جواب دادن به سوال این نظرسنجی، حتی اگر انتخاب کتابی برای خواندن خودت هم باشد کار دشواری است چه برسد به اینکه بخواهی برای فرزندت یک کتاب توصیه کنی.....

                                                         
رقابت اسکروج و هری پاتر در دنیای کودکان
جی.آر.آر.تالکین، جین آستین، جورج اورول و چارلز دیکنز. در صدر این فهرست کتاب «سرود کریسمس» نوشته چارلز دیکنز قرار دارد که محبوب‌ترین کتاب میان والدین است و دوست دارند بچه‌های‌شان هم با این کتاب آشنا شوند. «سرود کریسمس» 19درصد آرا را به خودش اختصاص داده است. رتبه دوم جدول در اختیار «هری پاتر» جی.کی.رولینگ است. «ارباب حلقه‌ها»ی تالکین، «غرور و تعصب» آستین و «آلیس در سرزمین عجایب» لوییس کارول به ترتیب رتبه‌های سه تا پنج را در این نظرسنجی کسب کرده‌اند. البته معلوم نیست که چطور کسانی که در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند توانسته‌اند تنها یک کتاب را برای خواندن کودکان‌شان توصیه کنند. (بگذریم از اینکه معلوم نیست چرا مثلا «هری پاتر» تنها انتخاب‌شان برای کتاب‌خوان کردن فرزند‌شان بوده است.) جواب دادن به سوال این نظرسنجی، حتی اگر انتخاب کتابی برای خواندن خودت هم باشد کار دشواری است چه برسد به اینکه بخواهی برای فرزندت یک کتاب توصیه کنی. طبیعتا هر کسی تلاش می‌کند تا کامل‌ترین و تاثیرگذارترین کتابی را که به ذهنش می‌رسد انتخاب کند ولی چطور می‌شود از بین ژانرهای متفاوت (از کتاب کودک گرفته تا شعر و ادبیات کلاسیک و علمی-تخیلی و رمانتیک و فانتزی) یکی را انتخاب کرد؟ البته اینکه اثری از دیکنز رتبه اول را دارد جای شکرش باقی است هرچند اگر قرار است این کتاب توسط بچه‌ها خوانده شود شاید «دیوید کاپرفیلد» یا «آرزوهای بزرگ» اثر مناسب‌تری برای حضور در این فهرست بود. یا اگر قرار باشد از آثار ارول انتخاب کنیم احتمالا «1984» معرفی بهتری است تا «مزرعه حیوانات» که در این فهرست 10 تای اول این نظرسنجی قرار گرفته است. نگارنده اگر قرار بود کتابی انتخاب کند قطعا از «گریه کن کشور محبوبم» آلن پاتون نام می‌برد که هم نثر بسیار زیبایی دارد و هم خواندنش در دوره نوجوانی باعث شد دریابم که دنیاهای دیگری به جز جهان شخصی من هم وجود دارند. شاید هم دلیل دوست داشتنم این باشد که خودم این کتاب را کشف کردم و کسی معرفی یا توصیه‌اش نکرد. فهرست کتاب‌هایی را که والدین می‌خواهند به فرزندان‌شان بدهند، با هم می‌خوانیم:

سرود کریسمس (چارلز دیکنز): داستانی که در قرن نوزده و انگلستان دوره ویکتوریا می‌گذرد. می‌گویند این اثر دیکنز باعث احیای سنت‌های مربوط به کریسمس شد. ماجرای اسکروج، مرد خسیسی که 7سال بعد از مرگ شریکش در یک شب کریسمس، با روح شریکش مواجه می‌شود.

سری داستان‌های هری پاتر (جی.کی.رولینگ): داستان‌های یک مدرسه جادوگری به نام هاگوارتز و پسری به نام هری پاتر که در طالعش آمده باید دنیای جادوگری را از شر نیروهای پلید نجات دهد.

ارباب حلقه‌ها (جی.آر.آر.تالکین): تالکین در این کتاب جهان شگفت‌انگیزی از گونه‌های مختلفی مانند هابیت‌ها، الف‌ها و دورف‌ها خلق می‌کند. یک هابیت کوچک وظیفه سترگی برعهده می‌گیرد و بقیه هم برای نجات جهان به کمکش می‌آیند.

غرور و تعصب (جین آستین): ماجرای الیزابت بنت، دختر عاقل خانواده سبکسر بنت و خواهرانش که بهترین اثر جین آستین لقب گرفته است.

آلیس در سرزمین عجایب (لوییس کارول): آلیس دختر نوجوان خیالپردازی است که همین خیالپردازی‌اش باعث می‌شود قدم به دنیای عجیب و غریبی بگذارد که بیرون آمدن از آن کار ساده‌ای نیست.

شیر، جادوگر و کمد لباس (سی.اس.لوییس): یکی از آثار مهم ادبیات فانتزی درباره چهار خواهر و برادر که در زمان جنگ جهانی دوم مجبور می‌شوند به خانه ییلاقی یکی از اقوام‌شان پناه ببرند و در کمد لباس یکی از اتاق‌ها در مخفی را پیدا می‌کنند که آنها را به دنیای دیگری می‌برد.

مزرعه حیوانات (جورج اورول): داستان گروهی از حیوانات که انسان‌ها را از مزرعه‌ای که در آن زندگی می‌کنند بیرون می‌کنند و خودشان به امید زندگی بهتر اداره مزرعه را به دست می‌گیرند ولی پس از مدتی این حکومت جدید به حکومتی مشابه قبلی تبدیل می‌شود.

الیور توییست (چارلز دیکنز): داستان پسرک یتیمی به نام الیور که در نوانخانه بزرگ شده. دست سرنوشت او را به خیابان‌ها می‌کشاند اما کم‌کم دوستانی پیدا می‌کند که هم زندگی‌اش بهتر می‌شود و هم راز زندگی گذشته‌اش را کشف می‌کند.

هابیت (جی.آر.آر.تالکین): ماجراهای بیلبو بگینز، هابیتی که دست به ماجراجویی می‌زند و گنج بزرگی را به دست می‌آورد. «هابیت» برنده جایزه نیویورک هرالد تریبون برای بهترین داستان تخیلی جوانان شد.

کشتن مرغ مقلد (هارپر لی): یکی از مهم‌ترین داستان‌هایی که ضد نژادپرستی نوشته شده است. داستان وکیل سفیدپوستی که دفاع از یک سیاهپوست بی‌گناه را برعهده می‌گیرد و به همین دلیل زندگی خودش و خانواده‌اش به خطر می‌افتد.



گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
  
منبع: tehrooz.com


مطالب پیشنهادی:

گزارش تصویری: 10 رمان برتر تاریخی
رمان‌های بزرگی كه تاكنون بر اساس آن‌ها فیلمی ساخته نشده!
10 کتاب «نامناسبی» که نوجوانان باید بخوانند!!
5 نویسنده که پس از مرگ دنیای ادبیات را تکان دادند!!
بگو در چه حالی؟ بگویم چه کتابی بخوان!!