشود هیچگونه تأثیری در حال و روز او نخواهد داشت به سبب اینكه همة جای كرة زمین متعلق به خداست و این افراد بشرند كه به جایگاه و محل اقامت خود بها می دهند نه بالعكس، بنابراین تغییر مكان تدفین به خودی خود هرگز نمی تواند تأثیری در سرنوشت فرد متوفی داشته باشد زیرا به تصریح كلام وحی اگر كسی در زمان حیات بی ایمان و بدكردار بوده باشد هیچ چیز ولو در حدّ فرضی زمین پر از طلا و اموال بیشمار نیز دافع عذاب الهی از او نخواهند بود.»

این کتاب در 240 صفحه و با قیمت 10هزار تومان منتشر شده است و علاقمندان می توانند برای تهیه آن با شماره تماس 88323268 تماس بگیرند.


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
 www.seemorgh.com/culture
 منبع:khabaronline.ir


مطالب پیشنهادی:
واکنش یک امام جمعه به حضور زنان پوشیه دار در تلویزیون
تصاویری از فیلم پر سر و صدای این روزها"دخترگمشده"
پروانگی در پیلۀ زنانگی
نقدی به مشاجره این دو کارگردان بزرگ
یکی از آرزوهای آزاده نامداری